En fattig trøst….
Om helsen hans holder i tre år til vil jeg si er et åpent spørsmål, men hvis han bare blir dement, så vil det bare bli som med Biden på slutten.
Biden hadde noenlunde seriøse folk kringg sig som styrte opp. Trunp har ikke det.
Biden var bare senil. DJT lukter frontallappdemens (+++) herfra til Ringebu.
Fra the interwebs:
" […] people with frontotemporal dementia (FTD), which affects the frontal lobes, can and often do lose the ability to speak as the disease progresses. Symptoms typically start with reduced speech output, difficulty finding words, or repeating phrases, gradually leading to a total loss of speech, known as mutism"
[min uthevning]
Sjelden kommer det til å være mer behagelig at kjeften på noen stopper. Selv om det innebærer at vi får deale med Europa-hateren JD Vance i stedet. Men Vance er i hvert fall ikke dement.
https://x.com/Michaelbloomnor/status/2014941261841461752?s=20
“People think that Trump, or that I, or that Rubio, hate Europe or have some problem with Europe. We don’t. We love Europe.
Why do we want Europe to control its borders? Because we love European civilization. We want it to preserve itself.
Why do we care about economic growth? Because they’re one of our most important allies in the world. We share a common civilizational heritage.
Why do we care about NATO? Because we want Europe to be able to defend itself if, God forbid, they were invaded.
We love Europe so much, we’re demanding that they do what their own leadership refuses to do, which is look after themselves and be smarter.”
Forhåpentligvis USAs neste president.
Blir vel kanskje heller Gavin Newsom.
Det er demokratene vi snakker om, da. Så jeg gjetter det hele ender opp med AOC og Pete Buttigieg som VC-kandidat. Og så taper de i et landslide igjen, fordi amerikanske velgere heller velger seg en potteplante enn de to.
Hadde godt kunnet tenkt meg å sett Jamie Dimon som demokratenes kandidat. Blod hard kapitalist etter norske standarder, men han hadde samlet velgere ifra begge sider ! Synd han selv har avviste å stille flere ganger nylig.
Mark Kelly også hadde uten tvil blitt en sterk kandidat !!
Skulle det ikke komme en avgjørelse fra USA’s høyesterett i uka som var om Trump sine tariffer som endres alt etter dagshumøret ? Mener jeg leste det en plass. Hva skjedde med den avgjørelsen?
Har vært meldt ja. Men det er i kategorien “a ruling from the court has been expected as early as this week”. Ingen peil på hva tidsvinduet fremover kan være.
De har hvert ganske kjappe i det siste når Drumpf får medhold så vidt jeg husker, så att ting tar litt tid kan jo muligens være bra.
Deadline gikk ut denne uken før komiteen gikk ut i en måneds opphold i vurdering av saker. Ergo blir det tidligst en avklaring mot slutten av februar, men senest i april.
De er nok ikke så veldig mye mer fornøyd med ledelsen sin i USA sammenliknet med de fleste europeiske land, nei…
Monsterkulda i USA sender naturgassprisene til himmels, under er prisene siste 10 år, har gått fra under 3 dollar til over 7 dollar på under 2 uker
I den “K-shaped recovery” i USA hvor det 10% best stilte har nytt godt av oppgangen på mainstreet kan el-regninga gi problemer for mange i “main street” som stretched to the limit.
De fleste amerikanere har fastpris på strøm. Samme som med huslånet. 
Da blir det mer som i Norge da, på strømprisen, vanlig folk har Norges-pris, mens de som lager strøm på gass i USA tar regningen direkte, mens andre aktører får prisøkninger i forskjellig hastighet. Først industri, så offentlige institusjoner og til slutt forbrukeren. For det er helt sikkert at gass-selskapet overfører sin kostnader videre.
Industrier som bruker metan direkte som fødegass får selvsagt regninga med en gang, som gjødsel-produsenter og kjemisk industri, og så blir det dyrere føde-gass til LNG.
Gass brukes til det mest og knalldyr gass var hovedårsaken, sammen med covid-nedstenginga, til at inflasjonen løp løpsk. Får håpe at dette ikke bringer inflasjonen tilbake, og at prisøkningene er kortvarige, det er dårlig med høye energipriser i et overleveraged marked med stadig new highs.
Interessant om dette er noe som fortsetter og blir en trend 

Er dete også årsak til at dolalren svekker seg så mye? skal ærlig innrømme at detet svir for aksjeporteføljen som har høy eksponering i dollar. Ikke lett å se alle sorte svarner men at man skulle tape titusenvis på Trumps idioti hadde jeg ikke sett for meg.
Bare idag er USD/NOK krysset -1,32% ! Slå den!
edit: -1,63% . Perfekt storm ser det ut til for dollareksponerte.
Kontrollspørsmålet er om du tror trump ønsker seg en sterk dollar.
Han har flere ganger argumentert for at “alle andre” driver med valutamanipulasjon ved å gjøre sine valutaer svake, så amerikansk eksport blir skadelidende. Og historisk sett er også 9,60 høyt, og kommer det en ny FED sjef som setter renten ned mye slik trump vil kommer den nok til å falle videre - tror jeg.