Jeg forstår ikke. Folk bruker bil for å kjøre til og fra jobb. De kjører ikke 100km ekstra i uken fordi prisene er billigere.
Folk må lære seg å sykle til jobb. Og mulig de lærer seg det hvis prisen for å kjøre blir høy nok 
For alle bor nærme nok til å sykle mener du?
En tour de france-etappe er som regel over 200 km så det bør ola nordmann klare med sine mosjonist-egenskaper 

Hvis de ikke gjør det frivillig, skal vi gjøre det med tvang
Heia Norge!
Oslo = Norge 
Nei, men kan jo fint redusere bilbruk, spesielt småkjøring. I går tok jeg voksenparaplyen (bil) bort til en kompis fordi det regnet litt. Han bor i gangavstand.
Det skal faktisk være veldig langt til jobb før det blir umulig å sykle. Handler om valg og prioriteringer som alt annet.
Incentiver heter det på politikerspråk 
Det burde man uavhengig av pris for å få inn litt mer mosjon.
Tja… Da jeg bodde på Nesøya syklet jeg til forebu noen dager i uka året runt. 11 km. Ikke så moro da det er vinter. Men det gikk.
Dit jeg jobber nå er det 17km. Det blir i lengste laget att sykle vintertid, særlig da første 2-3 km er bilvei med meget begrenset snørøjning vintertid og veien er smal. Dirket farligt at sykle der vintertid. Resten av veien er sykkel/gangvei så det går at ta seg fram. Man får regne med 1,5 time dørr - dørr. Bil tar 15-18 minuter beroende på hvem man får framfør seg.
Men helt klart; Mange skulle kunna sykkle til jobben oftere. Jeg også, egentligen hele året som det ikke er snø.
Det er også plenty av folk som har 30, 50 eller 70 km til jobben sin. Spesielt de som bor på bygda.
Ja, men få av dem sykler til jobb.
Da jeg bodde i Sverige hadde vi i paragliderklubben en karl som hadde 40km enkel til jobben. Han sykklet til jobben 2 ggr/uke. På en mountainbike. Det kunde man ikke tro, før han var ganska kraftig. Så det går.
Også da jeg bodde på Nesøya så syklet husverten nesten hver dag til jobben på aker brygge (han var finansakrobat). Han brukte en gammel Univega mountain bike. Jeg spurte en gang hvrofor han ikke brukte en sådan der kolfiber race-sykkel som de andra som syklet inn til Oslo om morningen. “Hvorfor det? De sykkler jo ikke fortare enn jeg gjør, så en slik sykkel har jeg ikke bruk før!”,
Dyr energi, stigende inflasjon, økte renter, stigende ledighet.
Det eneste som mangler nå er stigende langrenter (10-30 år) i USA og sviktende tillit til at amerikanske obligasjoner er trygge, så har vi 2008 igjen 
Mye doomsday-prepping her nå, det skjer så fort indeksene får sin årlige knekk, ref mars 2025.
Stay calm er ikke så dumt, kriser går over.
US 10 års renta har steget en god del i mars, faktisk nesten 0,5% fra rett før Iran-konflikten:
Men teknisk ser det ikke “svarte natta” ut,
Synes rentene i Europa ser verre ut, feks 10 års renta i UK (i likehet med US så velger jeg 10årsrenta fordi det er der bedrifter typisk låner på investeringer), der renta siden rett før Iran-konflikten har økt med ikke 2 kvartinger, men 3 kvartinger:
Og teknisk ser mye verre ut.
I Tyskland er også det brutt ut over et teknisk nivå, til høyeste på 15 år.
Etter min mening er en viktig faktor energipriser, og Tyskland importerer 98% av oljen de trenger, mens USA er netto eksportør. I tillegg er gassen Tyskland bruker priset som LNG, og ligger nå tilsvarende 93 dollar fatet olje, mens innenlandsk gass i USA er tilsvarende 20 dollar fatet olje.
Det er flere områder hvor Europa får en mye høyere energi-kost en USA akkurat nå, feks drivstoff til luftfarten:
Ja visst øker energiprisene overalt, men Europa er ikke bare fra får en stor nettoimportør, de får på toppen en ekstraregning, som feks vist i “flybensin”, hvis man sammenlighner nordvesteuropa (NWE), med USA:

Med andre ord, inflasjons-presset på ECB er mye større enn på FED, og muligheten for å gå i 2008-fella verre. Men markedet presser altså mye mer på europeiske renter enn noe annet sted i verden, og forklaringen er åpenbar, priser på fossil energi.
Det er åpenbart at energi-prisene kan kollapse, men det redder ikke økonomien, for da er mye already broken.
For øvrig begynner energiprisene å svi andre steder i verden, og rentene settes ned.
Var ikke lenge siden eksperten forklarte at det ikke ble noe rentekutt i Mexico, og sentralbanken sa at det var usikkerhet i hvordan inflasjonstallene blir, så derfor ventet man en pause i rentekuttene:
Så da er det selvsagt logisk (ironi) at når inflasjonen plutselig begynner å øke igjen så skal rentene ned…
Jo, Donald Trump er akkurat så dum. Betydligt dummare enn så faktisk. Karlen er jo uppenbart dement.