Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det kan du allerede. Men det krever kunnskap og pyzzel. Få som har kunnandet og bland de som sitter i MGMT så er det meget få som veit at man kan kjøre mye selv.
Siden er det ikke sikkert det finns interesse. Lenge har det varit sånn att “alle” skall jobbe mot “molnet” og spare all sin data der. Mulig det er en omsvingning på gang, i hvert fall i Europa.

1 Like

En kollega testet det hjemme og du skal ha spesialisert hw, ellers har du ikke nok minne til at den husker hva den driver på med…

Claude code er ikke open source, men de har lekket hele kildekoden da. :crazy_face:

Dette er typen hw du gjerne vil ha. Billig, bare 120.000 kr :stuck_out_tongue:

1 Like

Delvis sant. Du kan i prinsippet kjøre noen veldig kraftige modeller på et relativt standard skjermkort (eks 4090), men du vil enten måtte begrense context window veldig eller tillate den å bruke virtualisert minne, noe som reduserer ytelsen med typ minst 10x.

De har lekket kildekoden til appen, som egentlig bare er et skall foran modellen, med litt ekstra logikk for å fyre opp agenter, litt ekstra prompting etc. Det de IKKE har lekket er selve modellen med treningsvekter etc, og det er her mesteparten av verdien ligger.

Det sagt så finnes det nå flere åpne eller gratis modeller (der både modell og treningsdata er åpne) som kan kjøres lokalt og stadig blir bedre. Gemma 4 ble f.eks sluppet nylig, finnes også andre modeller som Qwen, Mistral eller Llama.

Kommer som sagt langt med kraftige konsumentkort om du tåler litt mindre kontekstvindu. Trenger du stort kontekstvindu er det alltids et alternativ å gå for en plattform med sk “unified memory”, typisk en Mac Studio.

3 Likes

Det var det han kompisen min testet, med et skjermkort med mindre minne. Et begrenset context window ga elendige resultater :stuck_out_tongue:

Ja, det er jo helt avhengig av hva du skal bruke modellen til. For agentisk koding f.eks er kontekstvindu alfa og omega, da du gjerne har lyst til å trøkke inn hele kodebasen i kontekst. For mange andre oppgaver (frittstående programmeringsoppgaver, spørsmål/søk (ting man ville spurt google om), oversettelse av tekst ol) kan du fint klare deg med mindre vindu.

1 Like

Mmmmm, men jeg tenker at det er den siste biten som gjøre siste generasjon AI interessant. Å kunne bruke den til å bygge relativt komplekse prosjekter med relativt lite menneskelig innsats.

1 Like

Treffer norsk eksport også tror jeg?

Sikkert, gjennom EØS, ACER og lignende har Norge en haug av plikter, påbud og ulemper, og lite rettigheter og fordeler. Litt som vi er i en elendig forhandlingssituasjon mens Norge i virkeligheten har masse leverage.

1 Like

https://tradingeconomics.com/united-states/core-producer-prices-mom

U.S. core ppi steg med 0,1% i mars mot forventet 0,5%, dvs en annualisert takt på 1,2% mot forventet 5.2%.

2 Likes

Viktige tall for Europa fordi:

3 Likes

https://tradingeconomics.com/united-states/adp-employment-change-weekly

Overraskende sterk tall på ADP weekly employment change.

Ser dessuten ut som det en strek trend oppover. Kanskje litt kort tid med 5 uker på rad hvor det øker en god del hver uke, men sist uke er høyere en de månedstall siste halve året.
Litt overraskende mtp både AI og consumer credit og annet som lurker i sivet.

1 Like

https://tradingeconomics.com/united-kingdom/ppi-input

Produksjonprisene i UK opp 4,4% i mars, kun mars 2022 har vært høyere siste 10 år, og forventningen var også høy 2,8%, som fortsatt ville vært det nest høyeste siste 10 år.

1 Like

Ligger an til å bli skikkelig dyr strøm i tiden fremover.

Den hydrologiske balansen er -21TWh for Norge:

Summen er at i Norge totalt er magasinfyllingen akkurat som normalt, men det er i snitt:

Det er også rekordlite snø i fjellet, mindre enn i 2025 som var lite det også.

Sååå…, hvis det er mindre snø i fjellet enn i fjor, så blir det neppe noe mer fylling i smelte sesongen i 2026 enn i 2025, snarer tvert om, har tegnet inn en gul strek

Det kan selvsagt komme masse regn, men faktisk er meldt så og si ingen nedbør i sør-Norge neste 16 dager:

På toppen av det hele så mangler det allerede mer snø i fjellet i Sør-Norge enn i Nord-Norge…

Kan bli veldig dyr strøm utover i 2026, om vi ikke skulle få haug mye regn.

Det var forøvrig i fjor man kjørte på og tømte fler-års magasinene i SørNorge, så langt i 2026 er vært som det faktisk burde være, importert litt og eksportert litt og netto omtrent så langt i null, mens i 2025 var det vel over 20 TWh netto-eksport.

8 Likes

Kronen har virkelig styrket seg og er ute av trenden den har vært i de siste tre årene.

På ca fire måneder har den styrket seg med nesten en krone mot euro.

5 Likes

Tenk deg folk i Europe, Norge og på Tekinvestor hadde vært i harnisk om Trump hadde krevd at alle varer produsert i USA skulle MAGA-merkes

Hvem hadde hadde reagert på at varer produsert i USA skulle merkes med «Made in USA»??? Jeg hadde applaudert det og kjøpt noe annet så ofte jeg kunne for min del. Og det gjelder også kinesiske varer når det gjelder elektronikk, bil og annet.

6 Likes

Kina, et samfunn svært mange vurderer som bedre enn Trumps USA er i harnisk over «Made in Europa» merkingen.
Det er verdt å huske på at dette er etterdønninger av «Trumps Tariffs», hvor Kina så seg nødt til å dumpe varene sine annet steds, og Europa har i alle fall litt gjenværende kjøpekraft og -vilje.

Harnisk, husk det er Nettavisen sin tolkning?? I Teksten står det: – Hvis EU fortsetter arbeidet med loven, vil Kina ikke ha noe annet valg en å gå til mottiltak for å sikre legitime rettigheter og interesser til kinesiske selskaper, heter det i en uttalelse fra det kinesiske handelsdepartementet mandag.
Kall det gjerne harnisk for min del, men er dette virkelig noe å hisse seg opp om?

Dessuten skrev du i ditt første innlegg «MAGA-merkes» det er jo noe annet enn «Made in USA», MAGA er politikk (og inkluderer vel i realiteten Meta, Tesla, osv i dag), mens USA er geografisk tilhørighet.

3 Likes

Jeg hisser meg ikke opp over at EU ser seg nødt til å ta til motmæle mot Kinas dumpingpolitikk, tvert om så fryder jeg meg.

Og grunnen er at Kina er på mange måter drømmemodellen for EU, et sterkt sentralisert fellesskap der alle gjør som de blir fortalt, litt som en bikube, der EUs sentralmakt er birøkteren som høster av overskuddet, og alle biene står på til de stuper, samvittighetsfullt og programmet.

1 Like