Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Verden er på vei «utfor stupet» og markedene trampeklapper :man_shrugging:
Hva fanden er det som skjer?
Er det gode gamle «opp trappa og ut gjennom vinduet» vi venter på?

Når det skal sies så er bear-produktene til JPM hos Nordnet mer «stabile» enn forrige leverandør. Så har men litt lengre tid på seg «til å få rett»…,

1 Like



Er jo bare å se hva som blir levert i enkelte selskaper i USA. 200 % Y/Y revenue.
Google med 82 % Y/Y EPS.
Dette er nok bare begynnelsen, men kortsiktig så skal det ikke mye til for en dupp. Å kjøpe bear-produkter fordi noe er overkjøpt er sjelden en god strategi, det kan være overkjøpt lenge. Med mindre man skulle gå helt parabolsk, men vanskelig å “time” det. Er nok mange som er feilplassert etter rett opp fra bunnen og med negativt nyhetsbilde. En dupp blir nok raskt kjøpt, med mindre Iran/USA eskalerer.

1 Like

Kina eldes i en rasende fart, og det mest påfallende er ikke at snitt-innbyggeren blir rasende fort gammel i Kina, for snittalder i alle land som produserer noe som helst av verdi har samme problemet, problemet til Kina er at rankingen stiger enda fortere…

Hadde elding i Kina foregått omtrent som i resten av verden så hadde de hatt ranking som 44 eldste landet det neste 15 årene, jamnt, men neida i løpet av nesten 15 år vil Kina gå fra det 44 eldste land et til det 10 eldste landet!

Hvordan noen tror at det er pensjonister som skal stå for fremtidens innovasjon er beyond me.

4 Likes

30 åringen i usa over 5% igjen :thinking:

1 Like

I Oktober 2023 nådde 30 åringen 5,09% for US30Y, mens den nådde 5,11 for UK30Y, så omtrent det samme.

I dag:


1 Like

Legger hodet på blokka -
Jeg tipper OSEBX skal under 1.000 poeng før Trumps periode er over (Trump eller Vance).
Vil utløses av Hormuz, inflasjon, økte renter, fallende tillit til USA obligasjoner, AI-krakk.

Hilsen Nostradamus :laughing:

2 Likes

Såå, renten er på vei opp. Pleier det å bli nedgangstider når renten er på vei opp? Nei.

Samtidig, hvis man ser tilbake til 2008/9, så gikk rente opp til den knakk rett ned flere prosent. Ikke usannsynlig at det blir resultatet hvis de setter opp renta for å kjempe mot inflasjonen når årsaken er at olje har blitt mangelvare pga frafall på 13-14%.

4 Likes

Hvis 10- og 30åringen i USA stiger mye selv om FED senker den korte, da er det bare å selge alt og søke dekning.

5 Likes

Økte tollsatser gjør sitt til også før at drive prisene oppover. Men ekonomer pleier ikke å ta noen hemsyn til hva prisøkninger beror på. Pris opp => høy renten. Allt annet blir før komplext.

2 Likes

Min følelse er at man febrilsk forsøker å lede oppmerksomheten bort fra at avkastningen på kapital er langt høyere enn økonomisk vekst, og at all denne meravkastningen (og gjeldsopptaket den muliggjør) må jage stadig nye eiendeler og at «vanlige» folk i liten grad har råd til å drive opp priser så kraftig som vi har sett etter covid.

Jeg synes det er artig å følge renteraseriet i media, for jeg ser motsatt på det: At renta jager etter inflasjonen betyr at renta har vært for lav. Eiendomsverdiene og lønningene stiger og lånet forsvinner av seg selv, hvorfor i helvete er alle så sure? (Hvis man er blant de sure så kan jeg anbefale rammelån eller avdragsfrihet).

6 Likes

Jeg synes dette er et godt poeng. Med lønnsøkninger på type 5% vs 2% tidligere, så reduseres lånet med 3%-ish ekstra som andel av lønn. Hvis man i tillegg betaler ned på lånet som tidligere, så reduseres lånet som andel av lønn merkbart for hvert eneste år nå.

Problemet med høy rente er først og fremst at den delen av byggebransjen som bygger hus og leiligheter får svi. Det er enormt dyrt å bygge bolig nå. Dette fører til mindre bygging og enda høyere boligprisvekst.

På den andre siden, lavere rente fører også til høyere boligpriser. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Er du mot «profitt»?
Hvis avkastningen på kapital over tid ikke er høyere enn økonomisk vekst vil det ikke lønne seg å drive business. Det ville gitt tidenes depresjon,- også kalt sosialisme/kommunisme.

Ellers enig i at renta har vært for lav.

1 Like

Så lenge lønnsveksten er høyere enn inflasjonen og man ikke mister jobben må alle med høy belåning på hus være superfornøyde.

«Rule of 72» er en fin tommelfingerregel.

1 Like

Neida, jeg tjener jo masse penger på investeringer. Men det jeg peker på, og som jeg tror er en stor del av grunnen til at «folk» er misfornøyd er at vi med investert kapital får/tar litt vel mye av det som skapes.

Et konkret eksempel er at man som eier kan holde lønningene lave og putte veksten i lomma. Jeg tror det er ganske standard i arbeidslivet (og til en viss grad greit), men har også opplevd et helt ekstremt tilfelle som arbeidstaker. De aller fleste var like misfornøyd som meg, men veldig mange av dem jobber fortsatt der.

3 Likes

Og dyrere skal det bli.
Så nettopp dagens Politisk kvarter (NRK).
Det kreves at alle byggeplasser blir null-utslipp (elektriske).

4 Likes

Jo dyrere det blir å bygge jo lavere blir tomteprisene. Kjøperne makser lånet de kan få og kjøper det fineste de finner. Hadde byggekost på en enebolig i Oslo vært 100 000,- hadde markedsprisen fremdeles vært den samme. Elektriske gravemaskiner har 0,00 % med saken å gjøre. Lavere kredittilgang vil få ned boligprisene, ikke lavere byggekostnader. Det er en grunn til at boligprisene holdes utenfor i alle inflasjonsmålingene. Det er her den økte kjøpekraften og verdiskapningen ender opp, ikke faktoren som definerer kjøpekraften.

4 Likes

Fra chatgpt når jeg spurte: “har boligpriser eller tomepriser økt mest de 10 siste årene i Oslo?”

Kort svar: Det finnes gode offisielle tall for boligpriser, men langt dårligere statistikk for tomtepriser. Likevel tyder det meste på at tomtepriser i Oslo har steget mer enn selve boligprisene de siste 10 årene.

Og det er der jeg er også i logikken min. Tomtepriser øker mer enn boligpriser. Merket det jo selv når jeg skulle kjøpe hus, kjøpte jeg meg hus 1 km fra sentrum, eller 3 km og masse bakker opp fra sentrum? Samme størrelse på hus nærmere sentrum, men 24 år gammelt i stedet for 6 år gammelt.

Det går an å bygge nye hus, men du får ikke nye tomter i sentrum.

2 Likes

Buy land, they don’t make it anymore, sa vel Twain en gang i tiden

7 Likes

Ja, helseskadelig rivingsobjekt på 480 kvm tomt til salgs for 3 mill. Her. Hvis byggekostnadene øker, vil dette objektet blir mindre attraktivt, går de ned vil objektet bli mer attraktivt. Markedsprisen for det renoverte huset blir den samme. Det er bare et spørsmål om hvor i verdikjeden (tomteeier, entreprenør, boligutvikler) overskuddet ender opp.

1 Like