Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

6 mill pr gravemaskin er litt mer enn 0,00% for et lite firma som strever med å holde hjulene i gang fra før

1 Like

Det påvirker ikke markedsprisen på en enebolig.

Du har jo en variabel til som du ikke tar med deg, utviklingen i markedsprisen for den ferdige boligen. Går byggekostnadene opp, men boligprisene går mer opp, så vil jo tomten gå opp i verdi. :stuck_out_tongue:

Du mener at boligkjøper ikke må betale for kostnaden av å bygge boligen?
Hvem gir gaven og betaler prisen til boligkjøperen da?

Skjønner ingenting av hva du skriver. For å bygge en bolig trenger man tomt, arbeid og materialer. For å kjøpe den trenger man kredittilgang. Markedsprisen er gitt av kjøpekraften. Høyere byggekostnad gir lavere tomtepriser, og omvendt, ceteris paribus.

Noen må ta byggekostnaden.
Det virker som at du mener at byggekostnaden blir borte fordi boligkjøper får en dårligere tomt for samme pris, og derfor ikke har hatt noen kostnad. Det er jo helt feil.
Han får en dårligere vare til samme pris.
Hvis tomtene faller i pris er det grunneieren som betaler prisen.

Dette blir helt kaudervelsk for meg. Skjønner ikke hva du mener at det virker som at jeg mener. Byggekostnaden borte??
Hvis byggekostnadene øker vil tomteprisene bli lavere. Rønna i Asker som jeg lenket til over, vil ikke være verdt 3 mill, men kanskje 2 mill. Er virkelig min skritlige fremstillingevne så dårlig?

1 Like

Utenom hvis prisene for boliger øker tilsvarende eller mer enn byggekostnadene. Som har vært tilfellet i endel år nå.

Du snakker om en teoretisk verden hvor boligprisene er flate og en variabel endrer seg…

1 Like

ja, som jeg sa over, det er bare et spørsmål om hvor i verdikjeden profitten ender opp.

Da betaler i så fall grunneier prisen i form av reduserte tomtepriser.
Kostnaden for gravemaskinen blir ikke borte ved et trylleslag.

Det er det jeg har prøvd å si hele tiden.

Ja, ceteris paribus.

Ceteris paribus – Wikipedia

Boligprisene styres av kjøpekraften. Den kan selvsagt endre seg. Når kundene plutselig kan låne 5 ganger inntekten i stedet for 3, så øker faktisk boligprisene. Det fører ikke til at flere kan kjøpe den samme boligen.

3 Likes

Vil heller si at boligprisene styres av tilbud og etterspørsel.
Når byggekost øker må prisene opp, ellers vil det bli bygget mindre.
Da stiger etterspørsel til prisene igjen gjør det lønnsomt å bygge.

Eller hvis EK-krav går fra 15 til 10%. Folk jublet for at nå skulle flere få råd til bolig :crazy_face:. Funker ikke sånn.

4 Likes

Prisene på boliger styrs nesten helt av hvor mye folk kan låne. Ettersprseln finns alltid, særlig i områden der det finns jobb.

3 Likes

eller så må tomteprisene ned …

byggekost rommer også mye forskjellig. Maskiner (kjøp og drift), materialer, lønninger. Byggenæringen syter over strenge og dyre krav, men er det en næring som omtrent har stått bom stille når det gjelder produktivitetsøkning ved hjelp av digitalisering, automatisering og elektrifisering så må det være denne. Et enormt potensial for effektivisering. Men det virker ikke som nøden er stor nok til å lære kvinnen å spinne. Se på en bilfabrikk fra 60-tallet versus i dag. Et kaos av folk som flyr frem og tilbake versur robotisert samlebånd med kanban-logistikk. En byggeplass se i prinsippet ganske lik ut. Elektriske spikerpistoler, mer prefab, men fremdeles masse materialsløsing, armeringsbindere som setter opp ett og ett jern osv.

Begynner å bli bra gammel denne undersøkelsen, men lite som tyder på at trenden har snudd vesentlig

3 Likes

«alltid» i oppgangstider.
Det var ikke særlig etterspørsel i 1988-1992.
Det sto bl.a en annonse i Aftenposten om en som ønsket å bytte bort leiligheten på Grynerløkka mot et kjøleskap, for å komme unna fellesutgiftene.
På Holmlia sto mange leiligheter tomme fordi de var «uselgelige»

Sååå, robotisering av byggebransjen er neste megatrend? :thinking:

Mye er allerede pre-fabrikert. Att montere dette med robot ligger veldigt langt frem i tid i praksis. Men det hindrer ikke at det kan komme diverse startups som samler inn penger.

I liten skala brukes roboter allerede før håltagning i tak. Men det er dyrt og per idag billigere att leie inn noen øststatere som borrer manuellt. Men tekniken finns og er kommersiellt tillgænglig.

Saken er att byggnæringen har stor tillgang till billig arbetskraft. Så trycket før robotisering er litet.

1 Like

Ja, dyr arbeidskraft er en veldig viktig innovasjonsdriver.