Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Synes du dette ser bullish ut?

1 Like

Ser ut som en subjektivt satt trendkanal for å mane frem et bearish bilde. På mitt chart er dette en formasjon jeg ville begynt å kjøpe med noenlunde stram SL om det var en aksje jeg fulgte.

1 Like

Lol, det er trendkanalen jeg har operert med helt siden oppgangen begynte. De stiplede linjene var wedgen som var hovedhypotesen som har endret seg etter at bruddet var et faktum men det ikke ble like stor follow-through. Eneste endringen er at jeg har flyttet bunnlinjen til å treffe senere tids candles. Spør du meg ser det ut som et weekly bearflag :kissing_heart:

(Hvis det var en bullish set-up ville man vel egentlig ikke kjøpt før en ny HH - og da må vi ta ut 780? )

Kan legge til en trendkanal som er nedadgående også, blir litt tydeligere at trenden er ned.

Bryter den opp herfra så ser det straks bedre ut.

Er vel et fellestrekk ved tekinvestor at vi er en stor gjeng som driver og kjøper tekniske setups langt nede i bunnfisketerritorium. :slight_smile: Med stoploss går det an.

Mitt personlige syn er at du i chartet over legger alt for stor vekt på den ekstremt korte panikkturen da de svakeste hendene på Oslo Børs kapitulerte OBX fra 580 til til 540.
Det er 5 candles på timechartet du baserer deg på når du setter den sånn.

Er jo seff enig med deg at indeksen driver og trader rett over en viktig støttesone, men det skal den jo også gjøre regelmessig innenfor en opptrend.

Jeg har den samme kortsiktige nedtrenden som du inntegnet, men den er i ferd med å bli brutt til oppsiden.

2 Likes

Jeg ser at sånn som vi skriver er vi jo uansett enig om at det er en uavklaret situasjon.

1 Like

Jeg ser markedet sidelengs, FED har sagt at de bremser på oppganger og kjøper på nedganger.

3 Likes

Enig med konklusjonen, både din og siste innlegget til @Savepig. Tror denne måneden blir ganske slapp, er ferietid og lavt volum. Må nok vente til august før vi får større bevegelser ut av rangen.

2 Likes

Sommerkrakk! Hadde vært perfekt det, tatt alle på senga.

2 Likes

Da er Lebanon gått over ende. Om ikke lenge sulter hele folket akkurat som i Venezuela. Valutaen har mistet 80% av verdien sin i år og folk har bygynt med byttehandler slik som man gjorde det for noen tusen år tilbake i tid.
Det demonstreres mot korrupte politikere som har tatt “dårlige valg” og “stjålet penger”.
Samtidig forventes det at politikerne skal redde dem fra fattigdommen.
Den samme passiviserte holdningen ser man i alle vestlige land nå hvor alle føler seg berettiget til hjelp med en gang man er i et uføre. Man skjønner ikke at staten kun konsumerer økonomisk energi og er som et sort hull som sluker hele samfunnet etterhvert som det private stadig utgjør en mindre del av BNP.

Hva med å kreve at kun gull og sølv er penger og at myndighetene holder hendene unna private transaksjoner for kjøp og salg av varer og tjenester slik at man får et stabilt økonomisk samfunn som kan trives?

Børsene må nesten krakke nå som corona sprer seg i rasende tempo over hele verden og i USA. Misforholdet mellom selskapers kommende inntekter og verdsettelse er vanvittig stor nå.

3 Likes

Jeg tror det kun er et spørsmål om tid før land med ødelagte valutaer og vanskelig tilgang på USD kommer til å ta i bruk Bitcoin som en valutabase.

Venezuela, Iran, Libanon, Argentina, osv osv osv

1 Like

Hvorfor nevner du ikke USA @Savepig ? :grin:

If you have a heroin addict, the solution is not to give the person more heroin.

Veldig bra podcast, han tar opp mye av det som vi har diskutert i denne tråden tidligere, zombie-selskap, dollarkollaps og hvorfor kapitalmarkedene er perpetuelt ødelagte av sentralbankene.

2 Likes

Ikke noen annen grunn enn at det er OBX vi har snakket om. Alle de som investerer i OBX er jo informert om USA ville jeg tro.

1 Like

Har mye på hjertet han der Schiff :smiley: Har vel hatt samme mantra siden 2012 så nå er det kanskje på tide at han får rett til slutt. Håper det med tanke på mine gullinvesteringer.

2 Likes

Var det ikke han som skulle prøve Bitcoin og klarte å rote bort kodene, så da konkluderte han med at det var søppel.

Han mente man burde klare å hacke seg inn dersom man rotet bort kodene :rofl::see_no_evil:

3 Likes

Ja han liker ikke bitcoin / krypto

https://pbs.twimg.com/media/EI3ggqbXYAYLs-y?format=jpg&name=4096x4096

1 Like

860 test neste på OSEBX? Ned til 790-800 er svakt uten 860 test.

Aksjer sortert basert på største korrelasjon til OSEBX indeks:

SPX tester 3 200+ området for andre gang.

Noen indekser sammenlignet siden starten av COVID-19 krasjet:

NASDAQ, DAX, SPX, OSEBX, RUT. Eneste som er i pluss er Nasdaq, som er opp 9% (var 13%+ mandag) mens de andre er ned 5% - 13%.

Noen indekser sammenlignet siden bunnen på NASDAQ 23. mars.

OSEBX lagger de andre vesentlig. Interessante er spesielt forskjellen mellom OMX og OSEBX: det var relativt lik utvikling fra bunn til begynnelsen av juni, men så har OSEBX tydelig lagget.

Ikke så rart når man ser utviklingen på sektorindekser (kolonnen til høyre):

Oljeservice, shipping, energi, er ned 26.94% til 41.8% fra 20. januar (OSEBX topp). Forsyning, helsevern, IT og forbruksvarer er vesentlig opp, mens industri, materialer og kommunikasjon er ± 5% fra toppen. Finans, eiendom og sjømat er omtrent -15%.

Siste 20 børsdager ser vi en endring i fokus, sortert fra beste til verste:


IT og finans har fått ett bra oppsving, mens Helsevern (mye pga PCIB), sjømat og oljeservice har vært svake. Logisk at man har fokus i resultatsesong på selskaper som faktisk tjener penger :slight_smile:

12 Likes

De må skape ny tillit til et nytt system. For dagligdags transaksjoner er ikke Bitcoin nyttig enda, både pga. manglende infrastruktur i landets betalingsløsninger og pga. kapasiteten på selve blokkjeden. Det de derimot kan gjøre, er å ta i bruk Bitcoin som reservevaluta.

Både dette og at sentralbanken i Kina og USA planlegger heldigitaliserte penger vil sende krypto til himmels.
Men akkurat nå så ser det ut som vi står foran et lite krakk i Bitcoin :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvorfor tror du det vil sende krypto til himmels? Vil det ikke bare føre til mindre demand til fiat-alternativene hvis man kan få digitale statlige valutaer?

2 Likes

Det vil være en anerkjennelse av verdien til blokkjede-teknologien og dermed Bitcoin.
Dessuten vil alle sentraliserte digitale valutaer utstedt av sentralbanker være underlegne Bitcoin fra første dag av flere grunner men særlig ettersom du da fortsatt må være villig til å gi bankene full kontroll over din personlige økonomiske frihet. - Som blir spesielt viktig når pengene kan programmeres med smartkontrakter.
I Kina vil undertrykkelsen av folket nå en ny milepæl med denne nyvinningen.

4 Likes