Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-07-17/the-fed-is-setting-the-stage-for-a-major-policy-change

3 Likes

Tenker scena er satt for en korreksjon ned nå. FED har solgt unna i porteføljen sin de siste fire ukene, S&P500 har en dobbeltoppformasjon og delstater i USA er i ferd med å stenge ned på nytt.


7 Likes

https://www.cnbc.com/2020/04/06/yellen-says-the-fed-doesnt-need-to-buy-equities-now-but-congress-should-reconsider-allowing-it.html

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-05/blackrock-s-rick-rieder-says-ecb-should-start-buying-stocks

“free market” :crazy_face:

En kraftig dip nå så starter moroa. Skal vi si… November?

8 Likes

Er jeg konspiratorisk dersom jeg tenker at en kraftig nedgang før Jul kan være skattemessig motivert?

Ja, jeg insinuerer med det at en eventuell nedgang kan være manipulert frem/styrt av krefter som ser seg tjent med dette.

1 Like

Usikker på hva du mener … dette er jo kjent.

Investors tend to sell losing stocks at the end of December so they can claim tax losses, and bargain hunters are then able to purchase the stocks at a discount.

Tror han mener at en stor aktør med f.eks 30% av aksjene kan bruke fragmenter av beholdningen til pushe prisen ned i et relativt tynt ordredyp og derfor redusere verdien av resten av behodningen ved skatteberegningen. Deretter kjøpe tilbake over nyttår engang.

1 Like

Ja, det var det jeg mente, som torsteinus klarte å forklare mye bedre enn meg. :sweat_smile:

Altså, manipulere frem en nedgang, for å redusere formuesbeskatning.

Det skjer ting rundt nyttår selvsagt, spesielt i mindre likvide instrumenter. Faktisk er det vel like sannsynlig at noen pusher opp kursen slik at porteføljen kan skryte av god avkastning, og så bytter de jobb etterpå før det har gått nye 12 måneder :slight_smile: Som aktiv forvalter altså …

Man bør bare være oppmerksom på dette, at rundt nyttår kan andre ting plutselig gi rare utslag.

1 Like

Altså.

Sammenligning mellom Amerikansk Dollar sin styrke, sammen med kryptovaluta og metaller, pluss nasdaq og s&p.

Nasdaq bobler av gårde, gull har vært sterk hele tiden, sølv crazyrally, krypto kommer laggende etter gull.
DXY er på vei utfor stupet.

image

Edit:

Ser at på monthly går det an å lage et chart for DXY som ikke er helt katastrofe.

g

DXY må vel svekkes en del om dette prosjektet skal ha en sjans til å ende sånn noelunde bra?

Eller er jeg helt på bærtur?

1 Like

Dollar basketen er litt svak, men så og si alle de store sammenligningsvalutaene i dollarbasketen (DXY) har trykt print på seddelpressa dem og, så ser ikke helt at den skal ryke på en smell sånn umiddelbart. (men dollaren svekkes jo mot mange andre valutaer for tiden)

Rent historisk har den vært langt nede på 70 og opp i 120 siste 40 årene.

Mistenker at dollaren er ventilen som slipper lufta ut nå som aksjemarkedet over there er oppblåst. Og det drar samtidig commodities som olje gull sølv osv oppover da de har sin verdi selv om dollaren mister sin. (endelig skal commodities få sin renesanse?)

Prøver å uttdype denne litt ekstra: Jeg tror nå olja reelt sett har samme “pris” som for 2 uker siden. Det er dollaren som ble mindre verdt

2 Likes

Hørte så sent som i går podcast hvor de fremdeles var bull USD. Var ikke før jeg fikk zoomet litt ut jeg innså at det ikke nødvendigvis er så rart.

This interview is from a panel I recently hosted for Real Vision’s The Crypto Gathering, with Raoul Pal, Caitlin Long & Travis Kling. We discuss the early warning signs of systemic issues in the global macroeconomy, what might happen next and where Bitcoin fits into this.

denne blir spennende å følge med på. Geo-politiske triggere har alltid større påvirkningskraft på momentumet i markedet, og det vil bli spennende å se om en mye krassere tone vil legge grunnen for en ny nedtur. Stort oppbluss i handelskrigen igjen kan vel være en realitet om ikke så lenge.

1 Like

Det ser ut som Tyrkisk økonomi sliter, ut fra en veldig spesiell chart formasjon i USD/TRY (det kan se ut som slaget tapes i dag. Flate området der er sannsynligvis en sentralbank som låser kursen)

Så kommer mr market og kjøper og kjøper og kjøper USDTRY (short tyrkisk lira) til slutt kan ikke tyrkisk lira henge med (får ikke tak i mer dollar og ingen vil bytte lira til 6.80 mot dollaren) Så må valutaen devalueres i en smell. (sentralbanken gjør det selv eller markedet gjør det for deg med forsinket og kraftfull effekt)

1 Like

Som ikke tek har gått mye nok nå i USA, så vil en svak dollar være bull . Eks gaming selskap med en stor andel globale kunder.

Usd/Nok, så er kursen nå på nivåer vi så før kronekollapsen. Dødskryss er intruffet. Det kommer vel snart mot Euro også. Sentralbankene verden over trykker nye penger som galne, mens den norske selger valuta de har på bok mot NOK. Norsk økonomi går bedre enn forventet. Smittetallene er heller ikke så gale som andre land.

Vil vi se en skikkelig NOK-styrking nå?
NOK= “den nye sveitserfranc” for investorer som leter etter en plass å putte pengene sine?

2 Likes

Tror neppe NOK blir noen ny CHF, alt for liten valuta.
NOK har gjort det greit i det siste pga lite politisk støy og en stabil oljepris.
Dog tror jeg dollaren kan få en bounce opp snart, har falt mye nå.

Jeg ville heller sette mer på EUR/NOK, forstår ikke hvorfor euroen holder seg så høy.