Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Hva med KID, Europris, Byggmakker, XXL og den typen selskaper ?

Har det noen betydning for laks?

Hvis dollaren svekker seg mot euro, så vil konkurransekraften til eu bedrifter svekkes vs amerikanske.

Trykker eu opp mindre penger enn usa? Jeg tenker jo svaret vil være å øke pengetrykking fra EU. På dette tidspunktet kan det være at kronen styrker seg pga null pengetrykking.

En del av “pengetrykkingen” er lave styringsrenter, den er vel 0% nå i Norge og 0,25% i USA. Det viktigste for kronen er oljepris og risikovilje i markedet. Når det er lite risikovilje pleier små valutaer å tape mark mot de store og “trygge”.

Men alt er jo ikke som det pleier å være nå da. Trillioner av dollar har kommet flyvende ut av ingenting, mens den norske sentralbanken kjøper egen valuta.

De gikk litt mer aggressivt ut, men nå har ECB tatt over stafettpinnen

2 Likes

Ser ikke helt hvorfor euroen skal styrke seg mot dollaren…

1 Like

Argumentet er at store penger ikke ønsker å ha bundet penger i dollar hvis Biden blir president og demokratene får fullt flertall (huset og senatet) i kongressen. At det er bedre å parkere pengene i Euro inntil videre fordi man forventer massive stimulus (pengetrykking), og skatteendringer, og forventer at dette skal svekke dollaren. Når svekkelsen da i teorien er ferdig flytter man tilbake.

Om man tror på det eller ikke er jo noe helt annet.

1 Like

Det er egentlig ganske sjukt å tenke på hvor liten reell effekt all stimulien som er kjørt i markedet siden 2009 har hatt… lange renter har vel mer eller mindre stått i ro siden 2010 i EU

Derfor:

Selger assets i dollar, for å kjøpe assets i euro.

2 Likes

Bedre enn forventet - Bull!

Bare du forventer at ting blir skikkelig galt så klarer tallene ofte å overraske positivt.

Ikke verre enn ventet - bull!

6 Likes

Det er bare en måte å komme rundt det på! Trykk penger!

… så hva skjer da med aksjekursene? Jo verre makro blir, jo høyere aksjekurser på de selskapene som overlever.

1 Like

Så kommer jo så klart dette…

3 Likes

DXY skal helst snu her et sted altså

Skal dollaren svekke seg? Man måtte ut med 1,54 dollar for en euro i 2008 (nå 1,19) og bare 5 kr for en dollar også.

Helt enig med @Savepig

Fortsetter USD å svekke seg så skal den et godt stykke ned.

Det er bittelitt delte meninger. Den har jo svekket seg mye fra topp nå, men jeg hører rikelig med smarte folk som er bullish på usd det neste året

Men teknisk skriker det jo at den fort kan ramle utfor et nytt stup nå i september

3 Likes

Hvilke grunner har de til å være bullish på USD?

1 Like

Noen her inne som følger valget i USA tett og har lyst til å skrive pros and cons for økonomi/børsene dersom Biden vinner valget?

Hvilke grunner har de? Jeg tror den vil svekkes formidabelt. Usd på 5 kroner er ikke umulig om noen år tipper jeg.

1 Like