Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det er noen som mener at QE egentlig gir deflasjon i USA og ikke inflasjon. Grunnen er at pengene FED bruker på å kjøpe obligasjoner fra bankene låses på en konto hos FED og ikke kan brukes. Derfor trekkes penger ut av markedet og ikke motsatt.

1 Like

Så de kjøper obligasjoner fra en bank og samtidig tar pengene de brukte på kjøpet og låser de fast hos seg selv?
Har du kilder?


Grunnen er vel heller hvor pengene går, de går til investorer som driver opp prisene på finansielle tilganger heller enn på konsumvarer og tjenester. Når investorene plasserer pengene hos selskaper så øker tilbudet på varer og tjenester (økt konkurranse som gir lavere priser), og dessuten blir avkastningskravet lavere (som igjen kan gi lavere priser til sluttkundene). Det man også skal huske på er at pengene som gis ut skal returneres til “pengehimmelen” en gang i fremtiden. Enkelt forklart gir pengepolitikken inflasjon innen obligasjoner, aksjer og eiendom og deflasjon innen varer og tjenester til konsumenten.

2 Likes

Ja, jeg er ikke sikker på totalbildet, men obligasjoner som kjøpes fra bankene låses på en konto og bankene kan ikke bruke dem. Det er ikke noe å lure på, slik jeg har skjønt det. De kan bruke pengene som sikkerhet, men ikke bruke dem direkte.

Hvordan pengene deles direkte til innbyggerne og hvordan obligasjoner av mindre kvalitet kjøpes, det har jeg ikke detaljene på.

FED har klare regler de må følge, og å trykke penger har de ikke lov til. Noen mener FED ikke er istand til å skape inflasjon og at alt er psykologi.

What Is Quantitative Easing (QE)?

Quantitative easing (QE) is a form of unconventional monetary policy in which a central bank purchases longer-term securities from the open market in order to increase the money supply and encourage lending and investment. Buying these securities adds new money to the economy, and also serves to lower interest rates by bidding up fixed-income securities. It also expands the central bank’s balance sheet.

Increase the money supply…

Økonomien blir jo ikke stimulert av slike tiltak. Da hadde økonomien i usa ligget nede med brukken rygg for lenge siden.

Lite vits i å selge noe dersom enn ikke kan bruke det man får for det.

Blir som å selge et hus, man har ikke huset lengre og kan heller ikke bruke pengene man fikk for det. Hvorfor skulle det gjøre det noe bedre?

Poenget med QE er å presse rentene ned på obligasjoner i markedet det slik at det blir mer attraktivt å investere i annen asset.

Ja vi får se om det blir inflasjon eller deflsjon som blir resultatet av dette i USA :slight_smile:

1 Like

Det er tydelig at penger har strømmet til aksjemarkedet i hvert fall…

Stemmer. Rentene var vel nesten like lave som nå ved noen anledninger på 50-tallet i usa. Da tripplet inflasjonen seg plutselig i løpet av en 2-års periode og selvsagt rentene rett i været etterpå for å stoppe galskapen.

1 Like

Om økonomisk ulikhet og omfordeling til de rikeste som konsekvens av FEDs politikk.

1 Like

Grei divergens på S&P (US500) og OSEBX

Samtidig, NOK har styrket seg mer enn den forskjellen, så målt i USD, så er OSEBX mer opp enn S&P. Hvis man tar utgangspunkt i mars/april.

2 Likes

OBX touchet klockrent på den neste støtten jeg hadde i mitt chart.

1 Like

Dette er interessant.

Jeg har en tanke om at OSEBX kan komme til å holde seg greit sammenlignet med det globale aksjemarkedet hvis det blir litt ruglete fremover.

Dette fordi Norge er et av de landene i verden som har best mulighet til å subsidiere næringslivet i kriser. Foreløpig holder økonomien her på berget seg veldig godt. Jeg er derimot veldig skeptisk til USA der ekstreme forskjeller og en sentralbank som tøyer strikken lengre enn langt uroer meg.

Det er vel heller ikke vanskelig å se for seg at kronen kan komme til å styrke seg videre, blant annet pga. at NB kan være de første som setter opp renta. På denne måten kan Oslo Børs bli attraktiv for utenlandske investorer, noe som kanskje vil demme opp for tapet for eksportselskaper.

Noen som har noe tanker om dette? Jeg holder på å bygge opp en fondsplassering og jeg er usikker på vekting av Oslo Børs/verden, men heller mot å holde store deler innenlands da jeg anser det som lavere risiko og derfor bedre risk/reward.

3 Likes

Hei,

Hvilke verktøy bruker dere for å gjøre fundamental analyse? Skulle gjerne hatt muligheten for å sammenligne historiske data for ulike selskaper. Men finner ikke noe som er bra for markedet i Europa og Norden. Har sett på https://www.macrotrends.net/ tidligere, har god erfaring med denne.

1 Like

borsdata.se var veldig bra
Så har jeg brukt screenern til tradingview, den er ok, kanskje veldig bra om jeg lærer meg hvor jeg finner det jeg trenger.

3 Likes

Supert takk for svar :slight_smile: var ikke klar over at de hadde så fin oversikt på historisk data.

Ja det gjenstår og se,for min del håper jeg Cad får en ny knekk ned til 6,60 mot Nok.Da skal jeg handle 100K Cad.Vurderer også 100 k i Chf om jeg får den ned mot 9 kr. Tror også vi får det ruglete framover og med Norge som gikk med underskudd sist q og nytt fall i oljeprisen, sier det seg selv at Nok lire neste.