Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Er bare spørsmål om tid :slight_smile:

The Nasdaq has nearly wiped out all of its year-to-date gains and was down about 8% from its record closing high on Feb. 12.

In contrast, the Dow has fallen about 1.8% from its all-time closing peak on Feb. 24, while the S&P 500 is down 2.7% from its record close on Feb. 12.

Nasdaq korrigert ned ~1000 poeng, som er den største korreksjonen siden oktober i fjor. Mon tro om det er klart for nytt drag opp?

2 Likes

Det er på høy tid med en saftig korreksjon i USA, når ett selskap som Tesla “er verdt” mer enn feks VW og Toyota til sammen, da skjønner det hvor det bærer. Økonomien i USA er så skakkjørt at det burde ha vært flere større finanskriser siden 2008/2009.

2 Likes

Jo, det er nå så, men med uendelig penger og yield curve control så skal det vel skure videre.

1 Like
1 Like

Er ikke den tesen utdatert nå? :thinking:

2 Likes
  • Ja, oljeprisen er akkurat like viktig som den har vært seneste ti årene. Heller ikke her er det en sammenheng fra dag til dag eller fra måned til måned, men over lengre perioder holder sammenhengen
3 Likes

Mener det har blitt sagt at de siste årene så har NOK blitt mindre påvirket av oljeprisen. Var en liten føljetong om dette i DN, skal prøve å finne tilbake til de innleggene og artiklene

Valutastrateg Magne Østnor i DNB Markets kunne på et webinar denne uken avsløre hva som virkelig er viktig for den svært volatile norske kronen.

- Kronen er den valutaen i verden som beveger seg mest når S&P 500 endrer seg. Det er en valuta som svinger mye, og vi har fra tid til annen sett brå kronebevegelser, sa blant annet Østnor.

Det er flere faktorer, men hvis du tenker NOK/SEK så vil jo de oppføre seg begge ganske likt mot S&P? Oljen er fortsatt en like viktig faktor som tidligere i følge din artikkel.

Mulig jeg har forbeholdt meg til litt kortere perioder med avvik.

Denne er fra 2017

Han mener imidlertid at det er gode muligheter for at de to tidligere bestevennene kan bli gjenforent på et senere tidspunkt.

- Det er en tendens til at kronen og oljeprisen etter perioder hvor de ikke har vært så sterkt korrelert, finner tilbake til hverandre etter hvert. Det venter jeg at vil skje denne gangen også. Spørsmålet blir om det skjer fra dette nivået eller om kronen tar igjen noe av oljeprisoppgangen igjen først, sier han.

1 Like

Helt klart så kan det skje i blant, det gir jo en god risk-reward på å spekulere i at de skal nærme seg hverandre siden forholdet skal holde seg noenlunde over lengre tid.

3 Likes

:white_check_mark::white_check_mark::white_check_mark:

1 Like

After hours of negotiation, Senate Democrats later offered – and passed – an amendment to extend the enhanced unemployment insurance program through September 6 at a rate of $300 per week as part of an agreement that Manchin accepted.

Greit å ta med seg i denne sammenhengen er at kongressen i USA har sommerferie i perioden 9. august til 10. september. Skal vi gjette på at neste runde med stimulus-sjekker da blir vedtatt i september, og at dette er siste runde før sommerferien med å sende ut kontanter til folk?

Given the changes the Senate has made to the bill, it will have to go back to the House of Representatives for another vote next week before it can proceed to Biden’s desk to be signed into law.

Den vil da bli vedtatt av huset i USA mandag, og så bli signert av Biden kort tid etterpå. Da tror jeg vi kan anta at USA nå vil vedta denne stimuluspakken, og så vil folk begynne å få sjekkene sine mellom 15. og 26. mars.

Det er i mine øyne grunn til å tro at store deler av disse pengene vil investeres på børs, og gambles med. Jeg har tro på at indeks skal pushes opp før dette, sånn at folk kan få gleden av å kjøpe seg inn rundt ATH - uansett om det skal videre opp eller ned i ettertid. Dette blir siste runde med stimulus-sjekker før sommerferien kan man anta, og retail bør utnyttes :slight_smile:

Neste steg i USA er å jobbe med en infrastrukturpakke, og den vil sikkert også koste ca $2 billioner (trillions) fordi det er sånn ca ett fint tall som folk liker. Det store spørsmålet i denne sammenheng er hvor mye av dette som skal finansieres av pengetrykking, og hvor mye som skal finansieres av skatteøkninger på selskaper / rikdom. Dette burde i teorien bestemme retningen på dollar.

Jeg syntes det begynner å bli en del som tyder på at markedet kan sette en topp mot slutten av mars, men det avhenger av at ikke FED gjør større endringer i politikken sin i møtet 16. - 17. mars. Hvis FED allerede nå (og ikke ved neste møte, 27. - 28. april) innfører rentekontroll og øker kjøpene sine i obligasjonsmarkedet vesentlig så syntes jeg egentlig markedene burde gå oppover en god stund til - da frykten for høyere renter blir drept for i år.

4 Likes

Å spå den norske kronen er det ikke mange som klarer. Magne Østnor og de andre valutaekspertene har bommet totalt år etter år i lang tid.

Snudde vel også på peaken og gikk bort ifra sin tro på at kronen skulle styrke seg til å spå euro opp på 15-tallet når den så begynte å styrke seg.

Det er nok andre krefter som spiller inn i dette markedet.

1 Like

Husker ikke hvem som sa det, men hvis du tror det motsatte av valutaekspertene, så treffer du ganske bra. :see_no_evil:

1 Like

Tror det gjelder det meste av investeringstips som presenteres i media

4 Likes

Aksje-ekspertene har jo treff i ny og ned da. Valutaekspertene som skal spå krona som jeg har fulgt litt med på en del år nå…
Jeg har faktisk ikke ord for hva jeg mener om den saken :sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Det var kanskje din kommentar? Hva tror du om kronen framover?

Heheh. I og med at ekspertene har bommet så kraftig disse årene så er nok kronen vanskelig å spå. Så jeg tror ikke jeg skal være kjepphøy nå og spå noenting :joy::joy::see_no_evil:

1 Like

Skal vel styrkes mot svenskekronen iallefall, den viktigste valutaen når grensen åpnes igjen :grin: