Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Når det gjelder kronen så er den blitt et 100 % speilbilde av risk on / risk off i det generelle markedet.

Stiger børsene globalt, da øker også appetitten etter NOK.

Bruker den ofte som en indikator på generell frykt i markedet. I denne uken hvor overprisede aksjer i USA fikk seg en liten korrigering, var kronen sterk mot flere, spesielt CHF/NOK hvor CHF ofte har vært en foretrukket havn i usikre tider.

Når kronen da har vært så overbevisende mot CHF denne uken, opplever jeg at de store aktørene i markedet verken frykter generelle børskorreksjoner eller renteoppganger. Jeg la derfor på mer longs jevnt og trutt gjennom uken.

5 Likes

Hei Observer.
Jeg har drevet med derivater i åresvis, men begrenset del av porteføljen. Valuta også aktuelt. Jeg ser etter en ny plattform. Har du noen anbefalninger mellom Saxo Bakn, CMC og IG?
Beklager forstyrrelsen hvis dette ikke passet.

Hei CandC.

Akkurat nå bruker jeg IG sin plattform for litt mer spicy posisjoner enn hovedporteføljen. Synes den fungerer veldig godt, men opplevde på fredag (for første gang) at man ikke lengre kunne shortselge PGS. Nå var det kun mulig å selge longposser, ikke åpne nye shorts. Får se til mandag om det fortsatt gjelder.

Skal man geare max er vel Saxo de som i alle fall tidligere var mest offensive innenfor valuta. 40-gangen var null problem husker jeg.

CMC har litt høyere krav til EK i sine CFD’er enn IG, men det kan kanskje av og til være like greit :wink:

1 Like

Tok du i betraktning bouncen i oljeprisen? ref NOK styrkelse.

Ja, man kommer ikke utenom faktorer som styrker norsk økonomi eller rentekurven. Nå forventer Handelsbanken fem opptick på utlånsrentene innen utgangen av 2022, det gir også etterspørsel etter kronen. Dette synet har kommet sterkere og sterkere.

Selv valgte jeg å inngå en 7-åring til 1,8 % effektiv rente i juni 2020. Ser aldri for meg at den vil ha kostet meg noe når vi kommer til 2027 og skal gjøre opp regnestykket mot flytende i samme periode. Sier gjerne ja takk til gratis penger i 7 år :sunglasses:

Takk! :+1::sunglasses:

https://www.cnbc.com/2021/03/06/covid-stimulus-update-senate-passes-1point9-trillion-relief-bill.html

One crown to rule them all

Screenshot 2021-03-08 at 16.55.18

Screenshot 2021-03-08 at 17.11.06

3 Likes

Iflg teorien min, så skal kronen styrke seg kraftig framover, sammen med oljeprisen. Tenker det må være et interessant tidspunkt å kjøpe internasjonale fond. Så kan jeg vente til neste gang oljeprisen er lav og selge.

2 Likes

Jeg kan ikke heller skjønne annet enn at kronen skal styrke seg. Oljeprisen drar opp, vi har penger på bok og trykker ikke nye hele tiden slik andre gjør.

Men hvorfor mener du da det er lurt å kjøpe internasjonale fond nå?

1 Like

Dårlig skrevet, mener selvfølgelig at jeg burde kjøpe når kronen er vesentlig sterkere enn nå, og oljeprisen høy.

3 Likes

@Buffet

DNB Markets og Handelsbanken Capital Markets tror på en permanent svak krone fremover målt mot historiske verdier. 10 kroner for 1 euro kan bli den nye normalen, blant annet fordi olje- og gassinntektene stuper.

Så, siden de spår at kronen skal være svak framover, så kommer den til å være sterk? Jeg tenker at kronen kommer til å styrke seg framover, delvis pga økt oljepris (kuttene har gjort at leting er blitt satt på hold, det tar lang tid å få i gang prosjekter igjen og oljeforbruket øker), samtidig som Norge er ett av veldig få land som ikke har trykket en krone pga Korona.


Jeg klarer i hvert fall ikke finne noe særlig støtte i det chartet. Det er kun langsiktige trender :stuck_out_tongue:

Ref: Kronen, Valuta | DNB: Dette påvirker kronen mest

2 Likes

"
Sist uke ble det kjent at Senatet i USA har godkjent en krisepakke verdt 16.000 milliarder kroner. Denne inneholder blant annet et lovforslag om engangsutbetalinger på opptil 1.400 dollar til de fleste amerikanere.
"
"
mellom 25 og 34 år planlegger å bruke halvparten av pengene i aksjemarkedet
"
"
mellom 35 og 54 år vil bruke 37 prosent av pengene, mens de over 55 vil sette av 16 prosent til aksjer
"

Dette kan fyre opp aksjer.

Absolutt. De som har Okei økonomi og ikke noe å bruke de på (pga. nedstengning) vil prøve å spare disse, så da står det mellom null reell rente i banken eller investering i markedet :rocket:

Krysser fingrene for en sektorrotasjon bort fra tradisjonell teknologi til pharma🤞🏼

1 Like

" Deutsche Bank har ifølge CNBC spurt 430 amerikanske privatpersoner som investerer i aksjer om hva de planlegger å bruke kommende krisepenger på."

Eh, ja. Solid undersøkelse der, gitt. Unge amerikanenere som investerer fra før og ikke har noen viktigere kostnader som må dekkes kan vel gjøre det, men vet ikke hvor representative de er og om det er nok til å gi noen voldsomme utslag.

2 Likes

Jepp den fekk ikkje eg med meg. 430 stk som alt investere i aksjer, da seier svare seg sjølv. Eg datt litt av stolen her for eg kunne ikkje skjønne at halvparten av dei mellom 25 og 34 ville bruke halvparten på aksjer.

Da kan vi ta den undersøkelsen som tull når vi tenker på alle i US

1 Like

Det er nok litt i overkant ja, men samtidig så er det vel mange som ikke vet sitt eget beste og har FOMO. Så da kan man jo fort få en skummel kombinasjon, blir spennende å se.

stimpack incoming, og selv om det er mye jeg kan mislike overthere. Så misunner jeg litt det finurlige longgame de kjører ( her hjemme føler jeg noen ganger at vi gjerne sier vi skal ta de smarte grepene, for deretter å alloker pengene til flere byråkrater som skal se på saken)

Skal du vokse økonomien må du ha demografien på din side. Og jammen var det ikke noe små grep i den retning i stimpacken

Neste steg er vel da å rette på det grunnleggende sosiale systemet for de lavest på rangen i US, for ser for meg at pdd vil en del av disse pengene går rett til spritsjappa.

2 Likes
2 Likes

På an igjen:

Quad Witching på 19. mars er greit å vite om

2 Likes