Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Dette vil gjøre at hele fly og hotellbransjen nok ikke får det så kos fremover.

En stor del av reise, konferanse og hotellbransjen vil slite fremover pga. overetablering - desto vanskeligere å skjønne hvorfor de skal få penger for å ligge i respirator slik det er nå.

Vi ler jo allerede av mange kurs og møter folk dro land og strand til - “kommer aldri til å gjøre det igjen…”

Flyselskapene må i større grad skalere opp og ned ut fra når folk har ferie og ha et mer begrenset tilbud ellers.

Har fått et tilbud på 2,7% fastrente over 10 år med avdragsfrihet.

Noen som har tanker rundt dette, for meg virker det fristende.

I dag vil du jo nesten doble renta ift hva andre gir flytende, men hvem vet?

Ser jeg har 1,39 på boliglånet nå.

Jeg har 1,69% på mitt flexilån, så det er kun 1% opp dvs. røfflig 4 rentehevinger.

Fastrente bør man se på som en forsikring som du er forventet å tape på. Vil din økonomi bli sterkt påvirket av høyere renter kan man jo vurdere en slik forsikring. Personlig ville jeg ikke bundet hele lånet men spredd utover på flere bindingstider. 25% flytende, 25% 3 år, 25% 5 år, 25% 10 år f.eks kan jo fungere.

3 Likes

Har god økonomi og har ingenting og frykte ved eventuell noen prosent opp.

Har aldri svart seg med fastrente, men lurer litt på om renter kan bli brukt mot den voldsomme boligprisveksten, spesielt i Oslo.

Her i Haugesund har prisene stått stille de siste 10 år.

Å binde noe kan jo være greit om man tror sterkt på det scenarioet. 10 år er lang tid så ville personlig uansett ikke bundet alt. Jeg kan binde her på 10 år til rundt 1,50% tror jeg, men i Norge ligger de lange rentene høyere enn resten av Europa.

1 Like

Ok, tror jeg lar det ligge forløpig.

syntes jeg så noe om en rentebanen mot 1,5 frem mot 2024
legg til + 1,5% margin fra banken. så er du på 3%…

Da kan være grei forsikring om du ser på 5% om 5år som trøbbel. (1 prosent pr år er kanskje litt mye. Viktigste er om du ser en mye høyere rente som et problem)

Nå har vel sentralbankers international sett for seg at om de klarer holde renta konstant lav, så gir det større vekst enn om tilgangen på kapital er begrenset. Så må de prøve å balansere dette mot å boble ikke produktive eiendeler.

Jeg liker å være uenig, da jeg frykter at dette zombifiserer økonomien over tid. stagflasjon / japanske tilstander.

1 Like

De har ikke truffet veldig bra med rentebanene så langt, men før eller senere kanskje de får rett.

3 Likes

Ukesrapport

“Watch out for 1.65% in 10-year Treasuries which many believe could trigger another convexity episode in the Mortgage-Backed Security (MBS) market, putting yields on a fast rise towards 2%.”

1 Like

NOK/SEK :rocket:

Screenshot 2021-03-15 at 10.06.16

3 Likes

Skjønner hvorfor du bare holder litt på NattoPharma aksjene :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg bandt nylig halve lånet mitt til 1,97% i 5 år gjennom akademikerne-avtalen. Nå er samme produkt oppe i 2,14%, og jeg forventer at den skal ytterligere opp snart. Vurderte 10 år da jeg begynte å se på dette, men da var 10-årsrenta godt under 2%, og innen jeg klarte å somle meg til bestilling var den allerede langt over.

1 Like

En tanke; i ca ett år nå så har mennesker over “hele” kloden hatt begrensede muligheter til å bruke penger på grunn av Covid-19. Innskuddsrenten er så og si null, statene har trykket penger som aldri før, og siden det ikke er mye å bruke penger på så har mange har satt pengene i fond. Mange av disse fondene er indeksfond som kjøper aksjer fra den samme markedsplassen. Andre igjen har kastet seg inn i å kjøpe enkeltaksjer, og det er ofte de samme kjente selskapene. Dette har ført til at børsene har klatret noe veldig og mange sier at det er unaturlig høyt priset.

Hva skjer når verden åpner opp igjen og folk vil begynne å bruke penger - penger de har satt i fond og aksjer. De må selge fond og aksjer for å få kontanter.

  1. Vil børsene falle mye?
  2. Vil pengene som nå er “sluppet fri” bidra til spesielt høy inflasjon?
  3. Annet?
5 Likes

Tenker at ordtaket sell in may and stay away kommer til å bli bra. Jeg tror mange vil trekke ut pengene sine ut av aksjer og fond for å kose seg litt ekstra med en fin ferie i sommer. Så spørs det hvordan reisingen blir sommeren 2021.

2 Likes

Ja, jeg tenker at når alt åpner opp så skal man være veldig forsiktig da skal pengene ut av finansielle aktiva og inn i realøkonomien. Når skjer dette, sell in May kanskje ikke er så dumt som @kalleanka123 skriver over

2 Likes

Ang. hvor hovedindeksen er nå ville jeg kalt den overpriset, spesielt med tanke på at mange av selskapene ikke har gått bedre det siste året enn før. Noen få har gjort det ekstremt bra, men tror på en reprising nedover, ihvertfall i noen bransjer som har vært av de mest populære under coronaen. F.eks. hydrogen-aksjene, men også tekaksjer.

1 Like
1 Like