Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Inflasjon finnes ikke.

Hilsen FED.

2 Likes

Bare sunt med litt midlertidig inflasjon :slight_smile:

3 Likes

Treasury Secretary Janet Yellen conceded Tuesday that interest rates may have to rise to keep a lid on the burgeoning growth of the U.S. economy brought on by trillions in government stimulus spending.

“It may be that interest rates will have to rise somewhat to make sure that our economy doesn’t overheat,” Yellen said during a economic seminar presented by Th Atlantic. “Even though additional spending is relatively small to the size of the economy, it could causae some very modest increases in interest rates.”

“But these are investments our economy needs to be competitive and productive,” she added.

https://www.cnbc.com/2021/05/04/treasury-secretary-yellen-says-rates-may-have-to-rise-somewhat-to-keep-economy-from-overheating.html

2 Likes

Yellen repeated Tuesday that she is largely not concerned about inflation becoming a problem, though she added that there are tools to address it should that happen. Fed Chairman Jerome Powell recently said that the primary tool to control inflation is through higher interest rates.

:see_no_evil:

3 Likes

Om de får “alle” tilbake i jobb og i tillegg klarer å øke skatten for de rikere nærmere slik det var pre Trump, vil dette klare å innhente deler av pengene gjennom skatt som er brukt ekstra nå i denne perioden?

Tror ingen ønsker å gjøre seg så upopulære?

Hvis vi sløyfer lørdagsgodt og julegaver til barna, og fredagsvin til far og mor så kan vi betale ned huslånet også

2 Likes

Skatte de rike mener du? Er vel på trappene det?

Du snakker om å gå i pluss og betale ned gjelden. Det er langt unna.

Nr 1

Nr 2 Neei ooops :crazy_face:

:sweat_smile::joy::ok_hand:

2 Likes

Vi klarer fint å “predicte” selv :slight_smile:

2 Likes

Økende renter trenger ikke nødvendigvis bety fallende aksjemarked med det første :man_shrugging:

1 Like

Chartet er misvisende etter 2008 pga QE etter min mening. Det er en lengre periode der renta er “flat” men QE tiltak redder markedet. Som er hva jeg antar de skal prøve på igjen. Jeg tror man skal være veldig forsiktig med sammenligninger som går tilbake til forrige årtusen før QE.

1 Like

OBX lagger etter OMX siden bunnen i fjor

Har vel lagget siden 2019-ish?

1 Like

Ja, men også spesielt siden midten av juni 2020 - så er spørsmålet om det også betyr at fallhøyden er større i OMX

Jeg tenker jo at oljen burde holde seg greit i et inflasjonsscenario og at det da er mer attraktivt å investere der. På den andre sidne blir jo halve befolkningen forbanna ved investeringer i olje :stuck_out_tongue:

2 Likes

Du har ikke tilgang på P/E for de to indeksene?

Fant dette for OMX 15.50 OMX Quote - OMX Stockholm 30 Index - Bloomberg Markets
OBX

Men vet ikke om det er korrekt, og fant heller ikke for OBX eller OSEBX

P/E 15,5 synes jeg ikke høres noe veldig høyt ut spør du meg?

P/E 44 høres ikke så bra ut :stuck_out_tongue:

1 Like

Tenker Nasdaq og OMX vil nærme seg DJI og OBX