Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg tror også på inflasjon, men jeg har troen på at inflasjonsmålet til sentralbankene blir justert slik at vi kan ha sterk inflasjon i noen år for å resette gjeldssituasjonen.

5 Likes

På tide for Old Faithfull VIX å ha seg et utbrudd igjen?

Er en uke med VELDIG mye som skal meldes dette

1 Like

3 Likes

Er noen om tror på at Vixen skal opp i allefall :slight_smile:

Prøver de å omskrive ordtaket, er det ‘‘Fight the FED’’ som gjelder nå? :wink:

Handler vel om man tror FED har kontroll på inflasjonsmålene de har satt seg eller ikke. Jury’s still out. CPI tallene som kommer i morgen vil jo gi en pekepinn :slight_smile:

Litt synsing fra min side her, men jeg tror det blir viktigere framover å separere enkeltaksjer fra indeks enn det har vært tidligere år.

Det har blitt så mange luftig prisede aksjer på Oslo Børs nå at indeks, med de største selskapene, fint kan kjøre greit videre, mens en haug med aksjer vil falle sakte men sikkert nedover hvis traderne gradvis mister interessen.

Syntes jeg ser mer og mer tendenser til at det vil være lurt å ta generell gevinst eller realisere småtap hvis man ikke har tungtveiende fundamentale årsaker til å tro at markedet vil få sterkere interesse for dine utvalgte selskaper i løpet av kort tid. Men jeg tror ikke dette nødvendigvis vil gjenspeile seg i OBX / OSEBX. Jeg tror man framover vil være tjent med å huske at OBX og OSEBX består av utvalgte aksjer, og jeg tror det er en viss fare for at bevegelsene i indeks vil i større grad frakobles fra andre aksjer - spesielt hvis omsetning synker. Traderne har fått for mange alternativer kort og godt.

Jeg tror også det vil være svært interessant å se utviklingen av valuta ut året. USD mot Euro, og begge mot NOK. Jeg tror ikke inflasjon/renter vil slå likt ut i alle land framover.

5 Likes

3 Likes

Godt å se at det ikke bare jeg som har slike luksusproblemer :wink:

2 Likes

Sjekk DXY er i ferd med å tryne skikkelig

Fra Canada om pengrtrykking

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-22/a-120-billion-danish-pension-manager-has-lost-faith-in-bonds?srnd=premium-europe

Gjeldsmarkedet blir ødelagt, det er første steg.

Back when most asset managers were being taught the trade, “we learned that government bonds are the safe assets, the risk-free asset,” he said. “Well, let’s see in a year or two what is really the risk-free asset. That transformation is definitely going on.”

The $120 billion pensions manager points to the flood of issuance to finance pandemic relief packages as a key reason why bonds are losing their allure. Mass issuance has also upended the in-tandem moves in stocks and bonds that had dominated markets after the last financial crisis. What’s more, it’s now clear that central banks are content to let the long end of the yield curve move considerably higher.

2 Likes

But stocks are the only place to be, Lorenzen acknowledged.

“There is no real alternative,” he said.

Greit å få med seg konklusjonen.

2 Likes

Gull og sølv er også greit. Jeg har ca 1/3 cash, 1/3 defensive fond med mye PM og 1/3 spekulative aksjer så blir det ingen krise uansett

2 Likes

Bøkkel opp!


2 Likes

FOMC i dag

120B$ hver mnd 1 år fremover. De kommer heller IKKE til å heve renta pga høyere inflasjon. Full risk mode ON

2 Likes

Får vedta en infrastruktur pakke og trykke noen flere milliarder når man først er i gang. Går nok bra.

3 Likes

Det her er vel nøyaktig som forventet? Også blir inflasjonen høyere enn vanlig i noen år framover nå for å vokse seg ut av gjelden. Good times! :slight_smile:

5 Likes

Tegneserie 1998 fra NY FED



Velkommen til 2021 :grimacing:

8 Likes