Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg ser bare hva gold bugs pusher, og at det nå også inkluderer BTC :slight_smile:

Jeg har da i lang tid sagt at jeg tror alt av assets skal stige i verdi pga inflasjon og pengetrykking. Så kan selvsagt skattlegging og reguleringer gjøre noen assets gunstigere enn andre. Men jeg ser ingen argumenter for at aksjer ikke skal være med på denne verdistigningen. Jeg protesterer ikke på at gull og sølv vil gjøre det bra, jeg protesterer på teorien om at kun disse tingene vil gjøre det bra. Slik jeg ser det er det massive mengder fiatpenger som leter etter gode hjem innen alle markeder for tiden, og jeg ser ikke noen grunn til at ikke alt skal drives videre oppover så lenge man fortsetter med trykking og stimulus og støttepakker osv osv osv.

5 Likes

For å redde pensjonene mener du?

1 Like

Når man ser på hvordan aksjer har gjort det i forhold til råvarer og da spesielt sølv og gull så er jeg ganske komfortabel i trua på at sølv, gull, og minere kommer til å outperforme aksjemarkedene de neste årene om man ser på totalen av begge sektorene

2 Likes

NAV har gjort sitt inntog i Usa :joy::ok_hand:

4 Likes
1 Like

Totalt 400B$ lånt ut til bankene på 2 dager!! Til 0% rente. Spend it as you please :exploding_head::cowboy_hat_face: 35 % ish av hele oljefondet på 2 dager for å sette det i perspektiv

1 Like

galskap eller ei, get to the point! hvilken påvirkning har det på aksjemarkedet?

Opp opp opp helt til noe knekker. Hva blir katalysatoren og når? Hvem vet. De har ivertfall kjørt seg selv pent inn opp i et trangt hjørne og om de setter bilen i revers hopper alt og alle av

2 Likes

Forstår ikke at de kan gjøre dette og kalle inflasjonen “transitory”. Amerikanerne merker allerede dyrere matvarer og råvarer. Hvor lenge de kan holde det oppe er det inflasjonen som bestemmer, jo større hopp vi får fremover, jo større sannsynlighet for innstramming - ellers har de en annen plan de ikke forteller noen om, ser bare ikke hva det skal være. Skrote dollaren og utstede en ny (digital) valuta?

2 Likes

Dæven for en avkastning…

Neida, plotter alle aksjer jeg eier med kr 1 for hurtig-tilgang til aksjelistene:)

Aha, skjønner :slight_smile:

Inflasjonen må bare spise opp realveksten i lån, så vi kan fortsette som før uten å betale tilbake. Hvor vanskelig kan det være å forstå? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Vel, da må inflasjonen mye, mye mer opp, og for det andre må det da skapes penger i et enda raskere tempo enn det gjøres nå.

Hvor sannsynlig er det tror du?

Lykke til med å dekke inn dette lånet med inflasjon https://www.usdebtclock.org/ :blush:

1 Like

Tror du virkelig det lånet blir tilbakebetalt noen gang? Det gjør ikke jeg, og da må inflasjon gjøre jobben.

5 Likes

Jeg ser argumentet og nei, det lånet er selvfølgelig doomed (husker første gang jeg så den siden, lå da på 4-5 trillioner). Likevel, inflasjon på 2% holder ikke for at det skal spise opp realveksten på lån, her må den mye mer opp og går den mye mer opp så tror jeg misnøyen blant folk blir så stor at de blir tvunget til å gjøre noe (i.e. sette opp rentene).

Når tror du de setter opp renta?

Vanskelig å si, det er vel the billion dollar question. De har jo ikke begynt å tenke på å tenke på å sette opp renten enda, så det er nok en stund til. Makroøkonomer jeg følger sier inflasjonsmålet må over 3%, noen mener 4%, vi ligger på 1.6? Så det er nok en stund til… :man_shrugging:

Ja, og det er teorien :slight_smile:

Jeg tror ikke de setter opp renta. Jeg tror de hever minstelønnen i USA og lever med inflasjon og litt dollarkollaps.

Ser ikke helt hvordan de ellers skal komme ut av situasjonen.

2 Likes