Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Dersom vi får sterk inflasjon vil markedene selv sette en høyere rente, ingen vil godta å få 0,16% dersom inflasjonen ligger på 6-7

4 Likes

Ja, og derfor må man late som om dette er kortvarig.

Men altså, spørsmålet er jo også hvor stor del av lånemarkedet FED skal ødelegge også.

Sagt på en annen måte: USA er vel i praksis konkurs og har vært det siden Obama selv om det kanskje ble veldig, veldig tydelig under pandemien. Men, de har lånet i egen valuta. Så her er det bare spørsmål om hvilken vei ut av uføre som er minst smertefull. Jeg tror inflasjon er svaret. Men altså, man kan jo også prøve andre ting hvis man vil.

2 Likes

Misnøyen vil jo bare medføre at folk står på barrikadene og krever høyere lønn. Problem solved.

Inflasjon er jo eneste farbare vei ut fra gjeldsspiralen.

70-tallet all over again?

På 1970-tallet og 1980-tallet var det store svingninger i norsk økonomi. Den økonomiske utviklingen ble preget av høy og variabel inflasjon. Inflasjonen økte særlig sterkt på begynnelsen av 80-tallet, og det tok lang tid før den kom ned.

Med lavrentepolitikk og devalueringer festet inflasjonen seg. De nominelle rentene ble holdt nede selv om prisstigningen og verdien av skattefradraget for renteutgifter steg

4 Likes

Neppe. Dagens globale marknad tilpassar seg etterspørsel i løpet av kort tid. Der det er pengar å hente kjem folk til å produsere. Og det kjem til å holde inflasjonen i sjakk.

Utrolig mange slike “nyheter” rundt omkring, bønder, hotellsjefer, fiskeforedlere osv som ikke “får tak i” nok arbeidskraft. Eller, mer presist, som ikke betaler godt nok til at folk vil jobbe for dem, eller som tilbyr en for usikker jobb til at folk vil ha den.

3 Likes

Hvem flytter på seg for å jobbe i en sesongbasert stilling?

De som synes det er godt nok betalt? Det er jo åpenbart.

Også har du jo denne da:

McDonalds er trolig ikke den eneste arbeidsgiveren som opplever økt interesse for sommerjobber i år. På Finn.nos markedsplass for jobbannonser er det gjort 80.000 søk etter sommerjobb hittil i år – 30 prosent flere enn i 2019.

Er nok plenty med nordmenn som kunne tenkt seg en sommerjobb, meeeen det har jo litt med hva arbeidsgiver tilbyr også. Skal jo mye til å slå å flippe burgere… :crazy_face:

Dax futures lukter på ATH

Penger er fortsatt gratis, FED og ECB støtter markedene, lange renter er fortsatt historisk lave og folk generelt (ikke bare «eliten») har godt med sparekapital de ikke ønsker å ha stående i banken.

Det er et svært dårlig utgangspunkt for å forvente bearmarkeder (synes jeg), og gjør det mer sannsynlig med nye highs.

3 Likes

Eventuelt en rolig verdenskrig :wink:

1 Like

Det har vært endel kriger i “tredjepartsland”, men det vil ikke bli noe direkte militær konflikt mellom Russland/EU/Kina/USA uten at noen drar opp atomvåpen, så… rolig? Nei.

1 Like

Hehe, sant nok :slight_smile: Rolig ville det ikke blitt med dagens våpen. Hittil har de holdt krigen til økonomi, geopolitisk maktkamp og data-kriminalitet mellom landene, samt proxy-krigføring. Ganske heftig allerede om man ser alt samlet. Masse meta-kriger som skjer hele tiden på forskjellige arenaer, bare ikke direkte bombing/invasjoner av hverandres land. Men for mannen i gata er det jo behagelig at det ikke er direkte bombing/invasjoner.

1 Like

… Hvis du ikke bor i et tredpartsland :see_no_evil:

Anyway, jeg tviler på at det er noen som helst interesse for direkte væpnet konflikt mellom partene. USA er for overlegne og ikke villig til å risikere amerikanske menneskeliv ved direkte konfrontasjon med Kina/Russland og Kina/Russland vil ikke angripe USA direkte fordi det er som å begå selvmord…

Makromessig, så virker det som dette kan bli nok en shitty sommer for fly, hotell, cruise, osv. Det er først til høsten jeg tror det blir åpnet opp helt.

2 Likes

Yup. Forferdelig, men sant. Stormaktenes lekeplass er det verste stedet å bo.

Syntes sannsynligheten ble større med den økonomiske politikken Trump førte mot Kina og EU, men det har roet seg igjen. Hadde den eskalert en god del mer og Covid ikke hadde skjedd tror jeg verden kunne gått mot ustabilitet.

Vi har sett få utslag i markedene fra Covid, men Norwegian er jo et eksempel med sitt 99% fall. Ser også i gata der jeg bor er 3/6 restauranter konkurs/gitt opp og lokalene bygges om nå. Det må jo komme noen form for problemer makromessig av dette, eller var dette bare overflødige tjenester til å begynne med?

Money printer go brrrr

Ja, jo, men utsetter det bare problemet? Eller løser det det? Synes det er vanskelig å se hvordan ting kommer til å bli framover.

1 Like

Sånn blir det.

image

1 Like