Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Lurer litt på i den sammenheng. Er det nå lurt å betale ned ekstra på lån (hvis rentene går opp grunnet inflasjon), eller bør man vente til inflasjonen er så høy at lånet blir så deevaluert grunnet høyere lønninger osv?

1 Like

Vent å se, sett pengene på sparekonto så lenge og gjør en vurdering når vi vet mer

1 Like

I teorien så vil jo inflasjon føre til at lånet blir “billigere” å betale ned.

I praksis så er det ikke sikkert at lønningene vil holde følge med inflasjonen, og at man dermed ikke vil ha penger til overs til å betale ned ekstra på avdrag + renter etc.

Penger på sparekonto er dog døden i et inflasjonsscenario. Men vi er jo ikke der ennå. Det finnes mange som mener at vi faktisk vil havne i et deflasjonsscenario.

Time will show.

I praksis i de siste 20 årene har det vært bedre å slenge sparepengene i fond enn å betale ned på lånet, så lenge man har en lang horisont. Renten går nok ikke over 5-7% på en god stund, så inntil vi er der ville jeg spart i markedet.

1 Like

Jo kanskje, men spørs om de neste 20 årene kan sammenlignes med de foregående 20.

De siste 20 har vært rimelig trøblete med 2-3 store kriser, krig og mye rask, men ja, de neste 20 kan alltids bli enda mer ruglete. Ville dog blitt overrasket.

1 Like

Ikke nødvendigvis i begynnelsen, ironisk nok kan sparekonto være vinneren når andra aktiva skal prises om med høyere avkastningskrav / rente

2 Likes

Joda, men ingen politiker har lyst til å være den første som slutter å trykke opp gratis monopolpenger og setter opp renta.

1 Like

Hva med Norge som ikke har trygt opp monopol penger? Tror også vi vil være først til å sette opp renten…

Det er det vel ikke politikere som bestemmer? (Rentene settes av sentralbankene som er uavhengig + markedskrefter)

1 Like

Norge kommer på et eller annet tidspunkt å få en særdeles sterk krone. Det taler ikke for renteøkning som vil forverre den problematikken.

2 Likes

Håper vi ser dollar nede i 6kr, hadde passet meg som samler på eldre armbåndsur fint :slight_smile:

1 Like

NOK svekker seg jo alltid mot de større valutaene ved bredere nedgang. This time its different? Har vekslet 20% av kontantbeholdning til Euro, aldri brukt valutakonto før, vurderer Sveitsiske franc for 20% til. Nok ble jo gruset i Februar

Midt i et krakk, så er jeg enig, da er det sannsynlig at kronen vil svekke seg igjen. Samtidig, dollaren er nå på sitt svakeste siden 2018 opp mot krona. Det tok ca 3 måneder for kronen å hente seg inn igjen etter fallet i 2020 og etter det, så er trenden rimelig klar. Kronen styrker seg.

Jeg hadde ikke tatt et bet mot krona nå, det ser jeg på som særdeles risky. Du har trenden rett i mot deg. Sånn rent fundamentalt, så er krona en av få valutaer det ikke er trykket massivt i, så jeg tenker nærmere 6 enn 8 er riktig kurs…

Vet du om sveitserene har trykket penger for å komme seg gjennom korona-krisen? Hvis ikke, så hadde jeg nok heller puttet pengene der i stedet for euro.

Å si at jeg ikke tar et bet den ene eller andre veien blir egentlig litt feil, ettersom jeg ikke vil ta noen posisjoner den ene eller andre veien. Jeg vurderte valutalån når dollaren stod i 11kr+, men orket ikke risken hvis det gikk feil vei. :stuck_out_tongue:

1 Like

giphy

Nå skjer det…

3 Likes

TSLA åpner ned -4%… tester støtten på 50 dagers her nå :thinking:

1 Like

Bør kanskje være litt forsiktig med drømmeaksjer for tiden. Kan bli litt likviditetsproblemer for en del hvis mye faller fort pga at panikken fra crypto sprer seg.

2 Likes

Da var det sagt; Digital Dollar people. Akkurat som vi har snakket om…

«Commodity prices suffered on Monday after China announced a new crackdown on ‘speculators and hoarders’ to deflate the boom in raw materials.»

Det gjøres mottiltak mot eskalering av inflasjon på basis av spekulasjon. Kan virke som en fin demper på den transiente perioden vi er i nå

1 Like

Skal S&P klare å bryte opp fra ~4175 denne gangen?