Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg har tenkt at rentene er relativt internajonale de også, om man ikke er uland eller trykker penger til hyperinflasjon. Konkuranseutsatte bedrifter får for dårlige kår om enkeltland prøver å sprike veldig vekk fra andre industriland.

Nok er fortsatt svak mot historisk snitt, så helt greit å øke rentene relativt mot andre land. Unormalt lave (og høye) renter er et sykdomstegn og noe man ønsker å unngå i det lange løp

Ja, noe kan de nok øke rentene, men ikke veldig mye, ikke alene.

1 Like

Så lenge arbeidsmarkedet er tilbake på nivået før pandemien og BNP-veksten er god bør vel rentenivået speile tilstanden i norsk økonomi - til en viss grad. Vi kan jo ikke i lengden leve med et helt annet rentenivå i Norge, men et prosentpoeng høyere er vel innafor.

1 Like

Dette gjør det ekstremt vanskelig å vite om man bør binde renta nå eller ikke. Tenkte først 5 år, så tenkte jeg; “… slik verden ser ut nå, med supply issues, høy arbeidsledighet i utlandet, og lite vekst impulser (vekst primært drevet av tilbakekjøp av aksjer / pengetrykking) - kan sentralbanker sette opp rentene 5-6 ganger internasjonalt slik Norges bank sier de skal?”.

Svaret for min del var nei, så jeg holder renta flytende intill videre. Jeg vil gjerne se Olsen klare å heve renten 3x på rad før jeg revurderer. Tror sentralbankene snur fort når de ser at belåningsgraden gjør at folk ikke takler renteoppgangen (her i Norge klarer vi oss nok som vanlig).

1 Like

Ja. og det er stor forskjell mellom inflasjon skapt av vekst og inflasjon skapt av supply-issues. Det ene vil si at økonomien vokser, det andre betyr at økonomien har problemer. Men dersom lønningene skyter fart også, så kan det være at de setter bremsene ennå mer på litt fordi det er en form for tegn på vekst, selv om det ikke nødvendigvis er det. Det betyr bare at selskapene fremdeles tåler å sette opp lønningene.

2 Likes

Jeg viser til innlegg fra Observer som slår hull på myten om at private husholdninger i USA har mer gjeld enn før. Tvertimot var gjelden langt høyere før finanskrisen. Folk og bankene lærte faktisk (utrolig).

1 Like

Det gir mening, folk har hatt mindre å bruke penger på, og kanskje dermed også spart mer?
I tillegg har mange investert i aksjer og det har nok gitt en grei avkastning i tillegg. Takk for input.
Skal forske litt mer på dette.

In other news: - høy oljepris er forløper til resesjon? (skulle sett mer stats på dette).

4 Likes

Jeg tror ikke usa har råd til og heve renten, Så de må nokk bare trykke penger til evig tid.
Skulle dette vise seg og være en seigere inflasjons en de tror så vet jeg ikke hvilke onde de skal velge…
Først slutte støtte kjøp og så heve renten, da blir det ressesjon igjen og alt kolapser, vil renten da gå opp eller ned igjen?

Spennede ekspriment vi er en del av…

Ikke i evig tid, bare til gjelden er anstendig igjen :smiley: Spørsmålet er om de mister verdensvalutastatus på veien.

FED har malt seg inn i det berømte “hjørnet”.

Ved forrige veiskille, så kjørte de vel inflasjon for å få den ned.

#Transitory :hot_face::joy:

Tar opp igjen denne :sunglasses:

Cpi tallene i morgen blir :boom:?

5 Likes

Ikke opplagt at de tar av. Forrige måned kom de inn litt lavere enn ventet. Men lønnsøkningene i US har vært høye i seks måneder noe som tyder på at dette vil vare en stund.

1 Like

Nå begynner det å nærme seg smertegrensen for hva markedet tåler. Hvis opec øker produksjonen, så er det greit at det synker. Hvis det går ned fordi prisen er for høy…

1 Like
1 Like

Som vi alle husker gruset amerikanske selskaper forventningene i Q2.
Det trigget opprevideringer for kommende Q, og analytikerne la nok på litt ekstra i sine regneark.

I dag kommer en av majorene i finans med sine tall for Q3, og det ble en meget hyggelig bekreftelse på giret økonomien har. JP Morgan gruser EPS med 20 %!

Dette setter naturlig nok fart på indeksene, og det er grunn til å forvente seg at de som har tatt ned risiko i forkant av Q3-sesongen vekter opp eksponeringen.

2 Likes

Nå må du slutte å komme med fakta som er positive. Kom igjen med litt mer spekulasjon om ting som kan gå galt! :stuck_out_tongue_winking_eye:

/ironi

1 Like

Nå er det ikke i jp Morgan investorene har tatt ned risiko, den ligger omtrent på ATH