Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Dette er vel bare makro for flybransjen, men det ser jo ut til at overkapasitet og nyetableringer gjør at det er et bikkjeslagsmål om kundene.

Ja, norske velstående bare elsker å starte opp flyselskaper!

Det er kjent frase i finans som går slik;
Er du milliardær, men med ønske om å bli millionær? Start et flyselskap!

Men se til bilbransjen, der er det motsatt bonanza.
Folk overbyr hverandre for å sikre seg siste skrik. Jeg får levert en Taycan Cross Tourismo om 1 måned, den kan jeg selge for 150K mer enn min kostpris!
Og den er solgt uten rabatt til meg, og er pr definisjon en masseprodusert bil som aldri blir sjelden eller et samleobjekt.

Hva skjedde med at man taper 30% når man vrir om nøkkelen i en ny bil og kjører ut av butikken?

2 Likes

Vel, til å begynne med er jo prisen på ALU gått opp 40% i perioden, sammen med alle andre edelmetaller og ymse som brukes i produksjonen.

Og dette du snakker har ingenting med å sikre seg “siste skrik” å gjøre, ikke på noen måte faktisk. Hvis man kaller Toyota Yaris for siste skrik, så blir jeg overrasket, for du ser det er ett års ventetid på de og, av samme grunnene.

Altså, det har ingenting med at folk har mer penger enn før å gjøre.

2 Likes

Selvsagt har det det. Hvis ikke hadde man ikke tatt seg råd til det, det er ingen som MÅ bytte til en dyrere og nyere bil. Er det vel?

Men enig i «siste skrik», jeg mente egentlig bare å henvise til at man kjøper/ bytter til noe nyere fordi man har lyst, ikke må.

Altså man unner seg det pga bedre / god råd.

5 Likes

Samtidig øker husholdningenes gjeld friskt:

2 Likes

Det nytter ikke å dra inn relative perspektiver på “dyrt” og “ta seg råd”, altså valg på individnivå. Da må jo påstanden bunne i en referanse vi ser på som objektiv nytteverdi, og “å unne seg ting” er vel et gort stykke unna det.

Faktorene som utgjør det du nevner, i denne perioden, er lik for stort sett alle bilprodusenter og prisdifferansen er mer eller mindre lik nesten uansett modell.

Ja, man har folk som bare MÅ ha og unner seg dette, men de er jo heller unntaket enn regelen? Kanskje? Jeg vet ikke.

Skal sies, jeg er rimelig sikker på at janteloven har blitt vannet ut de siste 30-40årene og at det gir en litt høyere handelsvilje :slight_smile:

Hadde vi skulle forholdt oss til janteloven hadde det ikke vært mye nyskapning og tøffe entreprenører i Norge som hadde bidratt med flere ben enn bare oljen å stå på.

Håper vi er forbi det stadiet hvor man misunner naboen, men faktisk heller unner andre suksess fordi de tør å satse og skape arbeidsplasser.

3 Likes

Siste setningen her er viktig å tenke på for oss som tror på det å være long i markedet.

Skal man eie indeks og primært det som er dyrt, eller overvekte kapitalen til forvaltere som plukker fornuftige aksjer?

Fra Finansavisen i dag:

Også i aksjemarkedet bør man være forsiktig med å «spå» avkastningen basert på historiske sammenhenger, ifølge Næss. Selv om P/E- og pris/bok-multipler på dagens nivå tidligere er blitt etterfulgt av kraftige børsfall, er ikke dette nødvendigvis tilfellet denne gangen.

– Rekordmange aksjer er nå dyre, men omtrent en firedel av verdien i aksjemarkedet er fortsatt lavt priset, det vil si med en P/E på under 12,5, opplyser Næss.

– Mitt råd er å plassere penger i en aksjeportefølje med lavt prisede kvalitetsaksjer.

3 Likes

Det er litt slik jeg har tenkt også. Dersom det kommer et kraftig fall, vil det dra med seg alt slik at de rimelige aksjene blir ennå billigere; så det kan være greit å ha noen penger på siden i tilfelle dette skjer. Men et annet scenario er at indeks går sidelengs i 10 år, litt opp og litt ned hvor de billige aksjene blir dyrere og de dyre blir billigere.

S&P 2000-2010 (Ikke flatt sidelengs, men litt bølgete)


(Er forsåvidt 30-40% fra topp til bunn i svingningene, men ingen treffer topp eller bunn…)

2 Likes

Har prøvd meg på denne. Støter på problemer når jeg prøver å diversifisere. Har de siste seks årene alltid hatt best avkastning i den aksjen jeg har mest tro på. Som typisk har vært priset til P/E 6-8 ved inngangen og rundt 13 ved utgangen. Typisk med sterk vekst i mellomtiden.

3 Likes

Ingenting i veien med å prøve seg på all in bets, men avhengig av bingen man har / får, så er det lite feil å tenke på å diversifisere når det til slutt blir noen kroner ut av det man sitter på.

Men man sprer ikke 100K på flere fond :wink:

All in bets ville jeg styrt unna

Kommer vel litt an på hva man investerer i også. Investerer man i noe som ennå ikke har cashflow med høy risk, vil diversifisering være viktigere (med mindre man har syk innsikt i selskapet og markedet) enn dersom mye er på plass i selskapet og kanskje selskapet er diversifisert i seg selv.

Helt klart!

Virker legit.

Får vi flere tilbudssjokk pga liknende hendelser fremover?
Skal ikke kødde lenge med feks trailer-sjåfører før det blir lite essensielle varer tilgjengelig i USA.

1 Like

Hyperinflasjon i strøm

1 Like

Samtidig steg kjerneinflasjonen, som er prisvekst justert for avgiftsendringer og uten energivarer, til 1,2 prosent, viser tall fra SSB.

Så ikke akkurat høy prisstigning, hvis man ser bort i fra at vi har laget såpass med kabler til Storbritannia og EU at vi importerer deres prisnivå.

NOK fortsetter å styrke seg mot USD (8,52) og EUR (9,86). Må tilbake til januar 2020 for å finne kronen like sterk mot euroen.

Kan vel i prinsippet bruke det samme argumentet om bensin, at vi kunne kjørt rundt gratis i bilene våres om det ikke var for at vi drev og solgte oljen på det internasjonale markedet…

Hvis poenget var at det var en prisstigning isolert for denne måneden (et prishopp) som ikke kan tilskrives inflasjon, men en teknisk endring, så er jeg enig i det…

2 Likes

Jeg vil si det er en kombinasjon av to nye kabler og ekstraordinært marked i resten av Europa. Det kan godt hende dette blir den nye normalen med vesentlig høyere priser. Men det vil ikke øke inflasjon til neste år, kanskje motsatt.

Jeg tenker den lave kjerneinflasjon kommer av styrkende krone. Jeg lurer på hvor lenge norges bank kan holde på den høye rentebanen.