Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Slik jeg forstår utsagnet så er det 100 dager til første ladning med oppdaterte vaksiner kan være klare til å sendes.

2 Likes
2 Likes
1 Like

Basert på tidligere diskusjon så lagde meg denne oversikten. Forhåpentligvis har jeg ingen dumme utregningsfeil (dataene er fra SSB og FHI, og de opererer ikke med samme aldersgrupper for dataene).

image

https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#age-group-tab

Vaksinetracker for EU.

Lagde dette for egen del, alle kan trekke sine egne konklusjoner. Ikke noe særlig nytt her i forhold til hva vi diskuterte tidligere egentlig.

Skulle gjerne hatt data på “alvorlig sykdom” som krever innleggelse på sykehus for covid etter aldersgruppe. Noen som har de dataene og kan dele dem? I så fall setter jeg pris på en link. Inntil da antar jeg at det er sterk korrelasjon mellom dødsfall og alvorlig sykdom innenfor aldersgrupper.

2 Likes

Noen som gikk i fella og solgte på fredag, og kanskje i tillegg tok på seg enda kortere shorts?

2 Likes

Ute og legger agn? :sweat_smile:

Nei, den tråden er nå forbudt for de som ikke tror verden skal gå til hel…. anytime og leter etter gode produkter for å belønne de for tanken :laughing:

2 Likes

Innleggene dine passer jo godt inn her, så er bare å fortsette å poste. Er lov å poste både bull og bear og spekulasjoner om framtiden.

Oljeboomen så jeg komme. Jeg er litt usikker på hvor vi skal nå. Når det er usikkerhet i markedet blir det gjerne litt ruglete før en ny retning finnes.

Større korreksjoner fører som regel til litt sideveis utvikling for å ta ut volatilitet før markedet finner ut hva det vil.

Er spent på ukeslutt hvordan lukkeverdi for indeksene er i forhold til 50 dagers snitt. Om vi får ytterligere bearsignaler på 200 dagers snitt, eller om mangen av 50 dagers signalene blir reversert.

2 Likes
  • Det blir ikke noen 26. konsesjonsrunde på norsk sokkel neste år.
  • CO₂-avgiften for oljebransjen økes kraftig.
1 Like

Jeg kjenner faktisk ikke oljebransjen nok til å vite hva dette betyr. Noen som har lyst å si noe om det?

Det er i alle fall veldig bear for seismikkaktørene som lever av å selge data på disse rundene. I tillegg vil det nok slå hardt på alle båter som sleper på rigger, driver med boligrigger etc og selvsagt for de rendyrkede oljeselskapene som har langsiktige planer for tilstedeværelse på norsk sokkel.

Kan jo også ha ringvirkninger på bankene som har lån til disse aktørene, så det er nok alt annet enn jubel i bransjen og tilsluttede bedrifter / leverandører.

Men heldigvis jobber ikke «vanlige» folk i disse næringene :wink:

2 Likes

Økt skatt på fond og aksjer også…

1 Like

Smittesituasjonen har også satt fart på sykehusinnleggelsene. De siste fire ukene har de nasjonale innleggelsestallene økt med 63 prosent.

Inntil nylig har Sør-Afrika registrert rundt 300 daglige smittetilfeller – et tall som søndag var på hele 3220

Antall smittede opp ~1000%, antall sykehusinnleggelser opp 63%. Nå lagger sykehusinnleggelser smitte, men hvis det holder seg sånn, så er det jo kjempegode nyheter. Det vil jo si at den nye mutasjonen er 6% så farlig som den forrige mutasjonen. :stuck_out_tongue:

Men, sånn kan man jo ikke vinkle det.

6 Likes

Opp 400 % høres jo dramatisk ut.

Men det kan jo være fra 1 til 5 innlagte.

Det gjelder alltid å velge den vinklingen som er mest dramatisk og sprer mest frykt.

4 Likes

400%-tallet gjelder for en provins. 63% tallet er for hele S-A. Det første tallet er da nødvendigvis fra et bittelite tall, ellers hadde det slått hardere ut for hele S-A.

Det forteller meg at det var et bittelite tall i utgangspunktet.

Og økningen med 63 % kan være å gå fra 15 til 23 eller noe lignende.

Høres mye mer skummelt ut med prosenter!

1 Like


Smitten har først og fremst spredt seg blant barn og unge, som har svært liten risiko for alvorlig sykdom fra corona generelt, og har akkurat begynt å spre seg så selv om det er mange prosent økning er tallene svært små.

Det tar tid før dette sprer seg til resten av samfunnet, og så er det inkubasjonstid osv. Det er rett og slett alt for tidlig til å trekke noen konklusjoner om A, B eller C.

2 Likes

Jeg er jo enig, det er for tidlig. Det var bare vinklingen på den artikkelen som var helt syk. :stuck_out_tongue:

1 Like