Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Lurer litt på hvor tallene kommer fra.

På den offisielle siden for Sør-Afrika viser det under 3000 tilfeller.

Standard Dagbladet å ikke ta med en vesentlig detalj, som allerede blir nevnt i første avsnitt av Wall Street artikkelen.

, although fewer patients are being treated for severe disease than in previous surges, the country’s National Institute for Communicable Diseases said.

Liten funfact, legger man rene tall til grunn, hadde Norge høyere smittetall i går, en Sør-Afrika hadde på søndag. Og tallene for mandag er lavere en søndag i Sør-Afrika :man_shrugging:

Blir uhyrlig viktig å følge med på det tekniske på chartene nå.

Enten man er negativ eller positiv til markedet, skal det tekniske bekrefte din opprinnelige BIAS.

3 Likes

Hva er det du følger mest med på (teknisk)?

Den enkle tolkningen av oslo børs nå som vi fikk litt negative overraskelser for næringsliv/børs på statsbudsjettet. Jeg liker ikke tanken på ett fall under 1100, og håper at børsen finner støtte omtrent her (dippkjøp i morgen?).

1 Like

Er en blanding av egne indikatorer og charts generelt.

Har denne i excel dokumentet mitt som er en helt basic oversikt over ukentlig close på indeks i forhold til 200 og 50 dagers snitt. Hentet fra boken til Hank Pruden, The Three Skills of Top Trading.

indeks

Har i tillegg denne, men det er mer for å se rotasjon over tid på indekser. Går på 6 ukers snitt, målt opp mot hovedindeks. Alle aksjer som er tilknyttet en indeks kan også filtreres, slik at kun disse vises med en ranking på 0-100.

Ellers ser jeg på en del chart, ala det @anon80503862 viser til. Støttenivåer. Og mye Wyckoff metodikk. Effort Vs Result, tradingranger, potensielle faser osv.
Greit å kikke litt på S&P, Nasdaq, Russel og Dow Jones. Selv om S&P har større korreksjon, er det ikke sikkert det samme skjer på de andre. Rotasjon??

3 Likes

Dette er ikke så ille som det ser ut som. Equinor har sagt at de ikke lenger er så opptatt av å søke konsesjon på umodne felt, der vi altså er ganske blanke. De vil heller satse på å investere i modne felt der vi allerede har noe kunnskap og er i nærheten av utbygde områder. Det siste vil dagens regjering fortsette å åpne opp for som før.

Men om Equinor og andre produksjonsselskaper er passe fornøyd har TheObserver et opplagt poeng om at PGS & Co ikke kommer bra ut. Men dette var kanskje delvis ventet. De satser vel mest på leting alle andre steder enn i Vest-Europa - altså områder der man gir litt f. i klima?

4 Likes

1 + 4 * 100% = 5
:nerd_face:

2 Likes

Ikke kom med sånn teite mattegreier da.

1 Like

Takk for svar! :slight_smile:

Det gir jo mening at hvis de har muligheter nær nåværende infrastruktur, så kjører de på der.

1 Like
1 Like

Ikke tidspunktet å leke Aragorn i markedet nå tror jeg

1 Like

Faktisk inflasjon var jo hele 4.9% mot venter 4.5% snart må noe gjøres her og for og bekjempe inflasjon. Tror dette kommer til og ta luften ut av noen bobler i hvertfall.

1 Like

Hvorfor skulle ikke prisveksten være noenlunde priset inn gitt at…vi har visst det hele veien? Er den mye raskere enn ventet?

“Vi”

Håper det er flere enn oss her inne som følger med såpass, da :see_no_evil:

2 Likes

Ja vi er kanskje 2-3 stk på dette forum og 2-3 stk i Norge. Alle andre sier dette er “no problem”….

1 Like

Hehe det er nok mange flere som har ventet på dette.

:+1:t2::joy: ….

Jeg har forventet inflasjon lenge. Så på m2 for usa tilbake i 2020 en gang, ligger sikkert postet i denne tråden. Samtidig mener jeg at det må litt inflasjon til nå for å få ned gjeldsgraden.

Jeg tenker at store grunner til inflasjonen nå kommer av forsyningsproblemer forårsaket av covid, ikke for mye penger. Jeg mener derfor det vil være et feilsteg å øke renten for å få ned inflasjonen.

Forsyningsproblemer er bl.a. logistikk rundt havner i usa, endrede vaner rundt varelagerstørrelse, osv.

3 Likes

Jeg tror og mener at pengetrykking på de ekstreme nivåene sammen med helikopter penger ikke kan være Sundt eller fornuftig på sikt. Og med så ekstrem gjeld som USA har så må dette rakne. Om det tar 1-2 mnd eller 1-2 år bryr jeg neg ikke om men jeg har redusert risiko kraftig. Overskudd og bygging av verdier til pensjon skjer i gruve aksjer inntil nye muligheter dukker opp.

Men meget rart og se denne . Powel varsler oppgang i rente og 10 år er ned. Hmmmm

1 Like

Her er fasiten on noen trenger :chart_with_upwards_trend:

2 Likes