Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Helt enig! Tviler sterkt pÄ negative renter i Usa, men en dag mÄ de jo stoppe pengetrykkingen ogsÄ. Hyperinflasjon er det nok ikke mange som Þnsker.

1 Like

Hyperinflasjon innen aksjemarkedet er det mange som Þnsker. Enn sÄ lenge har ikke disse pengene kommet ut i realÞkonomien. Hvem vet hvor lang tid det tar?

1 Like

Du har et poeng der ja. Det blir mange faktorer Ä ta hensyn til. Jeg synes bÞrsene ser dyre ut og de siste 3 mÄneder har der vÊrt euforisk stemning. SÄ er klar for en tur nedover :slight_smile: men jeg kan selvsagt ta skammelig feil og at det blir ny ath annenhver dag framover :slight_smile: det blir uten tvil et Är med fart og spenning. Det tÞrr jeg nÊrmest garrantere :slight_smile:

1 Like

Om vi ser utelukkende pÄ US, sÄ er det ikke realistisk at disse pengene kommer ut i realÞkonomien pÄ lang tid.

Pengene har stort sett holdt seg i finansÞkonomien og blÄser opp bonds (men senker yield) for sÄ Ä blÄse opp aksjemarkedet. SÄ jeg antar at for den menige mann vil effekten vÊre verdiÞkning av bedriftenes pensjonssparing. Ergo vil pengenetrykkingen som mates inn i finansÞkonomien bruke
20-30Är i snitt pÄ Ä nÄ pensjonistene / realÞkonomien.

mer spekulativt tenker jeg:
It’s a trap, med en utvei; med vekst og effektivitetsĂžkning i realĂžkonomien / fundamentale i aksjemarkedet, sĂ„ vil verdiene Ăžke og alle vinne. Hvis ikke vil markedet etterhvert bli (har blitt?) oppblĂ„st. Og da mĂ„ enten inflasjonen tilta, eller aksjemarkedet korrigere.

1 Like

Engangseffekten som senkede renter ga obligasjoner hjelper ikke pensjonsfondene nok til Ă„ hjelpe realĂžkonomien. Den ekstremt lave avkastningen Ăždelegger allerede for pensjonsfondene og dermed realĂžkonomien i fremtiden.

Det mÄ nok noe drastisk til fÞr pengene kommer tilbake til folket i sirkulasjon. Men akkurat nÄ er det i det minste noe mer lÞnnspress enn vanlig i USA. Men det blir selvsagt ikke mye inflasjon av det, den oppgangen vil bare skvise marginene til bedriftene og Þdelegge for lÞnnsomheten. Og fremskynde resesjonen. Det er normalt slik det er ved slutten av en syklus, arbeidsledigheten er lav og presser opp lÞnn. Dermed blir profitt redusert. Pgr fake arbeidsledighet og en endel andre faktorer skal det svÊrt lav arbeidsledighet ut fra tallene de ser pÄ fÞr presset begynner. Derfor har det tatt lang tid fÞr lÞnnsÞkningene kom.

1 Like

For de av dere som ikke har fÄtt denne med dere. Absolutt verdt Ä lese gjennom :slight_smile:

3 Likes

Det overrasker meg over hodet ikke om Trump trader egne uttalelser/handlinger som president. :face_with_raised_eyebrow:

Opp opp opp

1 Like

Det blir sikkert neste konspirasjonsteori som demokratene lanserer.

2 Likes

Det er jo ingen ny tanke akkurat. Mange med meg har vel tenkt pÄ det helt siden han ble president og begynte Ä fyre kursdrivende twittermeldinger i Þst og vest og til alle dÞgnets tider.

Kombinert med at fyren er kjent for shady business, veldig opptatt av penger og ikke spesielt opptatt av Ä behandle folk pÄ en ordentlig mÄte sÄ kan man jo undre seg :slightly_smiling_face:

Ikke er det sikkert at han evt kan straffes for det heller
 sÄ i hans situasjon kan jo risk/reward vÊre god.

1 Like

Ikke lenge siden han spÄdde oslo-bÞrs kunne falle til 2014-nivÄ. NÄ tror han pÄ 1000 og opp mot 1100. Andre Þkonomer er ogsÄ overaskene positive til bÞrsene. Blir indeksen slik som nÄr ekspertene forsÞker Ä spÄ den norske krona? NÄr alle spÄr styrking sÄ svekker den seg og nÄr alle spÄr svekking sÄ styrker den seg?

Om det sÄ bare skulle vÊre vennetjenester sÄ er det krystallklar markedsmanipulasjon, men ville tro demokratene har ransakt den muligheten ganske nÞye. Med mindre det er lovlig i USA for presidenten da :stuck_out_tongue: Hadde ikke forundret meg.

Presidenten har vel faktisk lov til Ă„ bedrive innsidehandel. Men kompisene hans har vel ikke det.

1 Like

Spenstig, da er det jo ikke noe annet Ä klage pÄ enn lovene i USA da. Lovlig korrupsjon, lovlig innsidehandel, lovlig markedsmanipulasjon og lovlig Ä kjÞpe historiene til ofrene sine. Virker som det er lett Ä gjÞre hva man vil i USA sÄ lenge man er rik eller har politisk makt, og det gÄr jo ofte hÄnd i hÄnd. Fint system lovmakerne har laget for seg selv.

1 Like

Tror ikke vi skal klage pÄ korrupsjonen i USA akkurat.

Ekstrem lukrativt Ä vÊre eks-politiker i Norge ogsÄ. Da sitter toppstillingene lÞst.

2 Likes

Tror ikke unntaket gjelder andre enn presidenten. Kongressmedlemmer var vel tidligere ogsÄ unntatt, men jeg tror ikke de lenger har lov til Ä bedrive innsidehandel. Alt dette tatt lÞselig fra en plass langt bak i hjernen.

1 Like
1 Like

Enn sÄ lenge ser vel ting ganske positivt ut pÄ kort sikt i hvert fall?

Litt off-topic muligens, men i mangel av et bedre sted Ă„ poste: eur/nok er i en interessant opptrend i et langt perspektiv, er det noen som har noen klare tanker om vi skal videre opp eller over ath med det fĂžrste (noen ukers tid)?

1 Like