Diskusjon Triggere Porteføljer AksjonærlisterNy!

Makro, indeks, valuta 🌎

Helt enig! Tviler sterkt på negative renter i Usa, men en dag må de jo stoppe pengetrykkingen også. Hyperinflasjon er det nok ikke mange som ønsker.

1 Like

Hyperinflasjon innen aksjemarkedet er det mange som ønsker. Enn så lenge har ikke disse pengene kommet ut i realøkonomien. Hvem vet hvor lang tid det tar?

1 Like

Du har et poeng der ja. Det blir mange faktorer å ta hensyn til. Jeg synes børsene ser dyre ut og de siste 3 måneder har der vært euforisk stemning. Så er klar for en tur nedover :slight_smile: men jeg kan selvsagt ta skammelig feil og at det blir ny ath annenhver dag framover :slight_smile: det blir uten tvil et år med fart og spenning. Det tørr jeg nærmest garrantere :slight_smile:

1 Like

Om vi ser utelukkende på US, så er det ikke realistisk at disse pengene kommer ut i realøkonomien på lang tid.

Pengene har stort sett holdt seg i finansøkonomien og blåser opp bonds (men senker yield) for så å blåse opp aksjemarkedet. Så jeg antar at for den menige mann vil effekten være verdiøkning av bedriftenes pensjonssparing. Ergo vil pengenetrykkingen som mates inn i finansøkonomien bruke
20-30år i snitt på å nå pensjonistene / realøkonomien.

mer spekulativt tenker jeg:
It’s a trap, med en utvei; med vekst og effektivitetsøkning i realøkonomien / fundamentale i aksjemarkedet, så vil verdiene øke og alle vinne. Hvis ikke vil markedet etterhvert bli (har blitt?) oppblåst. Og da må enten inflasjonen tilta, eller aksjemarkedet korrigere.

1 Like

Engangseffekten som senkede renter ga obligasjoner hjelper ikke pensjonsfondene nok til å hjelpe realøkonomien. Den ekstremt lave avkastningen ødelegger allerede for pensjonsfondene og dermed realøkonomien i fremtiden.

Det må nok noe drastisk til før pengene kommer tilbake til folket i sirkulasjon. Men akkurat nå er det i det minste noe mer lønnspress enn vanlig i USA. Men det blir selvsagt ikke mye inflasjon av det, den oppgangen vil bare skvise marginene til bedriftene og ødelegge for lønnsomheten. Og fremskynde resesjonen. Det er normalt slik det er ved slutten av en syklus, arbeidsledigheten er lav og presser opp lønn. Dermed blir profitt redusert. Pgr fake arbeidsledighet og en endel andre faktorer skal det svært lav arbeidsledighet ut fra tallene de ser på før presset begynner. Derfor har det tatt lang tid før lønnsøkningene kom.

1 Like

For de av dere som ikke har fått denne med dere. Absolutt verdt å lese gjennom :slight_smile:

3 Likes

Det overrasker meg over hodet ikke om Trump trader egne uttalelser/handlinger som president. :face_with_raised_eyebrow:

Opp opp opp

1 Like

Det blir sikkert neste konspirasjonsteori som demokratene lanserer.

2 Likes

Det er jo ingen ny tanke akkurat. Mange med meg har vel tenkt på det helt siden han ble president og begynte å fyre kursdrivende twittermeldinger i øst og vest og til alle døgnets tider.

Kombinert med at fyren er kjent for shady business, veldig opptatt av penger og ikke spesielt opptatt av å behandle folk på en ordentlig måte så kan man jo undre seg :slightly_smiling_face:

Ikke er det sikkert at han evt kan straffes for det heller… så i hans situasjon kan jo risk/reward være god.

1 Like

Ikke lenge siden han spådde oslo-børs kunne falle til 2014-nivå. Nå tror han på 1000 og opp mot 1100. Andre økonomer er også overaskene positive til børsene. Blir indeksen slik som når ekspertene forsøker å spå den norske krona? Når alle spår styrking så svekker den seg og når alle spår svekking så styrker den seg?

Om det så bare skulle være vennetjenester så er det krystallklar markedsmanipulasjon, men ville tro demokratene har ransakt den muligheten ganske nøye. Med mindre det er lovlig i USA for presidenten da :stuck_out_tongue: Hadde ikke forundret meg.

Presidenten har vel faktisk lov til å bedrive innsidehandel. Men kompisene hans har vel ikke det.

1 Like

Spenstig, da er det jo ikke noe annet å klage på enn lovene i USA da. Lovlig korrupsjon, lovlig innsidehandel, lovlig markedsmanipulasjon og lovlig å kjøpe historiene til ofrene sine. Virker som det er lett å gjøre hva man vil i USA så lenge man er rik eller har politisk makt, og det går jo ofte hånd i hånd. Fint system lovmakerne har laget for seg selv.

1 Like

Tror ikke vi skal klage på korrupsjonen i USA akkurat.

Ekstrem lukrativt å være eks-politiker i Norge også. Da sitter toppstillingene løst.

2 Likes

Tror ikke unntaket gjelder andre enn presidenten. Kongressmedlemmer var vel tidligere også unntatt, men jeg tror ikke de lenger har lov til å bedrive innsidehandel. Alt dette tatt løselig fra en plass langt bak i hjernen.

1 Like
1 Like

Enn så lenge ser vel ting ganske positivt ut på kort sikt i hvert fall?

Litt off-topic muligens, men i mangel av et bedre sted å poste: eur/nok er i en interessant opptrend i et langt perspektiv, er det noen som har noen klare tanker om vi skal videre opp eller over ath med det første (noen ukers tid)?

1 Like