Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Mao. ikke noe nytt :sweat_smile:

Sikkert forsterket av HFT.

Amazon og Alphabet leverte under forventning og er ned. Intel leverte over og er i pluss

Målet er nok mye mer enn stusslige 100%. Så målet er ikke oppnådd enda, selv om jeg endelig ser ut til å ha funnet ut hvordan tjene penger på kræsj i praksis.
Tråden ble startet juni 2017, så er ikke fullt 2 år enda. Annualisert så blir vel avkastningen min hittil uansett langt bedre enn de fleste, men ettersom jeg jakter enfantasi gevinst så har jeg også sannsynlighet for å tape alt. Så jeg påberoper ikke meg å ha tjent noe som helst selv om det foreløpig ser bra ut.

Jeg skal nyte det en god stund til fordi vi er ikke i nærheten av bunnen engang.
Men jeg kan forsikre deg om at jeg skal vær med i neste bullperiode. Men da med flerfoldige ganger mer kapital enn det jeg har i dag og vil bli med på priser som i dag ses på som latterlige og urealistiske.

@h3nk1 spør du meg?

“Det må vel være at markedet ser hvor renten SKAL ikke nødvendigvis bare hvor den er.”

Det UMVS sier er selvsagt også viktig.
Tror mange innser at handelskrigen med Kina er noe helt annet enn “krigene” med de andre landene, hvor han started høyt å snakket skit for å så lande på noen få enkle wins. Noen har sett på at han klarer reforhandle og godta avtaler der som at han er åpen for Kina. Det stemmer ikke, han krever langt mer enn Kina vil godta. Kina er også i en posisjon hvor de kan dra dette ut i lang tid og virkelig ta i mot noen jævlige slag.

Det virker som mange ikke har fått med seg hvor mye som faktisk er med på å dra rentene opp fremover og dermed vil mange nå få mer panikk og kalde føtter. USA skal auksjonere bort enorme mengder og svært få ønsker å kjøpe. Samtidig er FED da fortsatt giret på økninger og QT.

Kudus for både timing og åpenhet rundt invisteringsfilosofien din her @RedEnergy.

Har tatt visse forbehold selv uten å fullt ut trodd det sku komme riktig enda, og så brutalt.

Er det aksjer du vil anse som mindre sårbare, og potensielt kan få en boost i perioden fremover? Det sies defansive aksjer, har du noen favoritter?

Vurderer du å ta gevinst underveis?

Takk for det. God dose flaks inni i bildet også :ok_hand:

Personlig tørr jeg ikke sitte i defensive aksjer, men min motivasjon til å tjene på krakket er mye større enn å forsøke bevare formue. Pengene jeg har på Nordnet er kun designert krakk og jeg er ikke redd for å tape de.

Der vil nok skje ( har allerede skjedd) en rotasjon over i defensive/verdi aksjer kontra vekstaksjer. De kan få en boost som følge av denne roteringen, men når shit hits the fan så går alle ned. Så da er det mye bedre sitte i kontanter enn forsøke finne en aksje som “kun” går ned 30%.

Først og fremst så vil jeg jo forsøke få mest mulig penger ut av opsjoner før jeg begynner på mer tradisjonelt vis.
Deretter er planen å forsøke tjene penger på gull/sølv og utvinner aksjer. Ser for meg de vil bli med ned for å så starte oppgang før bunnen er inne i aksjer, så jeg har ikke noe i mot å kjøpe meg inn når man ser bullmarket allerede er etablert der! Edle metaller har vært i bearmarket siden 2011 og en breakout der er jo super positivt. Absolutt noe jeg kan tenke meg å få med meg, men som sagt dette tror jeg ikke skjer før midt i krisen.

Dersom EM fortsatt krakker vil jeg ride gull bølgen inntil jeg ser EM snur, deretter vil jeg også kjøpe meg betydelig inn her. Har stor tro på at EM vil outperforme vestlige land ganske tidlig i krisen, men de vil bli total herjet i starten.

Jeg ser f.eks etter en dobbel bunn her. Det ville vært et helt fantastisk utgangspunkt for en inngang ( Jeg kan ikke teknisk analyse egentlig, men tror jeg skjønner denne :laughing: )

Så håper jeg på å kunne ride EM en god stund før USA kommer seg til hengslene sannsynligvis rundt 2022. Deretter vil jeg se hvor jeg kan posisjonere meg.

Men gjennom det hele vil jeg konstant overvåke hva sentralbankene gjør.
Etter at USA krakker/FED må gi opp QT og begynne kutte renter og kjøpe obligasjoner igjen. Forventer jeg at aksjenene vil fortsette å rase en god del til. Men om jeg da ser dollaren begynner gå ned i verdi, samt rentene, så vil jeg altså begynne se an EM. For de vil tjene voldsomt på at USA svekker dollaren.
Men dersom det viser seg at underskuddet i USA blir så enormt at FED ikke klarer holde rentene nede, da har jeg et problem. For da kan renten bli høy og dermed gå hardt utover EM, selv om dollaren skulle svekkes.
Da må jeg tenke meg om, og det første som slår meg er da land med lite eksponering for dollargjeld. Russland f.eks.

Bilderesultat for debt denominated in usd

India er jo forresten blant de emerging markets jeg er mest giret på å komme meg inn i. De vil fortsette å vokse og har bra demografisk profil i forhold til mange andre land. Dermed kan jeg trygt “sitte” der i tilfelle jeg bommer på inngangen min. Vestlige land ville gitt meg kaldere føtter da jeg langsiktig ikke har troen. Tilfeldigvis så er India også blant de emerging markets som har mindre gjeld denominert i dollar. Som raskt kan være en kjempe fordel.

Dollaren har vært påvei nedover i lang tid, om det skal eskalere videre opp nå eller gå ned er vanskelig å si. Men jeg ville gjettet videre ned.

Renten er også spennendes å se på, som sagt kan det skje at renten går opp. Vi har som man ser her tidligere vært på svært lave renter, men det ender med kræsj. Men vi for håpe vi også har litt tid igjen før det eskalerer. Problemet her er at grunnen til rentene ikke ble satt opp var andre verdenskrig :tired_face:

Så vi må jo håpe på en period som den fra 1934-1956 egentlig. Det virker jo egentlig veldig sannsynlig, flere av de jeg lytter til virker som de er veldig sikre på det.
Personlig er jeg litt usikker, men det er fordi jeg har troen på en dollar kollaps og det vil føre til uante konsekvensen som de fleste økonomer ikke ser for seg. Uansett så er det snakk om litt frem i tid, ikke de nærmeste årene.

Så jeg kan dessverre ikke gi noen særlige anbefalinger for noe som er verdt å gå long i det neste året. Når ting krakker så blir det urasjonelt og det strammes noe utrolig inn, det går utover alle og jeg orker ikke tanken på å gamble på noe sånt. Da foretrekker jeg tanken på å sitte i kontanter å heller gå glipp av den siste oppturen som er nå, fremfor å risikere bli tatt med buksen nede.

Det går vel også an å gå “long” obligasjoner etterhvert når renten går høyt og den “må” snu som følge av kræsjet.
Da ville mitt tips vært rundt 4% på 10åringen, kommer renten dit krakker vi fullstendig hvert øyeblikk slik jeg ser det så det er en fin inngang om den rekker å gå opp dit (Ser for meg renten vil etterhvert skyte i været uavhengig av at aksjer går ned og få en skikkelig peak oppover, men kan ikke si hvor høyt den vil rekke å gå før FED griper inn).

Da vil verdien gå opp påveien ned. Men jeg har ingen erfaring med å eie obligasjoner, har kun shortet (renten går opp, verdien ned og shorting gjør at man tjener penger).
Frem til det krakker så taper man også på obligasjoner da verdien går ned mens renten skrus opp. Men kan gå opp fint når det må revereses helt!

@olafg spør du meg?
Jeg vurderte det for en uke eller to siden, ettersom jeg ble sjokkert over hvor flaks jeg hadde med timingen. Forventet ikke krakket skulle starte nå. Jeg kan KANSKJE ta gevinst dersom jeg plutselig skulle bli overbevist om at markedet fortsetter opp. Men earnings imponerte ikke nok, jeg trodde det kunne klare snu markedet. Rentene har frem til i dag i det minste sett ut til å klare holde seg veldig høyt oppe. Så jeg avventer å ser, tror det vil komme et par grønne dager neste uke før renten stiger igjen og da for vi se hva som skjer.
Planen var orginalt å sitte på de uten å selge helt frem til nesten utløpsdato (20 desember 2019 ). Fordi jeg ikke kan vite nøyaktig når bunnen faller ut av markedet. Oktober er jo en typisk mnd det kan starte på så selvsagt ville jeg sikre meg opsjoner først.
Problemet er jo egentlig at selv om jeg tror USA kanskje kan fortsette frem til mars 2019, så har jeg ikke like sterk tro på at OMXS30 skal gjøre det. Det vanskeliggjør situasjonen min.
Eiendomsboblen der har sprukket, og det kan fort plutselig eskalere nedover og det kan gå hardt utover aksjer. Hittil har fallet i eiendomspriser vært stabilt, men det er vanskelig å si hva som skjer nå på høsten. Det er også snakk om en renteheving i Sverige i desember (:laughing::joy:). Jeg har derfor ikke lyst å risikere gå glipp av avkastning ved å ta gevinst. Jeg er “all in” av en grunn og det er å tjene mest mulig penger på krakket.

Men jeg ville vært åpen for å ta gevinst dersom jeg så at det helt sikkert ville snu og jeg kunne kjøpt flere opsjoner i fremtiden. Det trodde jeg var en mulighet når dette raset begynte, men nå er jeg mye mer usikker.
Dumt jeg ikke har muligheten til å kjøpe opsjoner på alle mulige børser, da ville det vært enklere ta gevinst i USA f.eks om jeg ser renten holder seg nede.
Men dersom det nå har gått hull i boblen i Sverige også vil den sikkert lide en sakte død, slik Tyskland (DAX) har gjort i hele 2018.

Kjapt innlegg, må på trening nå. Håper det ikke er for rotete, har ikke hatt tid til å gå over.

Håper og tror dette bare er en sunn korreksjon før videre oppgang. Hadde egentlig sett for meg at den store kollapsen lot vente på seg til 2019/20.

Er uten tvil mye usikkert i markedet om dagen, som også er veldig styrt av media.

S&P 500

Ville holdt øye med weekly RSI. Tydelig trend, tidligere breakout ned var resesjon i 2008, tidligere breakout opp var peak i februar, der markedet var tydelig overpriset etter høst- og nyttårsrally. Endte uken med RSI så vidt inntakt, hvilket kan indikere rekyl neste uke, eventuelt kan vi med én uke til i rødt bryte trenden, og da er det kanskje på tide å lage en ny.

To date, 48% of the companies in the S&P 500 have reported actual results for Q3. Companies are outperforming recent averages on the earnings side and performing in line with recent averages on the revenue side. In terms of earnings, the percentage of companies reporting actual EPS above estimates (77%) is above the five-year average.

The forward 12-month P/E ratio is 15.5, which is below the five-year average but above the 10-year average.

Det virker som det er ganske bred enighet om slowdown i økonomien i 2020 og utover.
Google “slowdown economy 2020” så ser msn hvor mange som spår akkurat det. Derfor må man nesten forvente enten tidligere eller senere. Økonomer klarer ikke få rett vettu :joy:

Ettersom kun 8% tror det slutter neste år er det nok mest sannsynlig.

Mange har også ståltro på target på s&p500 3200 og 30 000 DOW.
Såpass mange som har spådd de tallene jeg begynner å tvile på de vil få rett.
Tidligere i høst trodde jeg det var mulig.
Men vi har allerede hatt en sunn korreksjon tidligere i år.
Den førte til at flere sektorer fortsatte falle og var langt nede selv før korreksjonen som er nå.
Klarer ikke finne link nå på mobilen, men flere sektorer som housing, materials osv har vært i en klar negativ trend.

Ser man her så er det ganske tydelige forskjeller.
Har sett fin graf som egentlig viste hvordan noen sektorer bare “dødde ut” etter korreksjonen tidligere i år. Endel har sikkert det nå også. De som skulle dra opp markedet er jo FANG + og det ser tvilsomt ut nå.

Forsøker selv å se etter hva som kan snu markedet, hadde jo vært fint kunne ta gevinst å kjøpe mange flere opsjoner! Det ville gjort en sinnsyk forskjell på den totale gevinsten.
Men akkurat nå sliter jeg med å se hvem som skal ta på seg leder trøyen og klare få dette markedet opp 10% og så nye ATHs.

Renten har komt såpass ned jeg lett ser for meg det kan komme flere grønne dager, men tror ikke det er nok til å snu markedet ettersom jeg regner med den skyter fart igjen snart.
Derfor tror jeg det beste man kan håpe på nå er litt opp og så sidelengs.

Ser man tilbake til 2007 så hadde vi en lignende bevegelse. Det gikk gradvis før det bare kollapset helt totalt.
Jeg tror markedet UANSETT hva vil roes helt ned etter Q1 2019. Da vil tallene være forferdelige forhold til drømmene og estimatene. Renten skyhøy og Kina handelskrigen i full effekt.
Men kanskje det ikke virkelig kollapser før til høsten. Derfor er jeg så lykkelig over at opsjonene varer til sent i desember. Da er jeg sikret få med meg et ekte oktober/høst kræsj om det faktisk overlever frem til da.
Kommer til å double down alt jeg kan når jeg får mer ledig cash om markedet nå henter seg inn.
Det hadde egentlig vært det beste for meg så det er jo egentlig mitt drømme scenario.
Så de som tror jeg driver med ønske tenking tar feil. Om jeg kunne få det som jeg ville hadde markedet overlevd over nyttår og vært på ATH da slik jeg fikk opsjoner med varighet i 2020 for en billig penge. Tror det kan få en veldig dyp bunn og ønsker derfor ha lange opsjoner med veldig lav innløsning slik jeg får sinnsyk utbetaling om det faktisk går så jævlig lavt.
Men om der forsetter fra nå av allerede i grei fart vil vi nok før slutten av 2019 allerede ha komt veldig lavt.

Så jeg har egentlig hele tiden krysse fingrene for å få muligheten til å laste opp enda mer penger.
Jeg har jo satt av en viss sum i fjor sommer til å leke med.
Men nå som det er så nært forestående kommer grådigheten og gjør at jeg har lyst å ha enda mer penger å leke med :joy:
Nesten slik jeg får samboeren min til å skyte inn penger på dette også… For meg er det veldig tydelig hva som kommer og syntes det er veldig verdt ta sjansen. Aldri vært bedre risk/reward å yoloe på opsjoner.
Akkurat nå er jo opsjone mye dyrere enn når jeg kjøpte så rewarden er mye lavere. Derfor håper jeg selvsagt på at det skal komme tilbake og la meg få en sjanse til.
Sparer det jeg kan nå av disponibel inntekt til å smelle inn i opsjoner.
For man ser nå at når toget går, så har man ikke muligheten lenger. Da er det dyrt og kanskje ikke lønnsomt nok til å ta sjansen.

Jeg anbefaler derfor alle som ønsker å tjene penger på krakk eller hedge, å ordne derivat avtalen med Nordnet slik dere er forberedt om dette viser seg å være kun en korreksjon.

Ops ble vist ikke postet tidligere i dag.
Poster nå.

Observasjon av topper i weekly Renko chart av S&P 500. Tolk det som dere vil.

Hva gjør du når handelskrigen løser seg? For den kommer til å løse seg. Det vil bli en stor seier for Donald, men samtidig så kan ikke Xi tape ansikt. De må bare finne en måte å løse det på slik at de begge fremstår som vinnere ovenfor sin respektive befolkning.
Magefølelsen min sier Q3 '19.

Haha slik jeg ser det er vi innen Q3 så fucked det ikke er mulig med et lettelse rally.

Tenk på det som under finanskrisen, da satt de kraftig ned rentene. Men krakket var ikke til å unngå. Nå har vi enda færre virkemidler og mye høyere gjeld og mye dårligere utgangspunkt.

Det kan hende de klarer å ordne en avtale neste år, men før den tid vil så mye negativt ha skjedd at det går ikke an å reversere kurs.

Tror det blir vanskeligere etterhvert som tiden går å snu også. Retorikken vil stadig bli sterkere og befolkningen mer sinte. Tilliten og relasjonene mellom landene vil også bli veldig svekket.
De økonomiske konsekvensene vil bli mye verre enn forventet, de beregnes jo ikke at bobler skal bli sprukket. Men det har begynt i Kina og vil skje mer i USA. USA vil oppleve langt dyrere varer og kostnader til bedriftene på nyåret. Det vil gå hardt utover optimismen og resultatene til bedriftene som allerede er utsatte pgr renten.

Personlig tror jeg på en mer langvarig handelskrig fordi den handler om så utrolig mye mer enn en handelsubalanse.

USA trenger enn motstander og Kina har plenti med ting klage på. Svært mye er veldig rasjonelt og fornuftig, som patent/teknologi tyveri, postavtalen osv… Men kanskje utvides retorikken til å angripe kommunist partiets forferdelige styre. Der finnes mye å angripe som vi stilltiende har akseptert i frykt for sanksjoner.
Norge har selv opplevd hvor knallharde Kina er for “småting”.

Bare sånne ting som dette vil kunne skape stort opprør blant vestlige mennesker… Hittil har vi ignorert og aksepterert hvordan de holder på.
Men er det noen som kan fremstille Kina slik USA fikk Sovjetunionen til å fremstå så er det Trump.
Vi kan få en ny kald krig med Kina.

Bare det faktumet at Kina forsøker eller faktisk har startet med handel av olje i Yuan istedenfor Dollar er nok til å en skikkelig kald krig.
De har altså gått til angrep på selve fundamentet til dollaren.

Så jeg tror det er mye mer behind the scenes enn vi er klar over.

Så må jeg igjen poste denne.
Her lister Peter Navarro opp en hau med ting Kina gjør gale. Trump lytter til han, han er liksom eksperten når det kommer til Kina.
Problemet er at han VIRKELIG misliker Kina og har enorm innsikt i alt mulig de gjør som skader USA.
Listen er lang og Trump kan ikke gi seg med en enkel seier for å redde ansikt.
Xi har heller ingen grunn til å gjøre det. Han har ikke et demokrati å bekymre seg over.
De tenker svært langsiktig og vil kjempe med nebv og klør for å kunne fortsette påveien mot verdens herredømme.

Ville vært litt forsiktig med å shorte for kraftig på nåværende nivå. Dette ser absolutt ikke ut som stupet før det bikker over. Ja, vi er i nærheten, men det gir mer mening om vi runder av oppgangen en plass inni det markerte området mellom 280-320. Salgsvolumet har kommet inn, trenden er brutt i S&P, og den negative divergensen har kommet inn. Men ofte ser vi en siste oppgang(som kan være ganske kraftig) inntre rundt nivåene jeg har markert med blå skygge.

Elefanten i rommet er vel FED’s kvantitative innstramminger til neste år og hvilken effekt det vil ha på rentene når det samtidig må utstedes rekordmye gjeld pga. det økende budsjettunderskuddet.
Hvis rentene går kraftig opp vil jo aksjemarkedet gå ned.

Dersom investorene forventer høyere rentenivå så er det vel ikke så rart at denne reaksjonen kommer nå, aksjemarkedet reflekterer vel en fremtidig situasjon, ikke dagens virkelighet.

Jeg har sett enkelte kommentatorer som mener at de siste ukers markedsbevegelser er forårsaket av panikk blant privat investorer, ikke institusjonelle. Begrunnelsen er at VIX ikke beveger seg så mye som man kunne forvente f.eks. av en 4,5% dags nedgang på Nasdaq. VIX måler volatiliteten på indeksene via korttids opsjoner på indeksene, ikke aksjemarkedet i seg selv. Private investorer kjøper ikke opsjoner, her er det proffene som opererer. Konklusjonen av dette blir vel at bullmarkedet ikke er over siden proffene ikke foretar “panikk”-opsjonshandler, dette ville presset VIX høyere.

Jeg synes det er rart at ikke VIX har beveget seg kraftigere, det virker litt voldsomt at private investorer har makt til å bevege markedet så kraftig.

Synes HFT forsvinner helt i debatten. Senest for et par dager siden sa en forvalter fra Delphi rett ut at robothandelen er hovedgrunnen til de fleste av disse flashkrakkene hvor makrobildet ikke gir noen (direkte) meningsfulle forklaringer.

Men akkurat nå var jo makrobildet på topp at det var noen få selskaper som trakk indekser og var superdyre

Mente egentlig fallene / bevegelsenene før resultatsesongen var skikkelig i gang. Synes bare HFT er en feit jævla rosa elefant i rommet i dagens børskommentarer generelt :elephant: