Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Kudus for bÄde timing og Äpenhet rundt invisteringsfilosofien din her @RedEnergy.

Har tatt visse forbehold selv uten Ä fullt ut trodd det sku komme riktig enda, og sÄ brutalt.

Er det aksjer du vil anse som mindre sÄrbare, og potensielt kan fÄ en boost i perioden fremover? Det sies defansive aksjer, har du noen favoritter?

Vurderer du Ă„ ta gevinst underveis?

Takk for det. God dose flaks inni i bildet ogsÄ :ok_hand:

Personlig tÞrr jeg ikke sitte i defensive aksjer, men min motivasjon til Ä tjene pÄ krakket er mye stÞrre enn Ä forsÞke bevare formue. Pengene jeg har pÄ Nordnet er kun designert krakk og jeg er ikke redd for Ä tape de.

Der vil nok skje ( har allerede skjedd) en rotasjon over i defensive/verdi aksjer kontra vekstaksjer. De kan fĂ„ en boost som fĂžlge av denne roteringen, men nĂ„r shit hits the fan sĂ„ gĂ„r alle ned. SĂ„ da er det mye bedre sitte i kontanter enn forsĂžke finne en aksje som “kun” gĂ„r ned 30%.

FÞrst og fremst sÄ vil jeg jo forsÞke fÄ mest mulig penger ut av opsjoner fÞr jeg begynner pÄ mer tradisjonelt vis.
Deretter er planen Ä forsÞke tjene penger pÄ gull/sÞlv og utvinner aksjer. Ser for meg de vil bli med ned for Ä sÄ starte oppgang fÞr bunnen er inne i aksjer, sÄ jeg har ikke noe i mot Ä kjÞpe meg inn nÄr man ser bullmarket allerede er etablert der! Edle metaller har vÊrt i bearmarket siden 2011 og en breakout der er jo super positivt. Absolutt noe jeg kan tenke meg Ä fÄ med meg, men som sagt dette tror jeg ikke skjer fÞr midt i krisen.

Dersom EM fortsatt krakker vil jeg ride gull bÞlgen inntil jeg ser EM snur, deretter vil jeg ogsÄ kjÞpe meg betydelig inn her. Har stor tro pÄ at EM vil outperforme vestlige land ganske tidlig i krisen, men de vil bli total herjet i starten.

Jeg ser f.eks etter en dobbel bunn her. Det ville vĂŠrt et helt fantastisk utgangspunkt for en inngang ( Jeg kan ikke teknisk analyse egentlig, men tror jeg skjĂžnner denne :laughing: )

SÄ hÄper jeg pÄ Ä kunne ride EM en god stund fÞr USA kommer seg til hengslene sannsynligvis rundt 2022. Deretter vil jeg se hvor jeg kan posisjonere meg.

Men gjennom det hele vil jeg konstant overvÄke hva sentralbankene gjÞr.
Etter at USA krakker/FED mÄ gi opp QT og begynne kutte renter og kjÞpe obligasjoner igjen. Forventer jeg at aksjenene vil fortsette Ä rase en god del til. Men om jeg da ser dollaren begynner gÄ ned i verdi, samt rentene, sÄ vil jeg altsÄ begynne se an EM. For de vil tjene voldsomt pÄ at USA svekker dollaren.
Men dersom det viser seg at underskuddet i USA blir sÄ enormt at FED ikke klarer holde rentene nede, da har jeg et problem. For da kan renten bli hÞy og dermed gÄ hardt utover EM, selv om dollaren skulle svekkes.
Da mÄ jeg tenke meg om, og det fÞrste som slÄr meg er da land med lite eksponering for dollargjeld. Russland f.eks.

Bilderesultat for debt denominated in usd

India er jo forresten blant de emerging markets jeg er mest giret pĂ„ Ă„ komme meg inn i. De vil fortsette Ă„ vokse og har bra demografisk profil i forhold til mange andre land. Dermed kan jeg trygt “sitte” der i tilfelle jeg bommer pĂ„ inngangen min. Vestlige land ville gitt meg kaldere fĂžtter da jeg langsiktig ikke har troen. Tilfeldigvis sĂ„ er India ogsĂ„ blant de emerging markets som har mindre gjeld denominert i dollar. Som raskt kan vĂŠre en kjempe fordel.

Dollaren har vÊrt pÄvei nedover i lang tid, om det skal eskalere videre opp nÄ eller gÄ ned er vanskelig Ä si. Men jeg ville gjettet videre ned.

Renten er ogsÄ spennendes Ä se pÄ, som sagt kan det skje at renten gÄr opp. Vi har som man ser her tidligere vÊrt pÄ svÊrt lave renter, men det ender med krÊsj. Men vi for hÄpe vi ogsÄ har litt tid igjen fÞr det eskalerer. Problemet her er at grunnen til rentene ikke ble satt opp var andre verdenskrig :tired_face:


SÄ vi mÄ jo hÄpe pÄ en period som den fra 1934-1956 egentlig. Det virker jo egentlig veldig sannsynlig, flere av de jeg lytter til virker som de er veldig sikre pÄ det.
Personlig er jeg litt usikker, men det er fordi jeg har troen pÄ en dollar kollaps og det vil fÞre til uante konsekvensen som de fleste Þkonomer ikke ser for seg. Uansett sÄ er det snakk om litt frem i tid, ikke de nÊrmeste Ärene.

SÄ jeg kan dessverre ikke gi noen sÊrlige anbefalinger for noe som er verdt Ä gÄ long i det neste Äret. NÄr ting krakker sÄ blir det urasjonelt og det strammes noe utrolig inn, det gÄr utover alle og jeg orker ikke tanken pÄ Ä gamble pÄ noe sÄnt. Da foretrekker jeg tanken pÄ Ä sitte i kontanter Ä heller gÄ glipp av den siste oppturen som er nÄ, fremfor Ä risikere bli tatt med buksen nede.

Det gĂ„r vel ogsĂ„ an Ă„ gĂ„ “long” obligasjoner etterhvert nĂ„r renten gĂ„r hĂžyt og den “mĂ„â€ snu som fĂžlge av krĂŠsjet.
Da ville mitt tips vÊrt rundt 4% pÄ 10Äringen, kommer renten dit krakker vi fullstendig hvert Þyeblikk slik jeg ser det sÄ det er en fin inngang om den rekker Ä gÄ opp dit (Ser for meg renten vil etterhvert skyte i vÊret uavhengig av at aksjer gÄr ned og fÄ en skikkelig peak oppover, men kan ikke si hvor hÞyt den vil rekke Ä gÄ fÞr FED griper inn).

Da vil verdien gÄ opp pÄveien ned. Men jeg har ingen erfaring med Ä eie obligasjoner, har kun shortet (renten gÄr opp, verdien ned og shorting gjÞr at man tjener penger).
Frem til det krakker sÄ taper man ogsÄ pÄ obligasjoner da verdien gÄr ned mens renten skrus opp. Men kan gÄ opp fint nÄr det mÄ revereses helt!

@olafg spĂžr du meg?
Jeg vurderte det for en uke eller to siden, ettersom jeg ble sjokkert over hvor flaks jeg hadde med timingen. Forventet ikke krakket skulle starte nÄ. Jeg kan KANSKJE ta gevinst dersom jeg plutselig skulle bli overbevist om at markedet fortsetter opp. Men earnings imponerte ikke nok, jeg trodde det kunne klare snu markedet. Rentene har frem til i dag i det minste sett ut til Ä klare holde seg veldig hÞyt oppe. SÄ jeg avventer Ä ser, tror det vil komme et par grÞnne dager neste uke fÞr renten stiger igjen og da for vi se hva som skjer.
Planen var orginalt Ä sitte pÄ de uten Ä selge helt frem til nesten utlÞpsdato (20 desember 2019 ). Fordi jeg ikke kan vite nÞyaktig nÄr bunnen faller ut av markedet. Oktober er jo en typisk mnd det kan starte pÄ sÄ selvsagt ville jeg sikre meg opsjoner fÞrst.
Problemet er jo egentlig at selv om jeg tror USA kanskje kan fortsette frem til mars 2019, sÄ har jeg ikke like sterk tro pÄ at OMXS30 skal gjÞre det. Det vanskeliggjÞr situasjonen min.
Eiendomsboblen der har sprukket, og det kan fort plutselig eskalere nedover og det kan gĂ„ hardt utover aksjer. Hittil har fallet i eiendomspriser vĂŠrt stabilt, men det er vanskelig Ă„ si hva som skjer nĂ„ pĂ„ hĂžsten. Det er ogsĂ„ snakk om en renteheving i Sverige i desember (:laughing::joy:). Jeg har derfor ikke lyst Ă„ risikere gĂ„ glipp av avkastning ved Ă„ ta gevinst. Jeg er “all in” av en grunn og det er Ă„ tjene mest mulig penger pĂ„ krakket.

Men jeg ville vÊrt Äpen for Ä ta gevinst dersom jeg sÄ at det helt sikkert ville snu og jeg kunne kjÞpt flere opsjoner i fremtiden. Det trodde jeg var en mulighet nÄr dette raset begynte, men nÄ er jeg mye mer usikker.
Dumt jeg ikke har muligheten til Ä kjÞpe opsjoner pÄ alle mulige bÞrser, da ville det vÊrt enklere ta gevinst i USA f.eks om jeg ser renten holder seg nede.
Men dersom det nÄ har gÄtt hull i boblen i Sverige ogsÄ vil den sikkert lide en sakte dÞd, slik Tyskland (DAX) har gjort i hele 2018.

Kjapt innlegg, mÄ pÄ trening nÄ. HÄper det ikke er for rotete, har ikke hatt tid til Ä gÄ over.

1 Like

HÄper og tror dette bare er en sunn korreksjon fÞr videre oppgang. Hadde egentlig sett for meg at den store kollapsen lot vente pÄ seg til 2019/20.

Er uten tvil mye usikkert i markedet om dagen, som ogsÄ er veldig styrt av media.

1 Like


S&P 500

Ville holdt Þye med weekly RSI. Tydelig trend, tidligere breakout ned var resesjon i 2008, tidligere breakout opp var peak i februar, der markedet var tydelig overpriset etter hÞst- og nyttÄrsrally. Endte uken med RSI sÄ vidt inntakt, hvilket kan indikere rekyl neste uke, eventuelt kan vi med én uke til i rÞdt bryte trenden, og da er det kanskje pÄ tide Ä lage en ny.

1 Like

To date, 48% of the companies in the S&P 500 have reported actual results for Q3. Companies are outperforming recent averages on the earnings side and performing in line with recent averages on the revenue side. In terms of earnings, the percentage of companies reporting actual EPS above estimates (77%) is above the five-year average.

The forward 12-month P/E ratio is 15.5, which is below the five-year average but above the 10-year average.

2 Likes

Det virker som det er ganske bred enighet om slowdown i Ăžkonomien i 2020 og utover.
Google “slowdown economy 2020” sĂ„ ser msn hvor mange som spĂ„r akkurat det. Derfor mĂ„ man nesten forvente enten tidligere eller senere. Økonomer klarer ikke fĂ„ rett vettu :joy:

Ettersom kun 8% tror det slutter neste Ă„r er det nok mest sannsynlig.

Mange har ogsÄ stÄltro pÄ target pÄ s&p500 3200 og 30 000 DOW.
SÄpass mange som har spÄdd de tallene jeg begynner Ä tvile pÄ de vil fÄ rett.
Tidligere i hĂžst trodde jeg det var mulig.
Men vi har allerede hatt en sunn korreksjon tidligere i Ă„r.
Den fÞrte til at flere sektorer fortsatte falle og var langt nede selv fÞr korreksjonen som er nÄ.
Klarer ikke finne link nÄ pÄ mobilen, men flere sektorer som housing, materials osv har vÊrt i en klar negativ trend.

Ser man her sÄ er det ganske tydelige forskjeller.
Har sett fin graf som egentlig viste hvordan noen sektorer bare “dĂždde ut” etter korreksjonen tidligere i Ă„r. Endel har sikkert det nĂ„ ogsĂ„. De som skulle dra opp markedet er jo FANG + og det ser tvilsomt ut nĂ„.

ForsÞker selv Ä se etter hva som kan snu markedet, hadde jo vÊrt fint kunne ta gevinst Ä kjÞpe mange flere opsjoner! Det ville gjort en sinnsyk forskjell pÄ den totale gevinsten.
Men akkurat nÄ sliter jeg med Ä se hvem som skal ta pÄ seg leder trÞyen og klare fÄ dette markedet opp 10% og sÄ nye ATHs.

Renten har komt sÄpass ned jeg lett ser for meg det kan komme flere grÞnne dager, men tror ikke det er nok til Ä snu markedet ettersom jeg regner med den skyter fart igjen snart.
Derfor tror jeg det beste man kan hÄpe pÄ nÄ er litt opp og sÄ sidelengs.

Ser man tilbake til 2007 sÄ hadde vi en lignende bevegelse. Det gikk gradvis fÞr det bare kollapset helt totalt.
Jeg tror markedet UANSETT hva vil roes helt ned etter Q1 2019. Da vil tallene vĂŠre forferdelige forhold til drĂžmmene og estimatene. Renten skyhĂžy og Kina handelskrigen i full effekt.
Men kanskje det ikke virkelig kollapser fÞr til hÞsten. Derfor er jeg sÄ lykkelig over at opsjonene varer til sent i desember. Da er jeg sikret fÄ med meg et ekte oktober/hÞst krÊsj om det faktisk overlever frem til da.
Kommer til Ä double down alt jeg kan nÄr jeg fÄr mer ledig cash om markedet nÄ henter seg inn.
Det hadde egentlig vÊrt det beste for meg sÄ det er jo egentlig mitt drÞmme scenario.
SÄ de som tror jeg driver med Þnske tenking tar feil. Om jeg kunne fÄ det som jeg ville hadde markedet overlevd over nyttÄr og vÊrt pÄ ATH da slik jeg fikk opsjoner med varighet i 2020 for en billig penge. Tror det kan fÄ en veldig dyp bunn og Þnsker derfor ha lange opsjoner med veldig lav innlÞsning slik jeg fÄr sinnsyk utbetaling om det faktisk gÄr sÄ jÊvlig lavt.
Men om der forsetter fra nÄ av allerede i grei fart vil vi nok fÞr slutten av 2019 allerede ha komt veldig lavt.

SÄ jeg har egentlig hele tiden krysse fingrene for Ä fÄ muligheten til Ä laste opp enda mer penger.
Jeg har jo satt av en viss sum i fjor sommer til Ă„ leke med.
Men nÄ som det er sÄ nÊrt forestÄende kommer grÄdigheten og gjÞr at jeg har lyst Ä ha enda mer penger Ä leke med :joy:
Nesten slik jeg fĂ„r samboeren min til Ă„ skyte inn penger pĂ„ dette ogsÄ  For meg er det veldig tydelig hva som kommer og syntes det er veldig verdt ta sjansen. Aldri vĂŠrt bedre risk/reward Ă„ yoloe pĂ„ opsjoner.
Akkurat nÄ er jo opsjone mye dyrere enn nÄr jeg kjÞpte sÄ rewarden er mye lavere. Derfor hÄper jeg selvsagt pÄ at det skal komme tilbake og la meg fÄ en sjanse til.
Sparer det jeg kan nÄ av disponibel inntekt til Ä smelle inn i opsjoner.
For man ser nÄ at nÄr toget gÄr, sÄ har man ikke muligheten lenger. Da er det dyrt og kanskje ikke lÞnnsomt nok til Ä ta sjansen.

Jeg anbefaler derfor alle som Þnsker Ä tjene penger pÄ krakk eller hedge, Ä ordne derivat avtalen med Nordnet slik dere er forberedt om dette viser seg Ä vÊre kun en korreksjon.

Ops ble vist ikke postet tidligere i dag.
Poster nÄ.

1 Like


Observasjon av topper i weekly Renko chart av S&P 500. Tolk det som dere vil.

Hva gjÞr du nÄr handelskrigen lÞser seg? For den kommer til Ä lÞse seg. Det vil bli en stor seier for Donald, men samtidig sÄ kan ikke Xi tape ansikt. De mÄ bare finne en mÄte Ä lÞse det pÄ slik at de begge fremstÄr som vinnere ovenfor sin respektive befolkning.
MagefĂžlelsen min sier Q3 '19.

1 Like

Haha slik jeg ser det er vi innen Q3 sÄ fucked det ikke er mulig med et lettelse rally.

Tenk pÄ det som under finanskrisen, da satt de kraftig ned rentene. Men krakket var ikke til Ä unngÄ. NÄ har vi enda fÊrre virkemidler og mye hÞyere gjeld og mye dÄrligere utgangspunkt.

Det kan hende de klarer Ä ordne en avtale neste Är, men fÞr den tid vil sÄ mye negativt ha skjedd at det gÄr ikke an Ä reversere kurs.

Tror det blir vanskeligere etterhvert som tiden gÄr Ä snu ogsÄ. Retorikken vil stadig bli sterkere og befolkningen mer sinte. Tilliten og relasjonene mellom landene vil ogsÄ bli veldig svekket.
De Þkonomiske konsekvensene vil bli mye verre enn forventet, de beregnes jo ikke at bobler skal bli sprukket. Men det har begynt i Kina og vil skje mer i USA. USA vil oppleve langt dyrere varer og kostnader til bedriftene pÄ nyÄret. Det vil gÄ hardt utover optimismen og resultatene til bedriftene som allerede er utsatte pgr renten.

Personlig tror jeg pÄ en mer langvarig handelskrig fordi den handler om sÄ utrolig mye mer enn en handelsubalanse.

USA trenger enn motstander og Kina har plenti med ting klage pÄ. SvÊrt mye er veldig rasjonelt og fornuftig, som patent/teknologi tyveri, postavtalen osv
 Men kanskje utvides retorikken til Ä angripe kommunist partiets forferdelige styre. Der finnes mye Ä angripe som vi stilltiende har akseptert i frykt for sanksjoner.
Norge har selv opplevd hvor knallharde Kina er for “smĂ„ting”.

Bare sÄnne ting som dette vil kunne skape stort opprÞr blant vestlige mennesker
 Hittil har vi ignorert og aksepterert hvordan de holder pÄ.
Men er det noen som kan fremstille Kina slik USA fikk Sovjetunionen til Ä fremstÄ sÄ er det Trump.
Vi kan fÄ en ny kald krig med Kina.

Bare det faktumet at Kina forsĂžker eller faktisk har startet med handel av olje i Yuan istedenfor Dollar er nok til Ă„ en skikkelig kald krig.
De har altsÄ gÄtt til angrep pÄ selve fundamentet til dollaren.

SĂ„ jeg tror det er mye mer behind the scenes enn vi er klar over.

SÄ mÄ jeg igjen poste denne.
Her lister Peter Navarro opp en hau med ting Kina gjÞr gale. Trump lytter til han, han er liksom eksperten nÄr det kommer til Kina.
Problemet er at han VIRKELIG misliker Kina og har enorm innsikt i alt mulig de gjĂžr som skader USA.
Listen er lang og Trump kan ikke gi seg med en enkel seier for Ă„ redde ansikt.
Xi har heller ingen grunn til Ă„ gjĂžre det. Han har ikke et demokrati Ă„ bekymre seg over.
De tenker svÊrt langsiktig og vil kjempe med nebv og klÞr for Ä kunne fortsette pÄveien mot verdens herredÞmme.

2 Likes

Ville vÊrt litt forsiktig med Ä shorte for kraftig pÄ nÄvÊrende nivÄ. Dette ser absolutt ikke ut som stupet fÞr det bikker over. Ja, vi er i nÊrheten, men det gir mer mening om vi runder av oppgangen en plass inni det markerte omrÄdet mellom 280-320. Salgsvolumet har kommet inn, trenden er brutt i S&P, og den negative divergensen har kommet inn. Men ofte ser vi en siste oppgang(som kan vÊre ganske kraftig) inntre rundt nivÄene jeg har markert med blÄ skygge.

6 Likes

Elefanten i rommet er vel FED’s kvantitative innstramminger til neste Ă„r og hvilken effekt det vil ha pĂ„ rentene nĂ„r det samtidig mĂ„ utstedes rekordmye gjeld pga. det Ăžkende budsjettunderskuddet.
Hvis rentene gÄr kraftig opp vil jo aksjemarkedet gÄ ned.

Dersom investorene forventer hÞyere rentenivÄ sÄ er det vel ikke sÄ rart at denne reaksjonen kommer nÄ, aksjemarkedet reflekterer vel en fremtidig situasjon, ikke dagens virkelighet.

Jeg har sett enkelte kommentatorer som mener at de siste ukers markedsbevegelser er forĂ„rsaket av panikk blant privat investorer, ikke institusjonelle. Begrunnelsen er at VIX ikke beveger seg sĂ„ mye som man kunne forvente f.eks. av en 4,5% dags nedgang pĂ„ Nasdaq. VIX mĂ„ler volatiliteten pĂ„ indeksene via korttids opsjoner pĂ„ indeksene, ikke aksjemarkedet i seg selv. Private investorer kjĂžper ikke opsjoner, her er det proffene som opererer. Konklusjonen av dette blir vel at bullmarkedet ikke er over siden proffene ikke foretar “panikk”-opsjonshandler, dette ville presset VIX hĂžyere.

Jeg synes det er rart at ikke VIX har beveget seg kraftigere, det virker litt voldsomt at private investorer har makt til Ä bevege markedet sÄ kraftig.

Synes HFT forsvinner helt i debatten. Senest for et par dager siden sa en forvalter fra Delphi rett ut at robothandelen er hovedgrunnen til de fleste av disse flashkrakkene hvor makrobildet ikke gir noen (direkte) meningsfulle forklaringer.

Men akkurat nÄ var jo makrobildet pÄ topp at det var noen fÄ selskaper som trakk indekser og var superdyre

Mente egentlig fallene / bevegelsenene fĂžr resultatsesongen var skikkelig i gang. Synes bare HFT er en feit jĂŠvla rosa elefant i rommet i dagens bĂžrskommentarer generelt :elephant:

Postet denne tidligere i dag pÄ Krakknisse trÄden.
Endelig en video hvor det Ă„pnes opp skikkelig for eb bevegelse ned.
Men selvsagt ogsÄ opp :joy:
Uansett sÄ er jo han/de flinke til Ä lytte til dataene.
Problemet er at jeg ikke tror man fÄr sÄ godt varsel man burde fÄ om man lytter til han.
Vet heller ikke hva han gjĂžr med egne kunder, men utifra filmene jeg har sett tidligere har det vĂŠrt omtrent samme greia hver gang og jeg fĂžlte han var skikkelig bullish.
Fokuset var dÄ pÄ hvor vanvittig hÞyt det kan gÄ og hvor langt det kan holde pÄ. Fordi han mente vi egentlig har vÊrt i en lang konsoliderings fase/boks som vi nÄ egentlig kunne flyge ut av slik det har skjedd 2 ganger tidligere.
Men mitt makrosyn NEKTER for at det er mulig at vi skulle gÄ flere 100% til og vare i mange Är.
Derfor har jeg slitt med Ä ta han seriÞst. Fint med teknisk analyse, men litt realistisk mÄ man vÊre og ta med andre faktorer inn i beregningene.

Men det fine er som sagt at han vil jo i det minste si at nÄ er det stygt, men kanskje det blir litt sent.

Interessant video om algo trading. Helt sykt hvor mye volum av markedet de stÄr for!

“Governments don’t rule the world, Goldman Sachs rules the world”

2 Likes

image

1 Like