Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Sammanfattning av min take pÄ markedet nÄ;

MÄnga bear grafer nu; du skola ikke tvivla - jag Àr neutral. Vi lÀr se lÀttnads rally pÄ sikt med en higher low, följt av test av februari lows. DÀr kommer köparna igen och vi konsoliderar. Tror inte pÄ nÄgon större korrektion Àn sÄ just nu. Fram till rÀntorna tickar pÄ nÄgra punkter högre och lÄgkonjunkturen slÄr in pÄ riktigt Àr jag optimist, men vi Àr nÀra toppen. Fram tills dess gÀller konstruktiva set-ups och risk-on sentimentet. Respektera risken och möjligtvis sÀlja/lÀtta pÄ svaga rallyn pÄ uppsidan.

7 Likes

Veldig spennendes Ä se hvor de vestlige markedene vil utvikle seg nÄ. Emering markets ser vel teknisk sikkert helt elendig ut, men vestlige har fremdeles en sjanse til Ä holde det gÄendes.

Var redd for OMXSPI break outen, men nÄ ser den litt svakere ut heldigvis for meg.
Eller forsÄvidt Þnsker jeg jo egentlig at det holder seg hÞyt en stund til sÄ jeg fÄr akkumulert mer opsjoner, men en skikkelig breakout over 600 mot 700 som du antydet ville gjort opsjonene mye mindre verdt. OMXS30 har vel ikke hatt den samme type break out som OMXSPI har hatt?

Slik er mine forventninger til markedet :joy:
image

Setter pris pÄ innleggene dine @babyrage! Vi trenger en nÞytral stemmer som viser hva det tekniske bildet sier :ok_hand:

Hvor er neste stÞttenivÄ etter 545 og evt 530 pÄ OMXSPI?

Mnd ikkje slutt enda men dette ser jo litt interessant ut.

1 Like

Rene thrilleren

Er det du som er trendlinjen i trendlinjen? #Derivatus

Kan noen forklare denne tydeligere for en amatĂžr?


Lower low pÄ S&P?

1 Like

USA driver med et enormt stort underskudd.
Underskuddet mÄ finansieres gjennom Ä auksjonere bort statsobligasjoner.

Problemet er at mengden er svÊrt stor forhold til tidligere og av mange grunner ikke har nok etterspÞrsel. Dermed mÄ renten opp for Ä lokke kjÞpere.

Men den hÞyere renten gjÞr ogsÄ verdien pÄ eksisterende obligasjoner blir lavere, dermed selger mange seg ned og setter ytterligere press pÄ renten/verdien pÄ obligasjone!

Dette er hovedgrunnen til at jeg er sÄ bear som jeg er.
Fed strammer jo inn mye alene, bÄde rente Þkninger og reduksjon i balansen (tenk pÄ det som at de skal selge 360 milliarder dollar ekstra i Äret som fÞlge av FED(+240 mrd i Äret med innpakkede boliglÄn (MBS)). Underskuddet er allerede alene 800-1000 mrd dollar avhengig av hvordan du ser pÄ det. Gjelden Þkte med 1200 det siste Äret. Neste Är blir mye verre.

SÄ Trumps skattekutt og enorme forbruk (pluss hÞyere renter gir mye stÞrre renteutgifter 500 mrd dollar Äret forelÞpig og eskalerer kjapt) fÞrer til at resten av verden kollapser. FÞrst og fremst emerging markets som har masse dollar gjeld. De fÄr en dobbel smell ved at dollaren styrket seg i forhold til deres valuta, i tillegg at renten pÄ lÄnene gÄr opp. Som fÞlge av problemene svekkes valutaen ytterligere pgr usikkerhet. De er derfor i kjempe problem og det vil egentlig ikke bli bedre fÞr USA reverser monetÊr politikk (skrur ned renten og evt starter med kvantitative lettelser igjen) slik dollaren svekkes og renten gÄr ned. FÞrst da vil presset avta.
Men det vil selvsagt ikke skje fĂžr USA selv krakker og da har en god del svakere virkelig bukket under allerede.

2 Likes

https://www.wsj.com/articles/foreign-buying-of-u-s-treasurys-softens-unsettling-financial-markets-1540303515

Forresten en bra artikkel om temaet.
Forklarer litt mer om der jeg snakket om mtp svak etterspĂžrsel av mange grunner!

Fytti sÄnne tweets skremmer meg:

Har lest tweeten flere ganger nÄ og skjÞnner fortsatt ikke helt hva han mener :joy:
Snakker han om bĂžrsene i US eller Europa?

Valutaen Euro

Teknosalget fortsetter i USA . Her er et rykende ferskt bilde av @RedEnergy

3 Likes

image

image

Hva skal man si, jeg kan ikke klage.

10 Likes

Velfortjent etter Ä vÊrt baiser i 2 Är nÄ :beers:! SÄ du har jo klart mÄlet ditt " Forberedelser pÄ finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?"

Du fÄr nyte det mens det varer, fÞr vi gÄr over i ny 2-3 Ärig bullperiode :smiley: ? :thinking:

3 Likes

Hvorfor dundrer USA videre ned, forklart med 1 setning?

Dyre aksjer + renter og handelskrig.

1 Like

Mao. ikke noe nytt :sweat_smile:

Sikkert forsterket av HFT.

1 Like

Amazon og Alphabet leverte under forventning og er ned. Intel leverte over og er i pluss

MÄlet er nok mye mer enn stusslige 100%. SÄ mÄlet er ikke oppnÄdd enda, selv om jeg endelig ser ut til Ä ha funnet ut hvordan tjene penger pÄ krÊsj i praksis.
TrÄden ble startet juni 2017, sÄ er ikke fullt 2 Är enda. Annualisert sÄ blir vel avkastningen min hittil uansett langt bedre enn de fleste, men ettersom jeg jakter enfantasi gevinst sÄ har jeg ogsÄ sannsynlighet for Ä tape alt. SÄ jeg pÄberoper ikke meg Ä ha tjent noe som helst selv om det forelÞpig ser bra ut.

Jeg skal nyte det en god stund til fordi vi er ikke i nĂŠrheten av bunnen engang.
Men jeg kan forsikre deg om at jeg skal vÊr med i neste bullperiode. Men da med flerfoldige ganger mer kapital enn det jeg har i dag og vil bli med pÄ priser som i dag ses pÄ som latterlige og urealistiske.

@h3nk1 spĂžr du meg?

“Det mĂ„ vel vĂŠre at markedet ser hvor renten SKAL ikke nĂždvendigvis bare hvor den er.”

Det UMVS sier er selvsagt ogsÄ viktig.
Tror mange innser at handelskrigen med Kina er noe helt annet enn “krigene” med de andre landene, hvor han started hĂžyt Ă„ snakket skit for Ă„ sĂ„ lande pĂ„ noen fĂ„ enkle wins. Noen har sett pĂ„ at han klarer reforhandle og godta avtaler der som at han er Ă„pen for Kina. Det stemmer ikke, han krever langt mer enn Kina vil godta. Kina er ogsĂ„ i en posisjon hvor de kan dra dette ut i lang tid og virkelig ta i mot noen jĂŠvlige slag.

Det virker som mange ikke har fÄtt med seg hvor mye som faktisk er med pÄ Ä dra rentene opp fremover og dermed vil mange nÄ fÄ mer panikk og kalde fÞtter. USA skal auksjonere bort enorme mengder og svÊrt fÄ Þnsker Ä kjÞpe. Samtidig er FED da fortsatt giret pÄ Þkninger og QT.

2 Likes