Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Muligens “return to normal” fasen

6 Likes

Folk er (tilsynelatende - i alle fall i en trÄd som dette) altfor svart-hvite i hvordan de anser makroutviklingen fremover.

Det er lite eller ingenting som tilsier at aksjeindeksene skal i de facto resesjon. Lavere vekstrater i Ăžkonomiene tilsier derimot en flatere utvikling og/eller sidelengsbevegelser.

Vet ikke hvor mye etterslep det er pÄ SMI - men vil tro det blir en rekyl ogsÄ der @vcp.

1 Like

Jeg er ikke uenig, mye svart hvit. Markedet er «noe» mer nyansert en de fleste av oss.

Jeg holder fortsatt en knapp pÄ siste ukers rally, er et godt gammalt suckers rally.
Som vist til i mitt forrige innlegg, tyder rallyet i Nasdaq pÄ at besrmarkedet er over, men det er signifikant motstand i omrÄdet vi er i nÄ.
Forventer et drag ned ila kommende uker, men det interessante er hva som skjer sÄ :drooling_face::wink:

Lavere vekstrater er jo en ting.
Men nÄ er vi vel kommet til et punkt der vi faktisk ser at veksten blir godt under potensialet. Men ogsÄ nÊrmere resesjon enn noen kunne forestille seg. Fortsetter det som nÄ er vi heftig i resesjon fÞr andre Q3.
Det er ikke lenger snakk om 0,5%nedslakking o kvartalet. USA raste ned fra 4,2 og 3,5% til under 2% (1,5?) og nÄ kanskje allerede bare rundt 1 tallet.
Samtidig er de europeiske Þkonomiene AKKURAT i 0 omrÄdet. Italia teknisk resesjon, Tyskland klarte kanskje redde seg med 0,0 istedenfor - 0,1% :joy: Frankrike osv ogsÄ vaker rundt 0%.
Hva sÄ med Kina? Ingenting positivt der i fra enda.
Momentumet er nedover. Tyngdekraften til den Ăžkonomiske syklusen ser ut til Ă„ vĂŠre ned.

2 Likes

Joda - det er nÄ sÄ, men det er fortsatt en slags sammenblanding av kjÞligere Þkonomisk klima som sÄdan, og katastrofale hendelser (les: 2008 og subprime) som utlÞser det jeg har inntrykk av at dere (og mange andre) forventer.

Lavere vekst og/eller teknisk resesjon her og der betyr ikke KRAKK a lĂĄ 1929 og 2008.

1 Like

Nei jeg ser den. Nedgang i seg selv er ikke problemet. Problemet er at den kommer etter langvarige gode tider/lave renter.
Boblen i selskaps gjeld osv vil jo etterhvert sprekke om dette fortsetter og de mÄ nedgraderes.
Dritten dukker opp nÄr Þkonomien gÄr nedover. Da tar musikken slutt og man ser alt tullet man har drevet med mens festen var i gang.

SÄ selv om man ikke ser hvilke bobler som kan sprekke. SÄ bÞr man vÊre forberedt pÄ de ettersom vi har hatt super lave renter lang tid, og det vet vi fÞrer til finansielle ubalanser.
Det trenger ikke vÊre det samme nÄ som sist, pÄ samme mÄte som det da ogsÄ var noe nytt.
Men selskaps gjeld er en av de tingene jeg ser pÄ som kritiske.

Edit:

MÄ nesten poste denne her. Den ble fjernet fra Einar Aas trÄden da jeg skrev ordet offtopic.

5 Likes

image

3 Likes

Er det forsÞk pÄ humor, eller er det ment seriÞst? Skrevet som om en vag astrolog forsÞkte seg pÄ makroÞkonomi med konspirasjonssjargong.

1 Like

Tipper det bare er starten. Og at det ikke gÄr ubemerket


4 Likes

suckersrally, liker pÄ ingen mÄte hvordan usa har beveget seg fra lowen. Rett opp uten mye til pullbacks, meget skummelt imo.

2 Likes

Er nok et suckers rally, vi kraknisser vet spesielt hvor mye FED har Ä si. Nettopp derfor vet vi at markedet er kunstig hÞyt oppe, samtidig som vi vet at Þkningene vil fÄ effekt fremover.
NĂ„ ser vi den siste pushen opp ved at Fed VIRKELIG feiget ut mye raskere enn vi kunne forestilt oss. Rett og slett tĂžmt seg for virkemidler svĂŠrt raskt.
SÄ nÄ er jo neste steg reele kutt i renten og avslutning eller reversering av QT. De har i stor grad brukt opp kraften ved bruk av ord/guiding.

Samtidig mĂ„ en ikke undervurdere effekten Trump har pĂ„ markedet gjennom hans fantastiske “propaganda”. Det Hvite hus har ved vĂŠr eneste nedgang sluppet ut rykter om hvor bra handelsavtalen gĂ„r osv
 Pluss masse short covering sĂ„ har man et heftig rally.

Det burde skremme alle at markedet raser opp slik mens det fundamentale nÄ virkelig viser seg Ä krÊsje nedover.

Trump vil nok utsette handelssamtalene for Ä redusere usikkerhet, men ogsÄ for Ä ikke fÄ en sell on news event han sannsynligvis vil fÄ med en elendig delvis avtale. Men hvor lenge kan msn egentlig holde pÄ slik er spÞrsmÄlet. NÄ er jo markedet nesten tilbake til peak, men til forskjell fra et halvÄr siden, er ikke fremtiden lys i det hele tatt.
Vi snakkt 3-4% fremtidig vekst i USA pÄ desse nivÄene, mye hÞyere earnings osv. NÄ er det elendig vekst og negative earnings.

Som mega bear er dette en av mine favoritter Ä tenke over. Derfor har jeg vÊrt ekstremt avventende med Ä faktisk ta grep og shorte. Ettersom man aldri viste hvor langt det kunne gÄ.
Men nÄ som renten kom opp og nÄ har sluttet, evt skal reverseres, sÄ er det historisk ikke lenge igjen fÞr nedgangen starter skikkelig og da er det bare Ä kjÞre pÄ!

Husk Ă„ kom dere ut av veien for toget som kommer i mot gutta :+1: :mountain_railway:
Ha heller penger tilgjengelig for skikkelig gode innganger i tiden fremover nÄr gode selskaper blir priset for lavt pgr frykt! :grin:

jeg trader aldri imot trenden, sÄ venter bare til det snur sÄ blir det fading av pullbacks.

utviklingen i det siste sier meg at de bare tar folk som prÞver Ä shorte med en gang prisen faller litt, nÄr shorterne snur til buyers sÄ kommer nok moven.

1 Like

Neste nedgang vil nok vÊre dyp nok til at om man er passelig kjap vil klare Ä slenge seg pÄ i ettertid. Det er nok best Ä vÊre med trenden og ikke kjempe i mot det irrasjonelle markedet.
NÄ er vi nok derimot sannsynligvis sÄpass hÞyt at risk/reward er bra.
Men som sitatet ovenfor viser til, kan det plutselig gÄ langt hÞyere pÄ bare tullball :joy:
En av kraknissene jeg fÞlger forventer nÄ et helt hinsides rally i Är. Som under dotcom.
Hvem vet, kanskje blir det en slik blow off top.
Heldigvis er mine opsjoner pÄ svensk bÞrs som ikke vil fÄ den oppgangen, men absolutt vÊre med pÄ nedgangen.

1 Like

Jeg ser pÄ den bevegelsen i Är som en pullback og at vi allerede har tippet over i en fallende trend. Men mange shortere skal tydeligvis ristes lÞs, og FOMO kjÞpere skal lures inn fÞr vi fortsetter turen nedover.

1 Like

Hvordan har du konstruert den posisjonen? Det hÞres ut som en arbitrasje handel, og da mÄ det ligge et long element inne i bildet.

OMSX30 har en veldig sterk korrelasjon til bÄde det globale aksjemarkedet, US og OSE. I slutten av sykluser er oppgangen ofte (ikke alltid) bratt, majoriteten av selskapene pÄ OMXS30 har global tilstedevÊrelse og vil ikke bli stÄende pÄ perrongen ved drag oppover, pÄ verdens bÞrser.

NÄ er dette et relativt begrenset statistisk utvalg, men bÞr gi en god pekepinn pÄ korrelasjonen mellom de forskjellige markedene. Ser man pÄ de siste 25 Ärene, sÄ kan man ikke utelukket at OMXS30 vil vÊre et godt sted Ä vÊre, gitt videre oppgang.

3 Likes

Enig i at det er normalt sterk korrelasjon, men akkurat nÄ snakket jeg om teorier om en sinnsyk below off top. Men den ville ikke egentlig komme pgr god global vekst, det vet vi jo nÄ har snudd for ett Är siden.
Men heller en panikk der man skifter penger over fra EM og andre steder inn i dollaren pgr det er den reneste skitne tskjorten som man sier.
Jeg mener vi hadde den handelen i fjor, etter at Kina og nesten alle andre utenom Norge og Sverige omtrent gikk ned, sÄ gikk USA opp videre.

Teorien her bygger nok pÄ at nÄr USA fÞrst gÄr opp nÄr resten ikke gjÞr det, sÄ slenger resten seg pÄ vinneren og skaper en boble.
Det er ikke min teori, jeg tror ikke vi fÄr en blow off top i Är. Men det KAN skje.

NÄr det gjelder vekst, sÄ er dette utdatert nÄ. USA hadde to fantastiske kvartaler i 2018. Men nÄ i 2019 snakker vi ikke om 3 tallet. Kanskje ikke 2 engang.
FĂžrste kvartal kan kanskje bli under 1% allerede.

1 Like

Vel, jeg kan si med relativt hĂžy sannsynlig at OMXS30 vil fĂžlge US/MSCI World relativt tett, om det ikke skulle skje noe uforutsett i Sverige spesifikt.

Dette minner meg om en menneskelig forutinntatthet, der man Ăžnsker at posisjonen man sitter i oppfĂžrer seg slik man har posisjonert seg for.

Jeg sliter litt med Ä forstÄ hva du mener, men siste Äret har sett slik ut. Korrelasjonen mellom OMXS30 og DJ Industrials er slÄende.

OMXS30, OSEBX & DJ.


OMXS30, DJ, Nasdaq100

5 Likes

2 Likes

Jeg skrev utenom Sverige og Norge. De gikk fremdeles opp ilag med USA selv om resten av verden gikk ned. Jeg hadde et bilde, men finner det ikke. Var bare en sammenligning mellom verden indeks ekskludert Usa og USA, hvor en sÄ at etter den fÞrste nedgangen tidlig i 2018. BrÞt koblingen mellom USA og resten, sÄ vi gilk opp ilag med USA. De fleste andre fortsatte videre ned.

Jeg skjÞnner hva du mener, men som sagt snakket jeg om en vill teori om at Nasdaq skal til 10K Dow 36K osv som en sinnsyk blow off top. Sverige ville ikke vÊrt med pÄ det, det krever en helt unik situasjon for Ä fÄ til en slik absurd oppgang.
Vi kan fÄ en normal oppgang der Sverige ogsÄ er med, men det ville ikke nÞdvendigvis dannet seg en sÄ syk boble i Sverige.
Det handler som sagt om at man i panikk kanskje flytter penger til USA fra andre steder, og sÄ baller det pÄ seg en boble nÄr alle fÞlger vinneren.

Men nÄ fÞler jeg ikke lenger for Ä forsvare en teori jeg ikke selv har noe tro pÄ, men bare inkluderte for Ä gjÞre diskusjon/innlegget mer komplett. Det er sÄ langt utenfor normalen at det er enda mer usannsynlig enn min krakk spÄdom egentlig. SÄ det er bedre bare heller si at om det bare fortsetter gÄ opp evt ikke gÄr ned, sÄ vinner jeg ikke pÄ opsjonene mine :joy:
Det gjÞr ingen forskjell om det gÄr super hÞyt eller bare sidelengs for min del. Men tanken her var egentlig om det gikk dramatisk opp pÄ kort tid i USA, og sÄ dramatisk ned. SÄ ville jeg KANSKJE kunne vinne likevel om Sverige ikke fikk samme type oppgang.
Men det er bare spekulasjoner som sagt. Men ikke egentlig Ăžnske tankegang, siden jeg snakker om et urealistisk scenario.
Jeg er jo veldig klar over at det er stor sannsynlighet for at jeg taper innskuddet. Er gambling pÄ krakk som jeg sier :+1:

1 Like
3 Likes