Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

https://www.maklarstatistik.se er beste kilden

4 Likes

Takk! :grin: :+1: Skal sjekke det ut mer nĂžye senere ikveld!


Begynner Ä bli komisk dette. Uventet lav inflasjon pga januarsalg pÄ klÊr som alltid er i januar? StrÞmprisen er 30% hÞyere enn i fjor og sannsynligvis Þkende.
“Kjerneinflasjonen ser bort fra endringer i strĂžm- og drivstoffpriser samt avgifter som merverdiavgift, sukkeravgift og lignende.” Dette er en ren politisk definisjon, som gjĂžr at man kan innfĂžre massive avgifter (CO2 avgift osv.) uten at de synes pĂ„ inflasjonstallene. Jeg lurer pĂ„ hva den reele inflasjonen er. Den er mye hĂžyere, men alt for Ă„ holde renten nede og la staten fĂ„ fortsette med sitt.

2 Likes

Konsumprisindeksen (KPI) gir vel rimelig reell inflasjon (slik vi opplever den). Den var pÄ 3,1%.
Kjerneinlfasjonen (KPI-JAE) er for andre formÄl enn Ä mÄle effekten pÄ lommeboken ja :slight_smile:
Ser ut som artikkelen blander begrepene litt.

Prisendringene i fĂžlge SSB:

1 Like

Vet det, men det er kjerneinflasjon som brukes som argument for rentefastsettelse. Ser du ikke problemet med at den reele inflasjonen er mye hĂžyere dersom man inkluderer varer og tjenester som utsatt for svĂŠrt mye skatter og avgifter?
I USA har kostnadene til utdanning steget dramatisk, og folk er gjeldslaver pga studiegjeld opp i 60- Ă„rene (https://www.forbes.com/sites/camilomaldonado/2018/07/24/price-of-college-increasing-almost-8-times-faster-than-wages/). Er ikke da den reele inflasjonen mye hĂžyere?
Igjen sÄ er kjerneinflasjon en politisk definisjon for at staten skal ha sÄ lave finansieringskostnader som mulig. For folk som staten skylder penger er det svÊrt negativt.

2 Likes

Rentepolitikken har 2.5% Þkning i kjerneinflasjonen som mÄltall ja. Jeg ser vel i utgangspunktet ikke noe stort problem med det. Kanskje heller tvert imot.
Ikke sÄ sikker pÄ om det er en fordel at renten skal Þkes mer hvis avgifter Þkes og motsatt. Mener du det er bedre?

1 Like

Poenget er at kjerneinflasjon har ekskludert en rekke ting som typisk er utsatt for mye avgifter. Dette gjĂžr at sentralbanken kan holder renten mye lavere enn ellers fordi de kan vise til lav (kjerne)inflasjon. Jeg er generelt motstander av alle avgifter.

" Kjerneinflasjon (ogsÄ noe uklart kalt for underliggende inflasjon) er et inflasjonsmÄl som ekskluderer visse stÞrrelser. Normalt justerer man for avgiftsendringer og utelater energivarer fra beregningene. I Norge beregnes kjerneinflasjonen av Statistisk sentralbyrÄ."

Ser du fortsatt ikke problemet med en slik definisjon? Staten kan Þke prisene i form av diverse avgifter (CO2 som et aktuelt eksempel) ganske mye uten at de pÄvirker rentefastsettelen. Hele definisjonen er politisk.

Du mener staten ikke har behov for inntekter? :thinking:

Hvorfor mener du at en eventuell avgiftsĂžkning skal fĂžre til hĂžyere rente?
Jeg ser fortsatt ingen fordel med den bindingen. Vil du ha en tettere knytning mellom politikk og rentefastsettelse?

Nei. Jeg er i mot staten da jeg er anarko-kapitalist. Jeg er i mot pengemonopolet og vil oppheve sentralbankssystemet. Markedet fÄr bestemme valuta (gull, krypto, glanspapir, naturalia etc.) og rentefastelse .

SÄ i pÄvente av at staten skal avvikles sÄ Þnsker du at rentefastsettelsen skal knyttes tettere til avgiftspolitikken? Gir det mening da?

2 Likes

Jeg Ăžnsker som sagt at pengesystemet er desentralisert og at markedet bestemmer renten.
Min strÞmregning har steget dramatisk i vinter. For meg er det Þkt inflasjon. Dersom man ikke lar staten komme unnÄ med Ä manipulere inflasjonstallene, vil mye av den forfalskningen som staten driver med komme for dage og man fÄr en raskere avvikling av sentralmakten. SÄ ja, staten bÞr Þke renten nÄr de prÞve Ä lure befolkningen med Þkte C02-avifter og annet.

2 posts were merged into an existing topic: Euronext er ny eier av Oslo BĂžrs - hvordan blir veien videre?

Spennende tider fremover. Kina er virkelig en av de viktigste tingene Ä fÞlge med pÄ fremover. De har vÊrt en av de viktigste grunnene til vi kom oss ut av finanskrisen.
NÄ har de brukt opp mye av kruttet sitt, sÄ de vil ogsÄ i ettertiden av neste krakk/resesjon ikke kunne akselerere oss ut av dypet.
Men nÄ leder de oss ogsÄ inn i resesjonen.
Det blir spennende Ä se hvilke land som kjenner konsekvensene mest, f.eks er Australia helt latterlig avhengig av Kina. Og de har ogsÄ fÄtt en idiotisk boligboble som Þkonomien er avhengig av. De fÄr dermed flere smeller pÄ en gang. SÄ landet som ikke har opplevd resesjon pÄ flere tiÄr, vil nÄ fÄ en virkelig saftig en.
Heldigvis har de fremdeles en god demografi sammenlignet med oss andre vestlige land.

3 Likes

Gleder meg utrolig mye til Q4 tallene i slutten av mÄneden.
Regner med de overrasker stort til nedsiden.

Edit:
Kan vel inkludere den viktige delen:

" * Retails sales plunged 1.2 percent in December, shocking economists who expected a 0.2 percent gain."

“Wall Street still took the data seriously and economists slashed fourth quarter GDP forecasts. JP Morgan cut its growth estimate to 2 percent from 2.6 percent.”

Som nevnt tidligere sÄ sier Hedgeye 1,74% Q4 mens resten har sagt rundt 2,5-3%. Dvs nÄ plutselig kommer alle lÞpende etter deres estimat, etter Ä ha vÊrt alt for optimistiske i lang tid.
De er JÆVLIG dyktige pĂ„ Ă„ forutsi Ăžkonomiske tall, aksjemarkedet er jo vanskeligere Ă„ spĂ„. Men aksjemarkedet forutser slike bevegelser og det gjorde at Hedgeye kunne allerede i september si at nĂ„ skulle vi slakke ned fryktelig. Mens de i 2 Ă„r fĂžr det hadde spĂ„dd akselerasjon i veksten og var super bullish.
Jeg er imponert. Deres prosess og programmer har virkelig gjort jobben, kommer til Ă„ betale for deres tjenester etterhvert.
Anbefaler det til andre ogsÄ. Slipper man Ä selge seg ut hele tiden pgr magefÞlelse, men av faktiske Þkonomiske data.

Edit :
The GDPNow model estimate for real GDP growth (seasonally adjusted annual rate) in the fourth quarter of 2018 is 1.5 percent on February 14, down from 2.7 percent on February 6

Atlanta FED knuser pÄ med et voldsomt kutt. Hva som helst for at man skal slÄ estimatene? Slik man gjorde med earnings?
1,2% pÄ ett datapunkt :joy:
Magisk hvordan Hedgeye klarer beregne seg fram til dette med prediktiv analyse, mens resten tilsynelatende bare plusser pĂ„ eller trekker ifra lineĂŠrt alt ettersom hvilken trend man er i😂

1 Like

Handelstall for januar i USA kan vel ikke bli gode heller etter lockdown?

NÄ er det fest pÄ bÞrsen @RedEnergy :see_no_evil:

Hahaha ja amerikanerne er rett og slett sprÞ. SÄ fokusert pÄ nyheter i steden for fakta at de enkelt manipuleres av det hvite hus.
Trump og co trenger bare hinte til at det gÄr bra sÄ overser markedet hva som helst av negative Þkonomiske tall for tiden :sweat_smile:
Setter markedet opp for enda ett raskt og brutalt fall slik som fĂžr jul.
Dette er ogsÄ et av de beste bear market rallyene hittil, fortsetter det videre nÄ sÄ ser det faktisk ut som markedet bare er sÄ boblete at vi skal ha ny topp :laughing:
Men jeg tror fremdeles at tyngdekraften er sterk og vi har derfor dÄrlig tid Ä vÊre sÄ optimistiske.
Er ikke lenge igjen til slutten av mnd, dersom tallene for GDP kommer inn 1,X som jeg har sagt sÄ vil det sjokkere mange. Risikerer at 2018 ikke hadde 3% vekst engang.
Men jeg syntes som sagt tidligere at det var for tidlig Ä krÊsje skikkelig allerede i fjor. SÄ et bear market rally nÄ er ikke sjokkerende, men jeg vil absolutt bli sjokkert om vi faktisk tar ut nye hÞyder, etter Ä ha avdekt sÄ mye elendige tall
!
Dette har tross alt vÊrt et bullmarket uten sidestykke sÄ at man ogsÄ nÄ er over bullish, skal egentlig ikke vÊre sÄ rart. Det skal ikke vÊre lett Ä shorte markedet, sÄ nÄ er allerede mange ikke short fordi de har feilet sÄ mange ganger allerede.

Veldig glad jeg kjÞpte langsiktige opsjoner :sweat_smile: Om det fortsetter slik og VIX er sÄpass lav vil vel prisene etterhvert bli enda bedre, sÄ da hÄper jeg Ä fÄ lastet opp mer.
2020 opsjonene var forferdelig priset, sÄ de har jeg ikke kjÞpt. HÄper derfor at prisene skal gÄ ned etterhvert som tiden gÄr litt. Men sÄ tviler jeg pÄ at vi kan holde desse nivÄene etter Q1 tallene kommer, sÄ mÄ nok inn fÞr den tid. Kan selvsagt ogsÄ forsÞke mer direkte shorting, men foretrekker opsjoner.

1 Like

Markedet, joooda griser kan fly

Image result for nÄr griser kunne fly

1 Like

GjĂžr faktisk det :joy:!! :heart_eyes:

Jeg er mildt sagt sjokkert

https://www.newyorkfed.org/research/policy/nowcast

Kanskje selskapene mÄ revidere nes earnings nÄ? De var allerede sÄvidt i pluss, nÄ som Q1 plutselig estimeres Ä bli 1,1% sÄ mÄ jo ogsÄ earnings ned! Sjekk ut nettsiden. Ganske sprÞtt. Og markedet gjÞr hva? :joy:
Hvor lenge kan de holde ut pĂ„ Fed pause og manipulering fra det Hvite hus :scream: Å gĂ„ fra 4,2%(Q2 18) 3,5%(Q3 18) sĂ„ plutselig 1,5%(Atlanta fed Q4 18est) og evt 1,1 i Q1%er ikke noen lek.

Husk, revideringene gÄr forelÞpig kun en vei.
Om vi seriÞst allerede ligger rundt 1% eller lavere fÞrste kvartal. Er resesjon sÄ urealistisk da plutselig?
Jeg tror som sagt det er mulig for resesjon i Är, sannsynligvis i hÞst. Neste Är er sÄ garantert man fÄr det. All spenningen er i hvor fort dette kan kollapse i innevÊrende Är.

2 Likes

Spennende tider med stor divergens.

SMI er en interessant indikator, den har i motsetning til aksjemarkedet forĂžvrig fortsatt ned etter korreksjonen vi nylig hadde.
Personlig ser jeg pÄ dette som en varsellampe.

SMI er i nÊrheten av forrige finanskrise nivÄ:

Mens f.eks Nasdaq er opp rundt 20% fra laveste notering i overnevnte korreksjon. Noe som fra gammelt av signaliserer at bear makedet er over.

Som sagt, spennende tider!
Fortsetter festen i ukene som kommer eller gÄr det tomt for drikkevarer? Ikke vet jeg, men har for egen del overvekt i :heavy_dollar_sign:

4 Likes