Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Under januari passade börshandlade fonder och liknande produkter på att köpa 72 ton guld för motsvarande 28 miljarder kronor. Det gör att de totala guldinnehaven i börshandlade produkter nu nått den högsta nivå sedan mars 2013. Det visar statistik från World Gold Council.

Men det är inte bara Institutionella- och privatinvesterare som gillar guldet. Enligt World Gold Council och IMF köpte centralbankerna mer guld än någonsin under 2018. Det var de största centralbanksköpen på nästan 50 år. Senast vi såg så stora nettoköp från centralbankerna var 1971 när USA lämnade guldmyntfoten och Bretton Woodssystemet.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/02/08/centralbanker-och-etfer-tankar-guld.html

Interessant at Modi har lagt seg litt ut med Trump/USA for å forsøke redde seg inn mot valget deres.

“A report called Initial Gross Domestic Product for the 4th Quarter and Annual 2018 will be released on Feb. 28 at 8:30 a.m”

Søkte nettopp opp datoen for Q4 tallene, dette her blir herlig. Om Hedgeye får rett vil tallene være langt lavere enn estimatene. De fleste har trodd rundt 3%, men kanskje noe lavere nå. Men Hedgeye tror på 1,74% tror jeg nå.

Her står det fra 2,5-3% i hvert fall.

Atlanta sier nå 2,7 % og det ser ut som det laveste fra undersøkelsene deres er 2,25% ca.
Så om tallet er 1,X som jeg har snakket om vil det sjokkere markedet.
Det andre jeg er spent på er om total veksten for 2018 ikke blir over 3% likevel!

Er her noen som kanskje kan svensk litt bedre enn meg og dermed klarer å finne skikkelig statistikk på boligpriser i Sverige?
Normalt er jeg flink til å lete fram ting, men av en eller annen grunn har jeg slitt når det kommer til Sverige.
Tips til gratis aviser som faktisk skriver tallene er også supert.
Edit :

Her fikk man lese litt

https://www.maklarstatistik.se er beste kilden

Takk! :grin: :+1: Skal sjekke det ut mer nøye senere ikveld!

Begynner å bli komisk dette. Uventet lav inflasjon pga januarsalg på klær som alltid er i januar? Strømprisen er 30% høyere enn i fjor og sannsynligvis økende.
“Kjerneinflasjonen ser bort fra endringer i strøm- og drivstoffpriser samt avgifter som merverdiavgift, sukkeravgift og lignende.” Dette er en ren politisk definisjon, som gjør at man kan innføre massive avgifter (CO2 avgift osv.) uten at de synes på inflasjonstallene. Jeg lurer på hva den reele inflasjonen er. Den er mye høyere, men alt for å holde renten nede og la staten få fortsette med sitt.

Konsumprisindeksen (KPI) gir vel rimelig reell inflasjon (slik vi opplever den). Den var på 3,1%.
Kjerneinlfasjonen (KPI-JAE) er for andre formål enn å måle effekten på lommeboken ja :slight_smile:
Ser ut som artikkelen blander begrepene litt.

Prisendringene i følge SSB:

Vet det, men det er kjerneinflasjon som brukes som argument for rentefastsettelse. Ser du ikke problemet med at den reele inflasjonen er mye høyere dersom man inkluderer varer og tjenester som utsatt for svært mye skatter og avgifter?
I USA har kostnadene til utdanning steget dramatisk, og folk er gjeldslaver pga studiegjeld opp i 60- årene (https://www.forbes.com/sites/camilomaldonado/2018/07/24/price-of-college-increasing-almost-8-times-faster-than-wages/). Er ikke da den reele inflasjonen mye høyere?
Igjen så er kjerneinflasjon en politisk definisjon for at staten skal ha så lave finansieringskostnader som mulig. For folk som staten skylder penger er det svært negativt.

Rentepolitikken har 2.5% økning i kjerneinflasjonen som måltall ja. Jeg ser vel i utgangspunktet ikke noe stort problem med det. Kanskje heller tvert imot.
Ikke så sikker på om det er en fordel at renten skal økes mer hvis avgifter økes og motsatt. Mener du det er bedre?

Poenget er at kjerneinflasjon har ekskludert en rekke ting som typisk er utsatt for mye avgifter. Dette gjør at sentralbanken kan holder renten mye lavere enn ellers fordi de kan vise til lav (kjerne)inflasjon. Jeg er generelt motstander av alle avgifter.

" Kjerneinflasjon (også noe uklart kalt for underliggende inflasjon) er et inflasjonsmål som ekskluderer visse størrelser. Normalt justerer man for avgiftsendringer og utelater energivarer fra beregningene. I Norge beregnes kjerneinflasjonen av Statistisk sentralbyrå."

Ser du fortsatt ikke problemet med en slik definisjon? Staten kan øke prisene i form av diverse avgifter (CO2 som et aktuelt eksempel) ganske mye uten at de påvirker rentefastsettelen. Hele definisjonen er politisk.

Du mener staten ikke har behov for inntekter? :thinking:

Hvorfor mener du at en eventuell avgiftsøkning skal føre til høyere rente?
Jeg ser fortsatt ingen fordel med den bindingen. Vil du ha en tettere knytning mellom politikk og rentefastsettelse?

Nei. Jeg er i mot staten da jeg er anarko-kapitalist. Jeg er i mot pengemonopolet og vil oppheve sentralbankssystemet. Markedet får bestemme valuta (gull, krypto, glanspapir, naturalia etc.) og rentefastelse .

Så i påvente av at staten skal avvikles så ønsker du at rentefastsettelsen skal knyttes tettere til avgiftspolitikken? Gir det mening da?

Jeg ønsker som sagt at pengesystemet er desentralisert og at markedet bestemmer renten.
Min strømregning har steget dramatisk i vinter. For meg er det økt inflasjon. Dersom man ikke lar staten komme unnå med å manipulere inflasjonstallene, vil mye av den forfalskningen som staten driver med komme for dage og man får en raskere avvikling av sentralmakten. Så ja, staten bør øke renten når de prøve å lure befolkningen med økte C02-avifter og annet.

TDN Direkt
Euronext vil utvide åpningstiden på Oslo Børs med én time
Blir Oslo Børs kjøpt opp av Euronext vil åpningstiden utvides med en time.
Det sier administrerende direktør Stéphane Boujnah i Euronext til TDN Direkt.
– Oslo Børs vil beholde dagens åpningstid til migreringsperioden over til Euronexts børssystem er fullført, men når Oslo Børs er over på vår likviditets- og teknologiplattform må vi justere åpningstiden. Dette er ikke førsteprioriteten vår for øyeblikket, sier han til TDN Direkt.

Betyr dette at vi får en time ekstra med børsdager?

Ja :frowning: Vil holde åpent til halv seks

Spennende tider fremover. Kina er virkelig en av de viktigste tingene å følge med på fremover. De har vært en av de viktigste grunnene til vi kom oss ut av finanskrisen.
Nå har de brukt opp mye av kruttet sitt, så de vil også i ettertiden av neste krakk/resesjon ikke kunne akselerere oss ut av dypet.
Men nå leder de oss også inn i resesjonen.
Det blir spennende å se hvilke land som kjenner konsekvensene mest, f.eks er Australia helt latterlig avhengig av Kina. Og de har også fått en idiotisk boligboble som økonomien er avhengig av. De får dermed flere smeller på en gang. Så landet som ikke har opplevd resesjon på flere tiår, vil nå få en virkelig saftig en.
Heldigvis har de fremdeles en god demografi sammenlignet med oss andre vestlige land.

Gleder meg utrolig mye til Q4 tallene i slutten av måneden.
Regner med de overrasker stort til nedsiden.

Edit:
Kan vel inkludere den viktige delen:

" * Retails sales plunged 1.2 percent in December, shocking economists who expected a 0.2 percent gain."

“Wall Street still took the data seriously and economists slashed fourth quarter GDP forecasts. JP Morgan cut its growth estimate to 2 percent from 2.6 percent.”

Som nevnt tidligere så sier Hedgeye 1,74% Q4 mens resten har sagt rundt 2,5-3%. Dvs nå plutselig kommer alle løpende etter deres estimat, etter å ha vært alt for optimistiske i lang tid.
De er JÆVLIG dyktige på å forutsi økonomiske tall, aksjemarkedet er jo vanskeligere å spå. Men aksjemarkedet forutser slike bevegelser og det gjorde at Hedgeye kunne allerede i september si at nå skulle vi slakke ned fryktelig. Mens de i 2 år før det hadde spådd akselerasjon i veksten og var super bullish.
Jeg er imponert. Deres prosess og programmer har virkelig gjort jobben, kommer til å betale for deres tjenester etterhvert.
Anbefaler det til andre også. Slipper man å selge seg ut hele tiden pgr magefølelse, men av faktiske økonomiske data.

Edit :
The GDPNow model estimate for real GDP growth (seasonally adjusted annual rate) in the fourth quarter of 2018 is 1.5 percent on February 14, down from 2.7 percent on February 6

Atlanta FED knuser på med et voldsomt kutt. Hva som helst for at man skal slå estimatene? Slik man gjorde med earnings?
1,2% på ett datapunkt :joy:
Magisk hvordan Hedgeye klarer beregne seg fram til dette med prediktiv analyse, mens resten tilsynelatende bare plusser på eller trekker ifra lineært alt ettersom hvilken trend man er i😂

Handelstall for januar i USA kan vel ikke bli gode heller etter lockdown?

Nå er det fest på børsen @RedEnergy :see_no_evil: