Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Lyst til Ä ta en verdivurdering av gÄrden min til vÄren?

Hvor bor du? Nord for Haljem koster flesk
 :slight_smile:

Drammen

Nei nÄ fÞlte jeg meg merkverdig ukvalifisert. En fÞlelse jeg ikke hadde kjent pÄ pÄ mange mange Är hehe. Neida, det blir for langt borte. Den dagen du skal selge kan vi snakkes.

1 Like

"What about beyond Q1, which is now expected to be the first quarter since 2016 to post negative earnings growth? Well after the earnings decline in Q1 2019 analysts now expected - at best - low, single-digit growth in earnings in Q2 2019 and Q3 2019. For Q1 2019, analysts are projecting a decline in earnings (-0.8%) and revenue growth of 5.7%.

For Q2 2019, analysts are projecting earnings growth of 1.6% and revenue growth of 5.1%.
For Q3 2019, analysts are projecting earnings growth of 2.7% and revenue growth of 4.9%.
For Q4 2019, analysts are projecting earnings growth of 9.9% and revenue growth of 6.0%.
For CY 2019, analysts are projecting earnings growth of 5.6% and revenue growth of 5.3%.

Fant tallene for videre utvikling i earnings og revenue i Ă„r.

“Incidentally the 5.6% EPS growth for the full year 2019 is already a 30% haircut to the 7.8% EPS growth that was expected on Dec. 31
 and we are only 1 month into the new year.”

Her ser man hvor rask og kraftig revideringen ned er. Jeg regner med dette vil fortsette og da blir fort low, single-digit bli til negative tall!
1,6% og 2,7% for andre og tredje kvartal :joy: Lite spillerom der.
SÄ da mÄ man nesten hÄpe pÄ at man allerede har revidert ned for kraftig.
Men det tviler jeg pÄ da man ikke enda har sett hvor raskt Þkonomien i USA vil slakke ned.
Dessverre har de utsatt Q4 tallene pgr shutdown og vi fÄr dermed ikke se hvordan veksten ble.
Q1 vekst blir mest spennende da det potensielt kan havne pÄ 1,X og det vil ikke vÊre veldig bra
 Hedgeyes nowcast spÄr 1,4-1,5% om jeg husker rett. Resten er selvsagt langt over, men reviderer kontinuerlig ned.

1 Like


Demokratene gÄr ytterligere til venstre/radikale steg.

Er ikke tvil i at president valg kampanjene som snart starter for fullt vil skremme markedet.
Allerede nÄ sier vel polls at Trump ikke vil vinne, men sÄ vil jo nedgangen i Þkonomien virkelig ta knekken pÄ populariteten hans.
Jeg veddet pÄ hans seier i 2016. SÄ er fullt klar over hvor ufattelig dyktig han er med mennesker og Ä drive valgkampanje. Men motvinden han mÞter nÄ er (vil bli) for sterk.
Lenge igjen til valget og selv MSM er med pÄ at USA sannsynligvis vil vÊre i resesjon i 2020.
Jeg regner selvfÞlgelig med det vil gÄ raskere enn ventet, samtidig som jeg regner med det vil vare lenger og vÊre mye mer splittende enn noen forestiller seg. SÄ det blir mye lidelse allerede fÞr amerikanerne gÄr til valgurnene sent i 2020.

Om desse vinner senatet i 2020 er det kaos for aksjemarkedet. Da vil det bli utrolig vanskelig fÄ til skikkelig bail outs og stimuli. For de vil vÊre ekstremt presset til Ä heller hjelpe ordinÊre mennesker denne gangen.
Occupy Wallstreet vil bare vÊre en liten blipp i forhold til masse demonstrasjonene vi vil se nÄr det igjen blir snakk om masse bail outs og pengetrykking.
Regner med det blir ordnet slik at Fed f. Eks kjÞper opp studiegjeld o. L for Ä avlaste ordinÊre mennesker. Men uansett mÄ USA ut med mye penger for Ä redde resten av Þkonomien. Forventer derfor en total utblÄsning av gjelden/pengetrykking. Det blir dobbelt opp enkelt Ä greit. For Ä fÄ gi til de rike mÄ de ogsÄ gi tilsvarende til de fattige
 :joy: Slik ser jeg dette ende opp.
Det viktige er handelslammelse og usikkerheten vil vĂŠre betydelig ettersom uenigheten er enorm og presset fra alle sider helt forferdelig.

Det hele peker pÄ en lengre periode med dÄrlig avkastning for det amerikanske markedet.
Jeg har derfor tenkt at jeg ikke vil gÄ inn i USA fÞr rundt 2022. Selvsagt om det blir et skikkelig krakk rett ned, dvs overshoot til nedsiden, vil jeg jo gÄ inn. Men om det gÄr mer ordentlig slik som 2000-2002 (dvs for S&P ikke Nasdaq) sÄ tror jeg det kan blÞ nedover i flere Är fÞr det snur.
Jeg har ikke troen pÄ en skikkelig rask innhenting denne gangen, de vil ko begynne med QE4 osv, men summene som skal til for Ä snu og booste markedet skikkelig tviler jeg pÄ de fÄr ordnet sÄ raskt.
Husk at de allerede er oppe i over en trillion $ i underskudd Ă„rlig. SĂ„ det skal litt til Ă„ faktisk ikke bare redde selskaper og Ăžkonomien, men faktisk pushe markedet skikkelig opp.
De kan selvsagt begynne Ä kjÞpe opp aksjer/etf slik som Japan. Men det kan jeg ikke se for meg de gjÞr helt med engang, fÞrst og fremst mÄ jo de redde Þkonomien, selskapene osv. Ved Ä kjÞpe selskaps obligasjoner, studiegjeld, billÄn og annet dritt for Ä avlaste resten. Samt finansiere det hinsides store underskuddet USA vil operere med.
Blir i hvert fall garantert en mega infrastruktur pakke, om det ikke ordner seg fÞr krisen begynner for fullt (er ikke akkurat mye dialog mellom Trump og demokratene nÄ, sÄ ser ikke lovende ut selv om dette er noe de i utgangspunktet skulle bli enige raskt om).

Det viktige her er i hvert fall at demokratene ser ut til Ă„ bli pushet inn i en populistisk konkurranse om hvem som kan vĂŠre tĂžffest med selskapene/de rike. Og hjelpe ordinĂŠre folk. Dette vil ikke vĂŠre positivt for markedet.

Edit:
Random funfact.
HÞrer pÄ et intervju med Bill Gross og han sa nettopp at han tror QT stopper om noen kvartaler. Goldman derimot tror pÄ slutt mot midten av neste Är! Blir utrolig spennende Ä se hvordan markedet reagerer nÄr de annonserer planen sin. De har blitt presset inn i et hjÞrne nÄ, og forventingene er skyhÞye.

NÄ tror ikke jeg at staten gÄr dukken da :slight_smile:

Har satt shorten nÄ med gÄrsdagens sluttkurs. Vi er oppe pÄ 55 ukers snitt som er fallende. Vi kan helt klart skyte over, men sÄ tror jeg vi faller ned og setter en ny lavere bunn. En Lower low som @Nocturne nocern liker Ä prate om.

image

Skal jeg forsÞke Ä oversette til mer folkelig jargon sÄ kan man se for seg et grantre men svÊrt tung snÞ ytterst pÄ en lang kvist som strekker seg hÞyt og langt ut fra stammen. Da skal det ikke mye ny vÄt snÞ til fÞr den bÞyer seg ytterligere langt ned og og presses mot bakken.

3 Likes

Dagens tips:

danske bank tilbyr 1.90% nominell rente pÄ flytende lÄn dersom du er medlem i en organisasjon under akademikerene.

Jeg sendte mail til dnb (min bank) og sa at jeg vurderte Ă„ melde meg inn og bytte til danskebank, de matchet renten i stedet.

SĂ„ da har jeg spart meg for medlemskap og bankbytte- og jeg fikk redusert fra 2.4% til 1.9% dvs ca 25% rentebesparelse.

12 Likes

Dagens tips nr 2:

Ta en titt pĂ„ fastrenten i dag imot det du selv har bundet for. Dersom renten er hĂžyere i dag kan du fĂ„ utbetalt “underkurs” ved Ă„ gĂ„ over til flytende rente.

Jeg bandt renten pÄ 2/3 av lÄnet mitt for ca 2.5 Är siden. Da fikk jeg 10Är til 2.85% rente. I dag fÄr man 3.4% rente dersom man binder seg for 10 nye Är.

Det vil si at jeg ved Ä gÄ ut av fastrente i dag fÄr utbetalt underkurs som regnes ut som 3,4%-2,85% * resterende bindingstid * gjenvÊrende lÄn.

Dette kan vĂŠre lurt dersom man forventer at enten; flytende rente holder seg under 2,85% (eller ditt utgangspunkt) - eller man forventer at fastrenten skal falle igjen.

Personlig betyr utgjÞr underkursen ca 2% av lÄnebelÞpet, samt at jeg forventer at renten holdes lav ettersom jeg har liten tro pÄ 10 nye Är uten en finanskrise. Jeg planlegger Ä gÄ over fra fast til flytende rente (2.85 til 1.9%) og betale ned 2% av lÄnebelÞpet med pengene fra underkurs.

Dette taper jeg pÄ kun dersom nominell rente stiger over 2.85% i snitt ila de neste 7 Ärene som var resterende bindingstid.

4 Likes

And so it begins

image

2 Likes

Ser at til og med USA er ned sÄpass. Har ikke fulgt med idag.
SÄ ut som vi akkurat kom hÞyt nok til at CTA snudde til 100% long s&p, sÄ toppet raskt ut etterpÄ.
Blir spennende Ă„ se om trade deal med Kina blir noe av, og om det evt blir sell on news eller rally.

Edit

Denne er viktig fÄ med seg. EU har fÞrst nÄ revidert ned vekst anslaget skikkelig for 2019 nÄ. Fra 1,9% til 1,3%. Ganske heftig kutt.

1 Like

Fikk du satt inn short?

Yes sir

Herlig, fikk brukt oppturen i januar til Ä handle meg litt forsikring jeg ogsÄ.

1 Like

OBX pÄ 50 ma

Redd den skjĂŠrer gjennom smĂžret som en varm kniv.

Under januari passade börshandlade fonder och liknande produkter pÄ att köpa 72 ton guld för motsvarande 28 miljarder kronor. Det gör att de totala guldinnehaven i börshandlade produkter nu nÄtt den högsta nivÄ sedan mars 2013. Det visar statistik frÄn World Gold Council.

Men det Àr inte bara Institutionella- och privatinvesterare som gillar guldet. Enligt World Gold Council och IMF köpte centralbankerna mer guld Àn nÄgonsin under 2018. Det var de största centralbanksköpen pÄ nÀstan 50 Är. Senast vi sÄg sÄ stora nettoköp frÄn centralbankerna var 1971 nÀr USA lÀmnade guldmyntfoten och Bretton Woodssystemet.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/02/08/centralbanker-och-etfer-tankar-guld.html

Interessant at Modi har lagt seg litt ut med Trump/USA for Ă„ forsĂžke redde seg inn mot valget deres.

“A report called Initial Gross Domestic Product for the 4th Quarter and Annual 2018 will be released on Feb. 28 at 8:30 a.m”

SÞkte nettopp opp datoen for Q4 tallene, dette her blir herlig. Om Hedgeye fÄr rett vil tallene vÊre langt lavere enn estimatene. De fleste har trodd rundt 3%, men kanskje noe lavere nÄ. Men Hedgeye tror pÄ 1,74% tror jeg nÄ.


Her stÄr det fra 2,5-3% i hvert fall.

Atlanta sier nÄ 2,7 % og det ser ut som det laveste fra undersÞkelsene deres er 2,25% ca.
SĂ„ om tallet er 1,X som jeg har snakket om vil det sjokkere markedet.
Det andre jeg er spent pÄ er om total veksten for 2018 ikke blir over 3% likevel!

Er her noen som kanskje kan svensk litt bedre enn meg og dermed klarer Ä finne skikkelig statistikk pÄ boligpriser i Sverige?
Normalt er jeg flink til Ä lete fram ting, men av en eller annen grunn har jeg slitt nÄr det kommer til Sverige.
Tips til gratis aviser som faktisk skriver tallene er ogsÄ supert.
Edit :


Her fikk man lese litt

1 Like