Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Er på jakt etter hus selv og betaler ganske mye ekstra for et hus som er 10-15 min unna togstasjonen og jobben min. Det er en kjempeverdi å ikke måtte bruke bil. Også bra når det er gangavstand til barnehage og skole. :slight_smile:

Det er et veldig godt poeng. Er i samme båt. :slight_smile:

Ja trenden er at folk flytter mer sentralt. Selv ute på landsbygda flytter folk fra krinsene og inn til tettstedene. Videre legger plan og bygningsloven og politiske retningslinjer opp til at man skal sentralisere. Bl.a. ved måten de legger ut tilbud om skolebuss og bygger sykkelstier osv.

Lyst til å ta en verdivurdering av gården min til våren?

Hvor bor du? Nord for Haljem koster flesk… :slight_smile:

Drammen

Nei nå følte jeg meg merkverdig ukvalifisert. En følelse jeg ikke hadde kjent på på mange mange år hehe. Neida, det blir for langt borte. Den dagen du skal selge kan vi snakkes.

"What about beyond Q1, which is now expected to be the first quarter since 2016 to post negative earnings growth? Well after the earnings decline in Q1 2019 analysts now expected - at best - low, single-digit growth in earnings in Q2 2019 and Q3 2019. For Q1 2019, analysts are projecting a decline in earnings (-0.8%) and revenue growth of 5.7%.

For Q2 2019, analysts are projecting earnings growth of 1.6% and revenue growth of 5.1%.
For Q3 2019, analysts are projecting earnings growth of 2.7% and revenue growth of 4.9%.
For Q4 2019, analysts are projecting earnings growth of 9.9% and revenue growth of 6.0%.
For CY 2019, analysts are projecting earnings growth of 5.6% and revenue growth of 5.3%.

Fant tallene for videre utvikling i earnings og revenue i år.

“Incidentally the 5.6% EPS growth for the full year 2019 is already a 30% haircut to the 7.8% EPS growth that was expected on Dec. 31… and we are only 1 month into the new year.”

Her ser man hvor rask og kraftig revideringen ned er. Jeg regner med dette vil fortsette og da blir fort low, single-digit bli til negative tall!
1,6% og 2,7% for andre og tredje kvartal :joy: Lite spillerom der.
Så da må man nesten håpe på at man allerede har revidert ned for kraftig.
Men det tviler jeg på da man ikke enda har sett hvor raskt økonomien i USA vil slakke ned.
Dessverre har de utsatt Q4 tallene pgr shutdown og vi får dermed ikke se hvordan veksten ble.
Q1 vekst blir mest spennende da det potensielt kan havne på 1,X og det vil ikke være veldig bra… Hedgeyes nowcast spår 1,4-1,5% om jeg husker rett. Resten er selvsagt langt over, men reviderer kontinuerlig ned.

Demokratene går ytterligere til venstre/radikale steg.

Er ikke tvil i at president valg kampanjene som snart starter for fullt vil skremme markedet.
Allerede nå sier vel polls at Trump ikke vil vinne, men så vil jo nedgangen i økonomien virkelig ta knekken på populariteten hans.
Jeg veddet på hans seier i 2016. Så er fullt klar over hvor ufattelig dyktig han er med mennesker og å drive valgkampanje. Men motvinden han møter nå er (vil bli) for sterk.
Lenge igjen til valget og selv MSM er med på at USA sannsynligvis vil være i resesjon i 2020.
Jeg regner selvfølgelig med det vil gå raskere enn ventet, samtidig som jeg regner med det vil vare lenger og være mye mer splittende enn noen forestiller seg. Så det blir mye lidelse allerede før amerikanerne går til valgurnene sent i 2020.

Om desse vinner senatet i 2020 er det kaos for aksjemarkedet. Da vil det bli utrolig vanskelig få til skikkelig bail outs og stimuli. For de vil være ekstremt presset til å heller hjelpe ordinære mennesker denne gangen.
Occupy Wallstreet vil bare være en liten blipp i forhold til masse demonstrasjonene vi vil se når det igjen blir snakk om masse bail outs og pengetrykking.
Regner med det blir ordnet slik at Fed f. Eks kjøper opp studiegjeld o. L for å avlaste ordinære mennesker. Men uansett må USA ut med mye penger for å redde resten av økonomien. Forventer derfor en total utblåsning av gjelden/pengetrykking. Det blir dobbelt opp enkelt å greit. For å få gi til de rike må de også gi tilsvarende til de fattige… :joy: Slik ser jeg dette ende opp.
Det viktige er handelslammelse og usikkerheten vil være betydelig ettersom uenigheten er enorm og presset fra alle sider helt forferdelig.

Det hele peker på en lengre periode med dårlig avkastning for det amerikanske markedet.
Jeg har derfor tenkt at jeg ikke vil gå inn i USA før rundt 2022. Selvsagt om det blir et skikkelig krakk rett ned, dvs overshoot til nedsiden, vil jeg jo gå inn. Men om det går mer ordentlig slik som 2000-2002 (dvs for S&P ikke Nasdaq) så tror jeg det kan blø nedover i flere år før det snur.
Jeg har ikke troen på en skikkelig rask innhenting denne gangen, de vil ko begynne med QE4 osv, men summene som skal til for å snu og booste markedet skikkelig tviler jeg på de får ordnet så raskt.
Husk at de allerede er oppe i over en trillion $ i underskudd årlig. Så det skal litt til å faktisk ikke bare redde selskaper og økonomien, men faktisk pushe markedet skikkelig opp.
De kan selvsagt begynne å kjøpe opp aksjer/etf slik som Japan. Men det kan jeg ikke se for meg de gjør helt med engang, først og fremst må jo de redde økonomien, selskapene osv. Ved å kjøpe selskaps obligasjoner, studiegjeld, billån og annet dritt for å avlaste resten. Samt finansiere det hinsides store underskuddet USA vil operere med.
Blir i hvert fall garantert en mega infrastruktur pakke, om det ikke ordner seg før krisen begynner for fullt (er ikke akkurat mye dialog mellom Trump og demokratene nå, så ser ikke lovende ut selv om dette er noe de i utgangspunktet skulle bli enige raskt om).

Det viktige her er i hvert fall at demokratene ser ut til å bli pushet inn i en populistisk konkurranse om hvem som kan være tøffest med selskapene/de rike. Og hjelpe ordinære folk. Dette vil ikke være positivt for markedet.

Edit:
Random funfact.
Hører på et intervju med Bill Gross og han sa nettopp at han tror QT stopper om noen kvartaler. Goldman derimot tror på slutt mot midten av neste år! Blir utrolig spennende å se hvordan markedet reagerer når de annonserer planen sin. De har blitt presset inn i et hjørne nå, og forventingene er skyhøye.

Nå tror ikke jeg at staten går dukken da :slight_smile:

Har satt shorten nå med gårsdagens sluttkurs. Vi er oppe på 55 ukers snitt som er fallende. Vi kan helt klart skyte over, men så tror jeg vi faller ned og setter en ny lavere bunn. En Lower low som @Nocturne nocern liker å prate om.

image

Skal jeg forsøke å oversette til mer folkelig jargon så kan man se for seg et grantre men svært tung snø ytterst på en lang kvist som strekker seg høyt og langt ut fra stammen. Da skal det ikke mye ny våt snø til før den bøyer seg ytterligere langt ned og og presses mot bakken.

Dagens tips:

danske bank tilbyr 1.90% nominell rente på flytende lån dersom du er medlem i en organisasjon under akademikerene.

Jeg sendte mail til dnb (min bank) og sa at jeg vurderte å melde meg inn og bytte til danskebank, de matchet renten i stedet.

Så da har jeg spart meg for medlemskap og bankbytte- og jeg fikk redusert fra 2.4% til 1.9% dvs ca 25% rentebesparelse.

Dagens tips nr 2:

Ta en titt på fastrenten i dag imot det du selv har bundet for. Dersom renten er høyere i dag kan du få utbetalt “underkurs” ved å gå over til flytende rente.

Jeg bandt renten på 2/3 av lånet mitt for ca 2.5 år siden. Da fikk jeg 10år til 2.85% rente. I dag får man 3.4% rente dersom man binder seg for 10 nye år.

Det vil si at jeg ved å gå ut av fastrente i dag får utbetalt underkurs som regnes ut som 3,4%-2,85% * resterende bindingstid * gjenværende lån.

Dette kan være lurt dersom man forventer at enten; flytende rente holder seg under 2,85% (eller ditt utgangspunkt) - eller man forventer at fastrenten skal falle igjen.

Personlig betyr utgjør underkursen ca 2% av lånebeløpet, samt at jeg forventer at renten holdes lav ettersom jeg har liten tro på 10 nye år uten en finanskrise. Jeg planlegger å gå over fra fast til flytende rente (2.85 til 1.9%) og betale ned 2% av lånebeløpet med pengene fra underkurs.

Dette taper jeg på kun dersom nominell rente stiger over 2.85% i snitt ila de neste 7 årene som var resterende bindingstid.

And so it begins

image

Ser at til og med USA er ned såpass. Har ikke fulgt med idag.
Så ut som vi akkurat kom høyt nok til at CTA snudde til 100% long s&p, så toppet raskt ut etterpå.
Blir spennende å se om trade deal med Kina blir noe av, og om det evt blir sell on news eller rally.

Edit

Denne er viktig få med seg. EU har først nå revidert ned vekst anslaget skikkelig for 2019 nå. Fra 1,9% til 1,3%. Ganske heftig kutt.

Fikk du satt inn short?

Yes sir

Herlig, fikk brukt oppturen i januar til å handle meg litt forsikring jeg også.

OBX på 50 ma

Redd den skjærer gjennom smøret som en varm kniv.