Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Jeg kan ikke skrive en bok her i fare for at noen skal tolke innlegget mitt for noe annet enn det det er. Slik som du nettopp gjorde.

Kanskje en disclaimer på at ingen med god treffsikkerhet kan time markedet hadde vært en like god ide?

Det var ikke essensen med innlegget, men du tilhører kategori nummer en. Du tror du kan time markedet, men jeg vet at du ikke kan det. Beklager.

Jeg og du skriver jo bøker her inne hele tiden!

Men det er greit.

Ønsker deg som sagt lykke til de neste årene.

Her ser man hvorfor jeg mener at etter Q1 MÅ det være stopp på videre oppgang. Da er taken nådd og motstanden heftig.

Blir selvsagt ikke siste revideringen ned, og ikke eneste kvartalet som er negativt heller…
Dvs P/E går opp nå som earnings faktisk vil gå ned. Og som sagt så ødelegger jo dette for fremtidsutsiktene som har vært earnings opp i det uendelige. Når man ser at man har investert i noe som stagnerer og faller, men at man i utgangspunktet investerte pgr mam forventet skikkelig solid vekst. Så må man revurdere posisjonen etterhvert.

For ikke å snakke om hva dette vil bety etterhvert mtp selskaps obligasjoner. Vi venter jo egentlig bare på at earnings skal gå ned såpass mye at noen av de 50% av totale investment grade, som er bare hakket over junk, blir revidert ned nå som utsiktene ikke er gode nok likevel.
Det kan bli heftig.

Vi går inn i en veldig spennende periode nå, jeg skal ikke påberope meg noen klarsynthet når det gjelder min spådom at det kan gå nedover her nå, men det er et ganske hyggelig sted å i hvert fall sikre porteføljen litt med en short posisjon. Det er ikke noe jeg kommer til å tviholde på hvis ikke mitt scenario slår til, men prøver meg her. Har også kjøpt gull siden jeg ser for meg en ganske stor oppside der når tilliten til det tradisjonelle pengesystemet og sentralbankenes funksjon nå kan komme til å utfordres i et worst case scenario.

Fysisk gull eller papir?

Papir for min del nå, skulle gjerne hatt fysisk, men da jeg så på det var spreaden ganske høy mellom kjøp og salg, kanskje uansett verdt det?

Spreaden er enorm, det er vel fort et sted mellom 10 og 20%. Ikke et bra investeringscase i et kortsiktig perspektiv. Dersom zombiene slipper løs så kan det vel derimot være verd det.

Det er et “filosofisk” spørsmål.

Vi eier fysisk gull i et bankvelv i Sveits.

Det er ikke fysisk nok for noen, de vil ha det lagret i huset sitt.

Jeg går ikke god for kilden her, men om ikke detaljene stemmer, så tror jeg essensen stemmer, dvs at det er mange, mange ganger så mye papirgull i omløp som det finnes fysisk gull. Mao, ved en reell krise, så er nok mye papirgull verdiløst.

But the bottom line is that, as of last Friday, the Comex vaults collectively now show 202k ounces of gold in the “registered” / deliverable accounts of the Comex vault custodians. As of today’s trading, the “preliminary” gold futures open interest rose to 419k contracts representing 41.9 million ounces of paper gold. This would, preliminarily, put the ratio of paper gold to deliverable physical gold at an astonishing 207:1 ratio.

Hvis du kjøper papir så har du en motpartsrisiko, i dette tilfelle SEB, så ja hvis SEB går konkurs vil jo papirgullet mitt bli verdiløst. Men det finnes jo mange gråsoner av kriser før SEB går konkurs.

Jeg tenker jo at staten går senere dukken enn SEB? :stuck_out_tongue:

• Dette er en ny plyndring av den norske middelklassen. En ny plyndring av dem som «står opp om morran» i Norge. De som gjør de vanlige arbeidsoppgavene i nasjonen. I skole, i helsevesenet, i industrien. De blir plyndret hver dag av eliten.

Sier Spetalen om de norske strømprisene og hvordan det kommer til å bli framover. Rødt-Moxnes foreslo denne uka at dem som mottar statlig bostøtte bør få en ekstra håndsrekning i forbindelse med de høye strømprisene, men dette er ingen varig løsning.

Nå bor jo middelklassen stort sett i TEK10 hus som er godt isolerte da men.

Alt som de som advarte mot Acer sa skulle skje, har skjedd.

Supporterne av Acer og EU er avkledd som løgnere og idioter. Men de har ikke lært noe av den grunn. Vent og se.

Tipper ikke mer enn 5% av middelklassen bor i Tek 10 da men

OG HVA VET DU Om? Ah ok

Mer ~1-2 prosent.

Til din fornøyelse - bygningsmasse etter alder

Jepp, er nok mange med god råd som velger seg et eldre hus med bedre beliggenhet til prisen av et nytt hus med dårligere beliggenhet. Dårligere isolasjon kan man tross alt håndtere med litt mer strøm. Eller en varmepumpe eller tre. :stuck_out_tongue:

Som man ser så trenger vi ikke netto innflytting for at vi skal trenge å bygge boliger i Norge. Mange boliger har en høy alder og det må bygges nytt fordi boliger hele tiden går ut på dato kan man si.

Ja her rundt omkring kan man faktisk få mindre for huset enn hva jeg hadde lagt ut en naturtomt for i samme område. Fordi folk ikke gidder rive/ryddejobben.

Se her f.eks. en enebolig til 1 million. Tomta hadde jeg solgt for 1 500 000.