Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Vi gÄr inn i en veldig spennende periode nÄ, jeg skal ikke pÄberope meg noen klarsynthet nÄr det gjelder min spÄdom at det kan gÄ nedover her nÄ, men det er et ganske hyggelig sted Ä i hvert fall sikre portefÞljen litt med en short posisjon. Det er ikke noe jeg kommer til Ä tviholde pÄ hvis ikke mitt scenario slÄr til, men prÞver meg her. Har ogsÄ kjÞpt gull siden jeg ser for meg en ganske stor oppside der nÄr tilliten til det tradisjonelle pengesystemet og sentralbankenes funksjon nÄ kan komme til Ä utfordres i et worst case scenario.

3 Likes

Fysisk gull eller papir?

Papir for min del nÄ, skulle gjerne hatt fysisk, men da jeg sÄ pÄ det var spreaden ganske hÞy mellom kjÞp og salg, kanskje uansett verdt det?

Spreaden er enorm, det er vel fort et sted mellom 10 og 20%. Ikke et bra investeringscase i et kortsiktig perspektiv. Dersom zombiene slipper lÞs sÄ kan det vel derimot vÊre verd det.

1 Like

Det er et “filosofisk” spĂžrsmĂ„l.

Vi eier fysisk gull i et bankvelv i Sveits.

Det er ikke fysisk nok for noen, de vil ha det lagret i huset sitt.

1 Like

Jeg gÄr ikke god for kilden her, men om ikke detaljene stemmer, sÄ tror jeg essensen stemmer, dvs at det er mange, mange ganger sÄ mye papirgull i omlÞp som det finnes fysisk gull. Mao, ved en reell krise, sÄ er nok mye papirgull verdilÞst.

But the bottom line is that, as of last Friday, the Comex vaults collectively now show 202k ounces of gold in the “registered” / deliverable accounts of the Comex vault custodians. As of today’s trading, the “preliminary” gold futures open interest rose to 419k contracts representing 41.9 million ounces of paper gold. This would, preliminarily, put the ratio of paper gold to deliverable physical gold at an astonishing 207:1 ratio.

2 Likes

Hvis du kjÞper papir sÄ har du en motpartsrisiko, i dette tilfelle SEB, sÄ ja hvis SEB gÄr konkurs vil jo papirgullet mitt bli verdilÞst. Men det finnes jo mange grÄsoner av kriser fÞr SEB gÄr konkurs.

1 Like

Jeg tenker jo at staten gÄr senere dukken enn SEB? :stuck_out_tongue:

  • Dette er en ny plyndring av den norske middelklassen. En ny plyndring av dem som «stĂ„r opp om morran» i Norge. De som gjĂžr de vanlige arbeidsoppgavene i nasjonen. I skole, i helsevesenet, i industrien. De blir plyndret hver dag av eliten.

Sier Spetalen om de norske strÞmprisene og hvordan det kommer til Ä bli framover. RÞdt-Moxnes foreslo denne uka at dem som mottar statlig bostÞtte bÞr fÄ en ekstra hÄndsrekning i forbindelse med de hÞye strÞmprisene, men dette er ingen varig lÞsning.


NĂ„ bor jo middelklassen stort sett i TEK10 hus som er godt isolerte da men.

2 Likes

Alt som de som advarte mot Acer sa skulle skje, har skjedd.

Supporterne av Acer og EU er avkledd som lĂžgnere og idioter. Men de har ikke lĂŠrt noe av den grunn. Vent og se.

3 Likes

Tipper ikke mer enn 5% av middelklassen bor i Tek 10 da men

3 Likes

OG HVA VET DU Om? Ah ok

1 Like

Mer ~1-2 prosent.

1 Like

Til din fornĂžyelse - bygningsmasse etter alder

3 Likes

Jepp, er nok mange med god rÄd som velger seg et eldre hus med bedre beliggenhet til prisen av et nytt hus med dÄrligere beliggenhet. DÄrligere isolasjon kan man tross alt hÄndtere med litt mer strÞm. Eller en varmepumpe eller tre. :stuck_out_tongue:

1 Like

Som man ser sÄ trenger vi ikke netto innflytting for at vi skal trenge Ä bygge boliger i Norge. Mange boliger har en hÞy alder og det mÄ bygges nytt fordi boliger hele tiden gÄr ut pÄ dato kan man si.

Ja her rundt omkring kan man faktisk fÄ mindre for huset enn hva jeg hadde lagt ut en naturtomt for i samme omrÄde. Fordi folk ikke gidder rive/ryddejobben.

Se her f.eks. en enebolig til 1 million. Tomta hadde jeg solgt for 1 500 000.

1 Like

Er pÄ jakt etter hus selv og betaler ganske mye ekstra for et hus som er 10-15 min unna togstasjonen og jobben min. Det er en kjempeverdi Ä ikke mÄtte bruke bil. OgsÄ bra nÄr det er gangavstand til barnehage og skole. :slight_smile:

4 Likes

Det er et veldig godt poeng. Er i samme bÄt. :slight_smile:

Ja trenden er at folk flytter mer sentralt. Selv ute pÄ landsbygda flytter folk fra krinsene og inn til tettstedene. Videre legger plan og bygningsloven og politiske retningslinjer opp til at man skal sentralisere. Bl.a. ved mÄten de legger ut tilbud om skolebuss og bygger sykkelstier osv.