Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

You are the captain of your own destiny, but you don’t have to go down with the ship when the S&P 500 hits the inevitable rocks. Diversify now.

image

1 Like

Suggestions Sir?

Jeg har kjĂžpt gull og ogsĂ„ sikret portefĂžljen med noe bear produkter. En annen “trygg” mĂ„te er Ă„ betale ned gjeld, selv om avkastningen i sĂ„ fall ikke blir skyhĂžy sĂ„ kan det gi stabilitet (og mulighet til Ă„ ta opp mer lĂ„n senere).

4 Likes

Kan man gÄ long vix pÄ nordnet?

1 Like

Ikke direkte (tror jeg) men man kan handle ETFer som fĂžlger vix type Tvix (2x) osv.

https://www.etf.com/channels/volatility-etfs

Her er en oversikt

2 Likes

Ny kald krig
!

3 Likes

5 Likes

Her er litt den fÞlelsen jeg fikk pÄ slutten av dagen pÄ fredag:

Handelssamtaler med kina gÄr bra for tiden, det skjer jo ting i verden.

1 Like

Spill for galleriet, man kan bare undres over hva som pÄgÄr i kullissene.

2 Likes

Siden alt foregÄr i kulissene, og ingen vet nÞyaktig hva som snakkes om eller diskuteres utenom hint om at det gÄr bra 
 hva er poenget? Selvsagt undres man over hva som foregÄr i kulissene, det er jo der alt foregÄr


Massevis av artikler om akkurat dette ute nÄ.
Men ingen hÄndfast informasjon, Trump forlenger uten noe konkret, samtidig som vi ikke engang vet hvor lenge :joy:
60 dager var jo det snakket om. I sist tale ble det nevnt mÞte med Xi kanskje allerede i Mars. SÄ presset er absolutt pÄ!

Snart kommer den perfekt short muligheten! :grin:
Buy the rumour sell the news, om handelskrigen faktisk legges til side.
Personlig tror jeg kun pÄ en delvis avtale, og videre kriging. Klarer ikke fÄ alt de Þnsker pÄ sÄ kort tid. MÄ nok pÄfÞre motstanderen litt mer smerte for Ä vinne mer.
Regner med det i stor grad allerede er priset inn mye Kina greier ettersom vi GJENTATTE ganger har sett Trump og co manipulere opp markedet ved Ä sleppe ut informasjon. Da som regel pÄ dÄrlige dager selvsagt :joy:

Ikke sjokkerende for meg akkurat, men blir spennende Ă„ se hva de rasende menneskene i Frankrike og Italia (og resten) tenker om dette


Valuta samarbeid mellom uliker stater er dÞmt til Ä gjÞre slikt. SkjÞnner ikke hva de tenkte. Eller jo de vil jo slÄ sammen alt pÄ sikt slik det faktisk gÄr fint, men de individuelle landene som ikke er innstilt pÄ Ä bli med i United States of Europe kan jo umulig trodd dette var gunstig.

Svake Þkonomier mÄ ha en svakere valuta
 Sterke Þkonomier som Tyskland vinner pÄ Ä ha en kunstig svakere valuta
 Er ikke komplisert egentlig. Det er jo rett i fra bÞkene, sÄ det vet jo ogsÄ Þkonomene.
NÄr man ikke kan tilpasse valutaen utifra Þkonomien, sÄ gÄr det ikke bra. Markedskreftene fÄr ikke funke!

"Study authors Alessandro Gasparotti and Matthias Kullas estimated how economic output in eight eurozone countries would have developed if they had not adopted the single currency by comparing their growth path to that of noneuro economies that had previously shown similar growth trends.

Economies to which Germany’s was compared included Bahrain, Japan and the UK, while Italy’s basket also included Israel. Among Portugal’s comparators were Barbados and New Zealand."
Syntes ikke dette hÞres ut som en veldig god studie dessverre. Men sÄnne" what if" scenarioer er selvsagt vanskelig gjenskape/forske pÄ.
Men som de viser til sÄ fikk de svakere landene en boost i starten pgr lavere renter. Men det varte ikke lenge fÞr det smalt skikkelig. Kanskje var man bare kortsiktig og tenkte pÄ at man fikk lÄne rimeligere? Hehe jeg vet ikke helt. Har ikke undersÞkt diskusjonene rundt valuta unionen.

1 Like

EU/EØS/Euro er sÄ Äpenbart katastrofalt dÄrlige prosjekter at det er skremmende at sÄ mange stÞtter det.

3 Likes
6 Likes

winter-is-coming-meme-generator-brace-yourself-wall-of-text-is-coming-0b44c5

7 Likes

Ville kjÞpt aksjer fremfor obligasjoner om han mÄtte holdt i 10 Är.
Men avslutter filmen med Ä si han ikke Þnsker Ä kjÞpe akkurat nÄ, men hÄper Ä gjÞre det. Han hÄper pÄ nedgang samme som meg.
Munger ogsÄ sa nylig i ett intervju de venter pÄ nedgang og er tÄlmodige. Blir det ikke nÄ sÄ blir det senere
 :+1:
Lave renter tror jeg ogsÄ vi vil vÊre stuck med i god tid fremover, sÄ lenge ikke pengetrykkingen fremover plutselig snus i retning befolkningen istedenfor eiendeler/de rike som det har vÊrt siste tiÄrene.

Han tar opp Japan som eksempel. De har hatt langvarige renter, men aksjemarkedet har fremdeles ikke hentet inn tapet fra 1989! Det har gÄtt oppover pgr Japan direkte trykker penger Ä kjÞper ETF for de! Selv om de nÄ altsÄ har satt seg i enorm gjeld og Þdelagt fremtiden sin, er aksjene likevel ikke oppe.
Om et par Ă„r er kanskje indeksen enda engang halvert.
Lurer pÄ om de tenker money well spent da eller hva :joy:
Som med buy backs som nÄ vil vÊre bortkastet for de som er langsiktig og ikke tar gevinst.
Mitt target pÄ Nikkei er 9k! Da altsÄ pÄ bunnen, som kan vÊre 1-2-3 Är frem i tid.

@h3nk1 sĂ„ denne nĂ„, skuffende vegg med tekst, for unnskylde med at jeg er pĂ„ mobilen​:joy: ville vĂŠrt 3x sĂ„ langt vist ikke :smiling_imp:
Eller er det den andre Wall of text kongen @aksjefokus du sikter til? :joy:

3 Likes

Hehe, denne gang gamblet jeg pÄ at du ikke satt pÄ mobilen.

4 Likes