Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Jeg synes akkurat den type utsagn er ofte er litt interessante, for det forteller sÄ mye om personens evne til Ä tenke rasjonelt eller ikke. Munger og Buffett tenker ikke pÄ den mÄten som de fleste andre tenker pÄ. Buffett og Munger innehar et tankesett som er veldig rasjonelt. Det likner mest pÄ Stoisisme som oppstod i Romertiden under filosofer/keisere som: Cicero, Seneca og Marcus Aurelius. Jeg kan forÞvrig anbefale Ä lese endel av de. Det er ganske mye Ä vÊre stoisk over, men om man tror man kan time markedet sÄ burde du hvertfall lese det. Kanskje du en dag kommer pÄ bedre ting Ä gjÞre.

Hvor er det Ăžkonomisk vekst og innovasjon i verden?
Hvor er verdens valuta?
Hvem har overtaket i handelskrigen?
Hvor ville majoriteten av verdens befolkning flyttet om de faktisk hadde muligheten? (Det hadde neppe vĂŠrt noen igjen i Nord-Korea).
USA er et annet beist enn de fleste andre land pÄ denne kloden.

Det er kun en mÄte Ä tro at USA er sammenliknbart med Japan, og det er om man ignorerer fakta.

5 Likes

NÄ var det ikke egentlig jeg som dro inn Japan. Det var Buffett. Jeg bare sa at langvarige lave renter betyr ikke at aksjemarkedet mÄ gjÞre det bra. Men jeg er ogsÄ enig med Warren at renter har omtrent alt Ä si. Men jeg tror rentene har allerede kommet langt nok opp til Ä skape problemer. Rentene var nÊr 0 i sÄ mange Är at det ble priset inn. NÄ blir det problematisk selv om endringen virker liten.
NÄr vi igjen mÄ helt ned pÄ bunnen i renter igjen sÄ vil markedet etter Ä ha stabilisert seg kunne fortsette oppover.
Men demografi, Þkonomisk vekst osv teller ogsÄ med. Det ser vi spesielt i Japan.

Jeg ser poenget med forskjellene mellom USA og resten. Men husk ogsÄ pÄ at de ogsÄ har endel lignende dÄrlige utsikter. Samtidig som mange andre land ogsÄ har det, sÄ Japan var derfor svÊrt heldige. De ville slitt mye mer om de krÊsjet idag. NÄr de krÊsjet hadde vi fremdeles flere ganger tiÄr igjen med bra vekst her fÞr demografien vÄr hentet oss igjen. De ligger langt lenger fremme oss nÄr det kommer til aldrende befolkning osv.
Men nÄ fÄr vi en mer synkronisert aldrende befolkning og dermed avtagende vekst.
Kun noen Asiatiske og Afrika har skikkelig potensiale nÄ. Det skal dessverre mye til for at de skal kunne ta over rollen som Kina og vesten har hatt med Ä drage opp verden.
Ja ogsĂ„ Kina sliter nĂ„ dramatisk mtp demografi. Det vil skikkelig merkes fremover. Uten Kina ville “recovery” etter finanskrisen vĂŠrt helt elendig.
Dessverre ble den finansiert med gjeld og er ikke bĂŠrekraftig.

Veksten kommer vel av endringer i produktivitet. Med kommende automasjon, sÄ tenker jeg det er mye Ä gÄ pÄ?

1 Like

NÄ var aldri makro mitt favoritt emne pÄ universitet fordi micro er mer spennende, men veldig kort:

Flere drivere:

Tilbud:
Økt Produktivitet
Naturressurser
Menneskelig og fysisk kapital (befolkningsvekst og investeringsvilje)
Teknologi
Infrastruktur
Lov og Orden

EtterspĂžrsel:
Lavere skatter
HĂžyere reallĂžnnsvekst
Lavere renter
Økte investeringer fra myndigheter

2 Likes

Hvor hvor mye automatisering har de i Japan?
https://www.therobotreport.com/10-automated-countries-in-the-world/
Nr 4 i verden i fĂžlge denne.

Likevel ikke vekst Ă„ snakke om. Det skal svĂŠrt mye til fremover for Ă„ gjĂžre opp for demografi og andre ting som drar nedover.
Flere og fleste mennesker blir overflĂždige og vil miste jobbene.
Tenker da pÄ butikk jobber, taxi/lastebil sjofÞrer og alle mulige enkle kontoroppgaver. Det er ikke produktivitet nÄr vi erstatter mennesker med maskiner og de ikke fÄr mer produktive arbeidsplasser. Som man har sett flere steder, spesielt i USA. Blir mange permanent utenfor arbeidslivet.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwiNnO7jyNfgAhVxqIsKHfHhAvEQwqsBMAB6BAgIEAU&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

Denne president kandidaten er flink til Ă„ snakke om desse fremtidige problemene teknologi vil fĂžre til.

Litt morsomt Ä ha bÄde lavere skatter og Þkte investeringer fra myndighetene pÄ samme liste? Ikke at det er feil, men litt ironisk? :stuck_out_tongue:

Begge deler stimulerer etterspĂžrsel etter varer og tjenester. Ser ikke ironien i det.

Det er egentlig det vi har gjort i vesten lenge. Spesielt nylig i USA. Vi fortsetter Ä bruke mye penger, men forsÞker Þke vekst med reduksjon i skatt. Resultatet er stÞrre underskudd/lÄnefinansiert vekst.
Tidligere kjÞpte Japan, Kina og andre land mye amerikansk gjeld. I tillegg til QE perioden hvor Fed kjÞpte mye. NÄ er det faktisk amerikanerne selv som stÄr for finansieringen. Dvs penger gÄr ut av Þkonomien til Ä kjÞpe statsobligasjoner. Det er ikke bra! SÄ fremover vil de kjenne de mer i USA. Men det er fÞrst siste Ärene denne utviklingen virkelig har tatt av. Og nÄ Þker ogsÄ behovet for finansiering utrolig mye (i gode tider :joy:).

1 Like

NÄr jeg ser pÄ hvordan myndighetene slÞser med pengene i Norge sÄ tenker jeg at verden kan stÄ i ro og bare ved Ä effektivisere hvordan ting blir gjort her i landet og investere penge de rette plassene kan dra Þkonomien opp mange hakk alene. Slik er det sikkert i alle land.

3 Likes

Bare tenk hvor mye vi har Ä gÄ pÄ om vi hadde

  1. ikke gjort klare feilinvesteringer
  2. Ikke brukt penger pÄ tullete ting
  3. Hadde politikere som prioriterte ut fra Ăžkonomisk hensyn
  4. VÊrt fremoverlente mot alle nye og innovative markeder. AltsÄ sagt ja til alt i stedet for nei til alt.
  5. Tenkt mest pÄ oss selv og vÊrt best i det som teller i businessverden med den riktige innstillingen, i stedet for den naive innstillingen.
  6. Tatt mulighetene vi fikk med Ăšn gang vi fikk dem
  7. Laget en helhetlig og langsiktig 20-50 Ärs plan pÄ hvordan i best kan maksimere profitt ved Ä utnytte naturressursene vÄre.

Osv. Det er mye potensiale for forbedring. Og forbedring er ogsÄ en faktor for Þkonomisk og sosial fremgang.

3 Likes
1 Like

FÄr Trump det som han vil blir jo det mye mer free trade. Da mÄ Kina Äpne opp mer og kutte i deres tariffer og subsidier. At han tvinger de til Ä kjÞpe varer er selvsagt noe annet, det vil f eks gÄ hardt utover Australia.
Men han tar selvsagt en sjanse pÄ en ny kalde krig/skikkelig handelskrig for Ä fÄ det til.

http://www.multpl.com/shiller-pe/

Det er en altfor enkel og relativt naiv analyse. Handel er mye mer komplekst av flere Ärsaker. Den ene er at det er forskjellige rÄvarer nesten overalt i verden, og de brukes ogsÄ pÄ forskjellige steder som gjÞr at det mÄ fraktes.

Kina handler veldig mye eksempelvis kull, malm og andre tÞrre varer fra Australia, men de handler ogsÄ samme varene fra Brasil, tross den lange frakt distansen. Dette for Ä ikke vÊre for avhengig av et land,. Det er ingen grunn til Ä tro at akkurat det kommer til Ä forandre seg. NÄ vet ikke jeg hvor mye malm, kull og tÞrre varer USA eksporterer, men trolig er det relativt lite av de samme varene som Australia eksporterer.

Liten Quiz: Om du tror USA kommer til Ă„ eksportere eksempelvis mer olje og petroleums produkter til Kina. Hvordan kan man eksponere seg?

(Oppsiden er mye stÞrre enn den nedsiden du fÄr ved en short pÄ Australia).

3 Likes

Gap is closed, omxs30

:popcorn:

2 Likes

JÊvlig kjedelig hÞre pÄ senatorene, men regner med her er endel god info. Jobber meg gjennom nÄ :sweat_smile:

Hahaha.

At senatorene skal stille gode spÞrsmÄl og fÄ gode svar? NÄr de driver med 90% propaganda for sin side? Lykke til!

Er faktisk ikke sÄ verst. De klarer holde seg forholdsvis greit til tema, men problemet bruker ogsÄ ofte vÊre at de ikke skjÞnner Þkonomi/teknologi osv. Hittil er det ganske ok, men Powell fÄr snakket endel. Selv om mange senatorer selvfÞlgelig liker Ä prate i 4,5 min og sÄ stille et urelevant spÞrsmÄl :joy: noen fÞler bare for Ä mÄtte snike inn akkurat det de Þnsker Ä fÄ sagt.

Inside Oslo BÞrs - Mandag 2502 - Selskapskommentarer - Oslo BÞrs nÊrmer seg vÄrt kursmÄl 990-1000.pdf