Ja den 2,6% veksten i Q4 er godt ovenfor forventingene! Det kom sjokkerende for meg og konsensus.
Q1 forecast er fremdeles elendig, og det er selvsagt fremover som teller mest.
Samtidig mĂ„ en huske pĂ„ at dette tallet kan bli revidert betydelig ned, sĂ„ det fremdeles âhĂ„pâ for at jeg hadde rett:sweat_smile:. Resesjonen som begynte i 2007 viste man jo ikke om fĂžr et halvt Ă„r senere f.eks. SĂ„ det er ikke sĂ„ veldig nĂžyaktig.
Men helt klart en overraskelse og jeg er sjokkert over at markedet likevel ikke har reagert sterkt oppover! Var allerede svakt ned og har omtrent ikke forandret seg i det hele tatt.
Kina nyheter osv teller fremdeles mest ser det ut som.
Men husk pÄ at Är jeg snakket om 2% og under vekst, sÄ var det basert pÄ f.eks Atlanta Fed sine projeksjoner, samt det generelle konsensuse som plutselig falt ned mot 2%, det var ikke tall jeg fant pÄ av meg selv. Atlanta Fed var vel nede i 1,5% om jeg husker rett.
SĂ„ noen steder fĂžr i dag at forventingene skulle vĂŠre 2,3%, men det spĂžrs jo hvem man spĂžr.
SÄ det jeg ogsÄ sa er at det svake Q4 tallet vil Þdelegge for Trump ved at han ikke fÄr 3% vekst slik han hetset Obama for Ä ikke fÄ. Og det fikk jeg likevel rett i selv med sÄ mye hÞyere Q4 tall. Hele hans Þkonomiske plan er basert pÄ langsiktig 3% vekst fremover. Om de ikke vokser sÄ raskt blir underskuddene latterlig hÞye. SÄ nÄ som man snakker om enda lavere vekst i Är og mye lavere i 2020. SÄ ser man at planen har feilet totalt og det vil koste mye mer enn forventet.
Mye gjeldsĂžkning for en svĂŠrt forsiktig midlertidig boost.
Ett Är som matchet Obamas beste Är (2015) og sÄ tilbake til dÄrlig vekst?
Han Þkte gjelden med 1,2 trillion $ for Ä ikke engang fÄ 3% vekst.
I Ă„r blir det enda mer gjeld for enda lavere vekst. For ikke Ă„ snakke om 2020.