Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det ble liksom ikke sÄ sinnsykt svart som det bildet du tegnet der.

Fra investor.dn.no:

USAs brutto nasjonalprodukt (BNP) Ăžkte med 2,9 prosent i 2018, opp fra 2,2 prosent Ă„ret fĂžr, viser ferske tall fra handelsdepartementet torsdag.

Oppgangen nÊrmet seg dermed president Donald Trumps mÄl om en Ärlig vekst pÄ minst 3 prosent.

Men veksten falt fra hele 3,4 prosent i tredje kvartal i fjor til 2,6 prosent i fjerde kvartal , og mange Ăžkonomer tror veksten vil fortsette Ă„ avta i Ă„rets fĂžrste kvartal.

Ja den 2,6% veksten i Q4 er godt ovenfor forventingene! Det kom sjokkerende for meg og konsensus.
Q1 forecast er fremdeles elendig, og det er selvsagt fremover som teller mest.
Samtidig mĂ„ en huske pĂ„ at dette tallet kan bli revidert betydelig ned, sĂ„ det fremdeles “hĂ„p” for at jeg hadde rett:sweat_smile:. Resesjonen som begynte i 2007 viste man jo ikke om fĂžr et halvt Ă„r senere f.eks. SĂ„ det er ikke sĂ„ veldig nĂžyaktig.

Men helt klart en overraskelse og jeg er sjokkert over at markedet likevel ikke har reagert sterkt oppover! Var allerede svakt ned og har omtrent ikke forandret seg i det hele tatt.
Kina nyheter osv teller fremdeles mest ser det ut som.

Men husk pÄ at Är jeg snakket om 2% og under vekst, sÄ var det basert pÄ f.eks Atlanta Fed sine projeksjoner, samt det generelle konsensuse som plutselig falt ned mot 2%, det var ikke tall jeg fant pÄ av meg selv. Atlanta Fed var vel nede i 1,5% om jeg husker rett.
SĂ„ noen steder fĂžr i dag at forventingene skulle vĂŠre 2,3%, men det spĂžrs jo hvem man spĂžr.

SÄ det jeg ogsÄ sa er at det svake Q4 tallet vil Þdelegge for Trump ved at han ikke fÄr 3% vekst slik han hetset Obama for Ä ikke fÄ. Og det fikk jeg likevel rett i selv med sÄ mye hÞyere Q4 tall. Hele hans Þkonomiske plan er basert pÄ langsiktig 3% vekst fremover. Om de ikke vokser sÄ raskt blir underskuddene latterlig hÞye. SÄ nÄ som man snakker om enda lavere vekst i Är og mye lavere i 2020. SÄ ser man at planen har feilet totalt og det vil koste mye mer enn forventet.
Mye gjeldsĂžkning for en svĂŠrt forsiktig midlertidig boost.
Ett Är som matchet Obamas beste Är (2015) og sÄ tilbake til dÄrlig vekst? :laughing:

Han Þkte gjelden med 1,2 trillion $ for Ä ikke engang fÄ 3% vekst.
I Ă„r blir det enda mer gjeld for enda lavere vekst. For ikke Ă„ snakke om 2020.

1 Like

Shit, sjekk ut de nyeste tallene for Q1.

Ingen storkrig i Europa siden 1945. Hvor ofte har det skjedd?

3 Likes

Ja Q1 har vÊrt ventet Ä bli rimelig svakt. Merk at Atlanta Fed sier 0.3%. Det var dem du tok pÄ ordet forrige gang og de bommet grovt. Vi fÄr se om de treffer denne gang.

Jepp har vĂŠrt ventet lengre enn Q4.
Edit:
Trykte post uten vilje.
Q4 ble nedvidert i all hast pÄ slutten pgr noen elendige datapunkt, Q1 har vÊrt jevnere. SÄ regner med den er mer nÞyaktig.
Som du sier bommet Atlanta mest av alle, men er ogsÄ nÄ super lavt nede. Bommer de med like mye (0,8%) er vi fremdeles kun pÄ 1,1% :sweat_smile:
Mer sjokkert over at resten ogsÄ er med under 1% tallet!

Forventer fremdeles at Q4 blir revidert ned, men ut i fra tallene sÄ skulle Trump og regjering selv stÄtt for en svÊrt stor del av Q4, deres enorme underskudd hver mnd skal jo i teorien fÞre til hÞyere GDP. Men resten av Þkonomien er sÄpass dÄrlig at det likevel ikke blir sÄ bra.

Det har da ingenting med EU Ă„ gjĂžre.

Jag har ingen invÀndning mot slutsatsen men kÀllan kan kanske ifrÄgasÀttas :smile:

4 Likes

Rimelig mange som mener det har omtrent alt med eu Ă„ gjĂžre. :wink:

1 Like

SĂ„ du mener en nyhetsside har predicted dette?
SÄ dvs CNN har like dÄrlig track record da, de slipper jo ogsÄ inn krakknisser.

Det vi diskuterer nÄ er tall fra det offentlige og storbanker, har ikke noe med konspirasjoner eller andre krakknisse teorier Ä gjÞre.

”Jag har ingen invĂ€ndning mot slutsatsen”


nope

Tja, blant de som desperat prĂžver Ă„ rettferdiggjĂžre at EU finnes ja.

EU i sin nÄvÊrende form ble etablert i 1993, og har siden den gang utelukkende bidratt til at spenningen i Europa har steget i form av et stadig mer altomfattende byrÄkrati.

Neste storkrig i Europa kommer til Ä vÊre pÄ grunn av EU.

Tyckte bara beskrivningen av kÀllan var lite komisk -fredagslÀsning :smile:

Sjekk hvorfor EU ble startet i utgangspunktet. Det var for Ä knytte landene tettere, sÄ det ikke ble noen tredje verdenskrig.

1 Like

Og Sovjetunionen ble dannet for Ă„ etablere et arbeiderparadis hvor alle hadde like rettigheter og kunne leve i frihet.

Synes du det var en god sammenligning?

At EU ble opprettet for Ä fremme fred i Europa er det ingen tvil om. Men jeg er enig i at utviklingen har gÄtt dÄrlig i EU de siste Ärene samtidig som EU har blitt mer og mer fÞderalt pÄ bekostning av lokaldemokrati og at alt legges sÄ godt til rette for multinasjonale selskaper pÄ bekostning av smÄ familieeide bedrifter ved Ä bl.a. pÄlegge et uoverkommelig dokumentasjons og byrÄkrati velde.

Lobbyister, kommunikasjons rĂ„dgivere og tusenvis av “tekstbok skolerte” styrer stua, mens politikere ikke lengre kan snakke fritt. Alle politikere springer rundt med en haug med “rĂ„dgivere” som forteller dem hva de skal si og mene. Disse rĂ„dgiverne har alle fĂ„tt sitt livssyn gjennom skolebĂžker som ser veldig like ut. De tror de sitter pĂ„ en slags vedtatt sannhet og overkjĂžrer derfor alle politikere som prĂžver Ă„ tenke i nye baner til flertallet temmes og fĂžlger flokken.

Hvert land velger sine egne ledere, men mer og mer overtar EU makta. StÞrre og stÞrre reformer blir gjort. Alltid til de store selskapenes fordel. Man kan ha valgt en regjering pÄ en sak som deretter blir overkjÞrt av EU. SÄ sitter innbyggerne igjen med en ubrukelig regjering OG de nye reglene de ikke ville ha.

Det fÞderale Europa er dÞmt til Ä mislykkes fordi alle landene er sÄ forskjellig og rÞttene stikker sÄ dypt. 1000-1500 Är gamle byer er noe annet enn USA. SÄ EU bÞr i stÞrre grad la lokaldemokratiet virke og holde seg til fÊrre oppgaver.

4 Likes

Apropos fĂžderalt EU.

Skikkelig spent pÄ hvilken effekt gjeldsregisteret vil ha. Gleder meg til det kommer opp.

OMXS30, en stigende trendkanal :sweat_smile:

Ned og teste bunnen rundt 800 snart?

2 Likes