Renta er et verktøy for å styre kronekurs og regulere inflasjon/deflasjon… Om krona blir FOR billig så løper prisene løpsk på varer i Norge… Altså inflasjonen kommer ut av kontroll… Hva arbeidsledighet er, hva folks person økonomi er blir fullstendig satt til side for å hindre at kronens verdi styrter ned i avgrunnen. Renta blir satt opp for å styrke NOKen. Likeledes i tider da NOK er for sterk så må renta settes ned for å svekke NOK, få i gang en sunn grad av inflasjon. Videre fall av oljepris vil IKKE være bra for Norge. Da må renta skrus opp… Dette hvertfall dersom USD også styrker seg videre nå med renteøkning i Sep…
Løper løpsk på importvarer. Ikke på varer som hovedsakelig påvirkes av innenlandske faktorer som mat, strøm, bensin, leiemarkedet, etc.
Med tanke på hvor langt dette har svingt i fordel av importvarene, så tror jeg det kan svinge bra langt tilbake den andre veien før de gjør noe som helst. Med sterkt fallende eksport ut av Norge pga fallende pris på oljen, så er det nok ikke dumt med sammenfallende fall i import.
Husk at kursene vi ser nå er ganske så normale mot f.eks dollaren og den svenske kronen. Tidlig på 90-tallet lå den svenske kronen godt over hundrelappen og på starten av 2000-tallet lå dollaren og vaket mellom åtte og ni kroner.
EDIT typo
Er ikke bare importvarer. importvarene drar med prisen opp på resten av produktene i Norge. Alt som har importerte komponenter i seg og som produseres til og med i Norge vil til syvende og sist og bli dyrere. Tjenester levert i USD til ulike aktører i det norske markedet blir og dyrere. Det blir også andre tjenester i NOK… Spiralen er velkjent. lav NOK gir høy inflasjon.
Hehe
Olje opp på 53 USD nå
bare til å selge alt dere har og kjøpe gull!
Fiat valutaen blir til slutt verdt 0 slik den alltid har gjort.
Fiat går, gull består!
Verden går bra !!
Tror Bjørneveddemål er feil… Dette er bare nok en høst depresjon…
Europa går bra, da burde vi få høye renter her, mens eksporten til Asia dabber av?
Det vil avhenge av om at Kina får en vedvarende fallende vekst. Det er det som er greia med journalister, de skriver som om helvette var på gang mens Kina faktisk ved siste rapport fortsatt meldte 7% vekst på årsbasis. Om det kommer en bulk i Kinas fremgang ett parr tre måneder så er faktisk det Ganske noe annet enn at 1 milliard mennesker går fra solid årlig vekst til resesjon… Det er kunn en type mennesker som tjener på et slik forvrengt og usant verdensbilde og det er folk som sitter og hauser shorten sin…
Om du spør meg så tror jeg Ikke Kina vil ha en langvarig nedkjøling av økonomi, til det er momentet atfor stort, til det er befolkningen altfor stor samtidig som Kinas styresmakter er veldig villig til å gjøre drastiske hårreisende tiltak som Vestens demokrati ville ha dillet med i 5 år før de hadde turt sette ut. Så jeg tror ikke eksport til Asia vil synke spesielt mye om du ser noen få måneder frem i tid.
IMF er uenig
Jeg er enig med IMF. Sist rapport sa de det same men at de ser på Kinas økonomi som svært tilpasningsdyktig. Det tror de og jeg fortsatt… Men om du ser deg rundt så snakker jo folk om resesjon… mens man i virkeligheten snakker om redusert vekst… Fra 7% til 5%… til 3% eller til 1%… Altså Kina er allerede vannvittig stort og at det ikke vokser med same hastighet hvert år tror jeg betyr mindre enn hauserne vil ha det til…
- Norske innkjøpsledere opplever like stor nedgang som i 2009. PMI generelt falt fra 45,4 til 43,3. Ordreindeksens sterke fall blant innkjøperne gir klart et signal om en lav forventning inn i tredje kvartal, sier Svein-Egil Hoberg i Norsk Forbund for Innkjøp og Logistikk, som utarbeider statistikken.
Jepp… Norge sliter pga olja… Det positive med dette er at dårlige tider bremser inflasjon som igjen kanskje bremser nødvendigheten av rente justeringer opp… Kjøp av USD kan kanskje være lurt i dag. Jeg kjøpte mye USD i dag på 8.30…
Well inflasjon er positivt for alle som har lån, men at det drar med seg renten opp er negativt igjen.
Jo, men vi kan få samtidig deflasjon innen eiendom, aksjer og obligasjoner
Enjoy!
Mener du pga økt rente eller økt inflasjon?
Dette vil komme når rentene blir satt opp og vi ikke lenger har ubegrenset tilgang på gratis penger, dessuten får vi en selvforsterkende effekt når trenden først er satt i gang og folk begynner å tape penger (og det blir også effekter inn i realøkonomien).
Ok, prisen på aksjer vil definitivt synke, de andre kan være men jeg kan ikke uttale meg.
Olja…