Jeg er bare redd en konflikt med Iran kan bli provosert frem for å ta fokus av dette nederlaget…
Det er vel muligheter for:
Eskalering av konflikt med Iran.
Eskalering av konflikt med Venezuela.
Eskalering av konflikt med Nord-Korea.
Eskalering av handelskonflikt mellom USA og Kina.
Eskalering av handelskonflikt mellom USA og EU.
Eskalering av handelskonflikt mellom USA og Mexico.
Eskalering av handelskonflikt mellom USA og Canada.
Eskalering av handelskonflikt mellom USA og Japan.
Eskalering av konflikt mellom representantenes hus og senatet/presidenten pga Mueller etterforskningen og eventuelt impeachment av Trump.
Fornyede Brexit problemer.
Fornyede “gule vester” eller populistkonflikter i Europa/Frankrike.
Men man trenger ikke ta sorgene på forskudd. Det aller meste bare durer og går i bakgrunnen. Veldig vanskelig å se om eller når ting får betydning for markedene syntes jeg.
Jeg vil nok passe meg litt ekstra for aksjer som er veldig sensitive for makro framover, men litt vanskelig å se at man skal holde seg utenfor markedene til alt blir løst. Det vil jo aldri skje.
En ting er tydelig med Trump, han liker å ha noen konflikter gående.
Selvsagt liker han det, alle ledere av så lavt kaliber til alle tider må ha ytre fiender allmuen skal ha fokus på i stedet for alt som ikke blir ordnet hjemme.
Trump er den første presidenten på flere tiår som ikke har startet noen nye kriger i løpet av sine første år som president. Pluss at amerikansk økonomi går som det suser. Det som ikke blir ordnet skyldes i hovedsak demokrater som er helt rabiate og saboterer alt.
Bare litt sånn fakta.
^ Faktisk sant. Trump gjør mye bra, bare synd at folk lar seg rive med og bli hjernevaska av sosiale media osv. der folk skal leke “helt” ved å gjøre narr av han. Han tar tak i ting som demokraterne og liberale folk ikke skjønner, og demokraterne oppfører seg som en gjeng barnehageunger. Vestlige SJWs har mistet all kontakt med verdens realitet.
Er det ikke sannsynlig at denne såkalte handelskrigen med Kina vil pågå litt frem og tilbake lang tid fremover. Blir de enig om noe så dukker det opp noe nytt rundt hjørnet. Dette er jo sweet spot for mannen ved roret nå med art of the deal mulighet som overgår alt annet han har vært involvert i tidligere
Trump har tildels litt av æren for at U.S.A. faktisk går veldig godt. Selv om man også skal ha i bakhodet at noe er en del av den naturlige makroøkonomiske syklusen.
Det er en veldig vanlig bias hvor man ikke klarer å gi folk kreditt for handlinger om man hater personen.
Liker ikke fyren, men Kina opplegget er vel short term pain for long term gain. Ganske uvanlig fra politikere.
Apropos dette - les Dagbladet sin siste leder om Trump. Rett og slett rabiate personangrep helt fraskilt fra virkeligheten.
Ekstra morsomt at blodsosialistene i Dagbladet later som om de har peiling på hvordan økonomi fungerer.
Herre.
Det der er det mest infantile jeg har lest om Trump i norsk presse - og det sier ikke lite.
Må gi skryt for det at han ikke enda har startet noen kriger
Når det gjelder å vurdere hvordan Trump og f.eks. Obama har gjort det økonomisk så synes jeg det blir for enkelt å bare peke på skapning av arbeidsplasser og konkludere deretter.
Hvis vi går tilbake til starten av Obama sin periode så startet den i utkanten av finanskrisen. På det tidspunkt var det nedgang i antall arbeidsplasser. I løpet av sin periode klarte han å snu denne trenden å sette i gang en fin oppgang i antall arbeids plasser. Nedenfor er liste over tallene år for år under hans tid som president:
- 2009: Negative 422,000 per month
- Lost 5.1 million jobs (teeth of the recession)
- 2010: 88,000 per month or 1.05 million for the year
- 2011: 174,000 per month or 2.09 million
- 2012: 179,000 per month or 2.14 million
- 2013: 192,000 per month or 2.3 million
- 2014: 250,000 per month or 3 million
- 2015: 226,000 per month or 2.7 million
- 2016: 187,000 per month or 2.24 million
Under Trump er tallene slik:
- 2017: 182,000 per month or 2.19 million
- Through September 2018: 208,000 per month or 2.5 million run rate
Nedenfor er kurve som viser trenden og hvordan den har vært også under trump sin periode:
Som en ser så har Trump klart å opprettholde trenden som var i perioden under Barrack Obama.
Så over til økonomien. Det ser jo ut til at det har kostet en pris å få dette til. Ser vi på utviklingen av statsgjeld under perioden til Obama så ser den slik ut:
Kilde https://www.thebalance.com/us-debt-by-president-by-dollar-and-percent-3306296
- FY 2017 - $672 billion.
- FY 2016 - $1.423 trillion.
- FY 2015 - $327 billion.
- FY 2014 - $1.086 trillion.
- FY 2013 - $672 billion.
- FY 2012 - $1.276 trillion.
- FY 2011 - $1.229 trillion.
- FY 2010 - $1.652 trillion.
- FY 2009 - $253 billion. Congress passed the Economic Stimulus Act, which spent $253 billion in FY 2009. This rare occurrence should be added to President Obama’s contribution to the debt.
Altså har det vært en ganske stor økning i gjelden under Obama sin periode. Det som er veldig viktig økonomisk er at når en begynner å få lav ledighet, så må en begynne å korrigere slik at en ikke øker gjelden på lik linje som tidligere.
Ikke overraskende for mange kanskje, men Trump gjorde et ganske heftig løfte før sin periode før han gikk inn som president. Han lovet faktisk å fjerne all statsgjeld i løpet av 8 år. Derimot til min forbauselse så ser det ut til at budsjettene hans viser at det skal gå istedet mot en økning på omkring 8 trillioner dollar i landets statsgjeld. Kilde: https://www.thebalance.com/trump-plans-to-reduce-national-debt-4114401 (selve budsjettene: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2019/03/budget-fy2020.pdf)
På kort sikt trenger ikke dette skaper store problemer. Tvert imot kan dette fremstå for folk som god økonomisk og politikk. Det som derimot er problemet er at virkemiddelet som brukes fortsatt for å skape arbeidsplasser koster svært mye penger. I tillegg når arbeidsplassene skapes som følge av skattelettelser, så vil mange av plassene som overlever ikke være motstandsdyktig og i stand til å håndtere tøffere tider. Selskapene overlever/starter som følge av skattelettelser, og selskaper som kanskje burde gått dunken lever videre. Så fort tøffere tider kommer hvor renten går opp eller en blir nødt til å øke skattene så får det enda sterkere effekt. Altså vil en økonomisk resesjon slå svært mye hardere ut. Det er derfor det er veldig viktig å korrigere virkemidlene etter hvordan økonomien går.
Slik det fremstår for meg nå med rekord lav arbeidsledighet, så ville det mest ansvarlige være å begynne å se på hvordan øke skatteinntektene eller redusere kostnadene slik at en kan redusere oppgangen på gjelden, og kanskje til og med redusere den. I dagens situasjon å fortsette å pøse på med skattelette virker som veldig feil virkemiddel i forhold til hvordan økonomien i landet går. Derimot frykter jeg dessverre at Trump ikke er opptatt av USA etter Trump. Jeg tror i utgangspunktet han er mest opptatt av USA mens Trump regjerer. Likevel, om det fortsetter slik så og han mot formodning skulle få 4 år til, så er det også muligheter for at det allerede kan slå ut i han sin egen periode. Likevel, blir spennende å følge fremover. Jeg håper jeg tar feil og at USA sin økonomi går så det griner videre. Hadde vært veldig fint om USA var uten statsgjeld i 2024, men dessverre frykter jeg at dette ikke kommer til å være tilfellet. Konsekvensene kan bli at det ender opp med at en annen president i senere perioder blir nødt til å ta tøffe grep for å rydde opp i en statsgjeld som er i ferd med å gå fullstendig ut av kontroll.
Edit: Skriveleifs og formulering.
Spent på om norske kronen kan klare å karre seg opp til en mer normal (historisk sett) range på 110-125 SEK
Badaboom
bull trap
Bare jeg som synes det er deilig at det potensielt kan dukke opp noen kjøpsmuligheter?
OSE er forøvrig ikke billig, så kan være greit å skrelle av 10-25%.
Har likevektet den fordi OBX’en er så EQNR, DNB og TEL tung at det ikke forteller hele bildet.
Nei, sitter med 25% cash av diverse grunner. Elkem er jo nede i 27,5 i dag (bunn 26,6) og det er jo et selskap jeg har tro til på sikt. De blir jo truffet ekstra hardt av handelskrig mellom USA og Kina. Som @anon80503862 kommenterte, aksjen er en makro-multiplier.
Alltids en mulighet. Stabilisering fram til begynnelsen av juli på ett eller annet nivå og så sidelengs i ett år.
Tok litt gevinst i dag. Spennende å se veien videre, var det en midlertidig bunn vi så nå?