Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Nedtellingen begynner i hvert fall. NĂžyaktig hvor lang tid det tar etter invertering er vanskelig si, det varierer.
Det klareste tegnet er nÄr de begynner Ä kutte renten og det gÄr andre veien, da vet man at man er nÊrme.
Husk ogsÄ pÄ se pÄ arbeidsledigheten, snur den bare litt opp, sÄ er det sannsynligvis resesjon pÄvei. Det kan jo ta tid fÞr en resesjon er offentlig, tok lang tid under finanskrisen f eks. Men aksjemarkedet skal i teorien sniffe det ut pÄ forhÄnd, sÄ aksjemarkedet skal egentlig gÄ ned fÞr det blir resesjon, eller i hvert fall fÞr det er offisielt for alle. Dermed kan aksjemarkedet falle snart om resesjon er om et halvÄr, men kanskje tar det lenger tid fÞr der blir resesjon.
Viktigste er uansett Ä vÊre klar over at Þkonomien er syklisk, men at vi har i stor grad utjevnet syklusene ved Ä holde nullrenter over tid, det gjorde at Þkonomien holdt seg flytende under Obama. Men nÄ har de klart Ä fÄ opp renten og da er det endelig spennende igjen. Det tar tid fÞr renteÞkningene fÄr effekt i Þkonomien og man mÄ derfor forvente det slÄr innover gradvis gjennom hele 2019 da man Þkte jevnt og trutt utover 2018, ogsÄ sÄ sent som i desember.
At de ikke trekte seg tilbake og kuttet renten ASAP i januar gjÞr at jeg blir mer selvsikker pÄ at det faktisk blir igjen slik at rentene kveler Þkonomien. De kunne nok forlenget det om de var kjappe reversere, nÄ ser det ut til at de heller er tÄlmodige og dermed venter til det faktisk er for sent. Tidligere trodde jeg de kanskje ville Þke sÄ raskt det krÊsjet pÄ direkten uten den typiske pausen som man har brukt Ä hatt, som vi har nÄ. Men selv om de liksom var milevis ifra i oktober sÄ ble det bare en Þkning til.

NÄ har jo vi en joker mtp handelskrigen som kan utlÞse resesjon/aksjemarkedet krÊsj kjapt, sÄ det blir vanskeligere time
Men jeg tror ogsÄ at det gjÞr at man fokuserer for mye pÄ avtalen, og overser hvordan Þkonomien faktisk gÄr. Man tror kanskje f eks at ting midlertidig gÄr tregere pgr handelskrig, men sÄ er det rentene/syklusen. Det jeg liker Ä kalle tyngdekraften. Trenden er nÄ nedover.

6 Likes

Sitter du pÄ samme eksponering eller fÄtt kjÞpt flere salgsopsjoner her oppe?

Jeg kjÞpte pÄ topp i fjor sÄ OMXS er omtrent samme nivÄ, men prisen pÄ opsjonene gÄr jo ned over tid, men Þker ogsÄ pgr volatilitet.
KjÞpte mer for litt siden, men det var ved Ä ta gevinst pÄ Swedbank opsjonene jeg hadde 600%+ avkastning pÄ.
Vurderer nÄ om jeg skal se pÄ opsjoner ut pÄ 2020. Begynner jo Ä nÊrme seg desember, men man trenger ikke vÊre vÊre in the money for Ä tjene penger. Det holder at det gÄr nedover og volatiliteten Þker og sannsynligheten gÄr opp kan du si. Dvs mÄ ha dyrere forsikring. Men etter nÊrmere man kommer jo mindre sannsynlig blir store bevegelser. Jeg gambler jo, sÄ har opsjoner pÄ greit lave nivÄer. Men som sagt kan mab profittere sÄ lenge man kjÞper nÄr forsikringen er rimelig og selger nÄr den gÄr opp.
Men slik det er nÄ sÄ Þnsker jo jeg Ä vÊre eksponert mot nedsiden dersom det skjer noe brÄtt.
Alle sÄ jo hvor brÄtt pÄ det kom forrige hÞst. NÄ kan det gÄ enda kjappere igjen. Det skal ikke vÊre enkelt Ä tjene penger pÄ krakk, sÄ risiko mÄ man ta.

2 Likes

Long ETF USO

Edit: mÄ nesten ta med denne ogsÄ, https://www.foxnews.com/world/us-warns-commercial-airliners-flying-to-persian-gulf-could-be-misidentified-as-hostile-amid-tensions-with-iran

1 Like

Tenkte faktisk pÄ Ä skrive noe om dette fÞr i dag nÄr jeg sÄg dette. Oljen kan fort bli spennende avhengig av hva som skjer fremover.
NÄr man i tillegg ser angrepene i Saudi Arabia som hevdes Ä komme fra Iran/Iran stÞttede grupper ( om det er sant vet vi ikke, men Irak trengte ikke egentlig ha weapons of mass destruction for at vi trodde pÄ det og invaderte de).
SĂ„ kan det raskt bety hĂžyere oljepriser om det faktisk blir skikkelig angrep. En krig vil jo i hvert fall fĂžre til hĂžyere pris da det vil fĂžre til kaos i midtĂžsten. Spesielt om det blir skikkelig blokkade + Iran angriper andre midtĂžsten land mer direkte.
Har lenge ventet pÄ denne krigen, hÄpte Trump skulle klare holde det unna, men nÄ begynner det bli vanskelig :confused:

Om dette stemmer sÄ er jo det i hvert fall ikke ett bra tegn. Da blir jo det ikke bare konflikt med Iran gjennom Irak, de mÄ da faktisk okkupere Irak igjen og egentlig krige/forsvare seg mot Irakere innenlands. Pgr Shia troen sÄ stÞtter mange Irakere, Iran. Iran er tungt involvert i Irak pÄ mange mÄter. De stÞtter Shia militsene og har dermed sterk tilstedevÊrelse.

https://www.washingtonpost.com/world/as-iraqs-shiite-militias-expand-their-reach-concerns-about-an-isis-revival-grow/2019/01/09/52da575e-eda9-11e8-8b47-bd0975fd6199_story.html?noredirect=on&utm_term=.60d2c4e83a9b

Her stÄr det mye om militsene, men legg merke til denne " Iraqi and Western officials say they worry Iran could use the militias to confront U.S. forces in Qaim should [current tensions between Washington and Tehran escalate. "
Dette gjelder jo selvsagt over helde landet, og ikke bare i denne utposten.

SÄ da er spÞrsmÄlet, hvordan profitere pÄ dette. Kanskje kjÞpsopsjoner pÄ oljeselskaper kan vÊre en mulighet?

Har tenkt det samme, er nesten garantert det blir en militÊr eskalasjon. Funderer ogsÄ hvordan best posisjonere seg for en oljeprisoppgang i denne sammenhengen. MÄ nok vÊre produsenter av nordsjÞ-olje og amerikansk skifer, evt tracker-certificates med gearing nÄr det virkelig starter Ä smelle og man ser det er ingen vei tilbake.

Selskaper som Aker, Equinor er nok greie bets om du tror det begynner Ä koke godt i midt-Þsten, men aller mest kan du sannsynligvis tjene i shipping innenfor frakt av rÄolje.

4 Likes

Trump kjemper for lavere oljepriser, mens jeg leser artikkel etter artikkel om at det nÄ er sÄ mye skiferolje i USA at dette er til skade deres totale Þkonomiske output. Trump er nok ikke dum. Godene av hÞyere oljepriser vil ikke bli jevnt fordelt i Þkonomien, lavere bensinpriser vil derimot gagne de med dÄrligst rÄd mest.

“Syv millioner amerikanere har nĂ„ billĂ„n som har forfalt med tre mĂ„neder eller mer. Til sammenligning lĂ„ dette tallet pĂ„ 5,8 millioner i kjĂžlvannet av finanskrisen.”

" Steve Eisman, the hedge fund manager made famous in the book and film The Big Short by cashing in on badly designed mortgages he spotted before the recession, told The Financial Times in 2017 that auto loans generally held up well better than mortgages in those years because consumers “tended to default on their house first, credit card second and car third.”

1 Like

Lurer pÄ om vi skal opp en siste tur fÞr videre nedgang, hva tror dere

• Skal videre rett ned
  • Litt lengere ned fĂžr videre oppgang
  • Sidelengs
  • Kommer en siste bull trap fĂžr videre nedgang
  • Vi er bare i den spede begynnelsen av en lang bull periode

0 stemmegivere

SÄ det du sier er at alle burde selge nÄ? Siden vi skal ned mener jeg? :wink:

Nei, som jeg skrev sÄ har jeg pÄ fÞlelsen at vi kan fÄ en liten opptur nÄ selv om jeg er langsiktig negativ. Det gjelder indeks ikke enkeltaksjer med hÞy alfa. Jeg sitter jo heller ikke pÄ fasit :slight_smile: Kom med ditt synspunkt i pollen over.

Jeg syntes bare du impliserte at vi skulle ned i “hovedteksten”, og jeg er helt enig, det er en del varselstegn. :slightly_smiling_face:

Ja det er hovedteorien, kortsiktig opp og sÄ langt ned:

Lurer pÄ om vi skal opp en siste tur fÞr videre nedgang

1 Like

Dette mystiske konseptet nevnes sjelden til aldri her inne:

2 Likes

Det er mye som lyser rÞdt, men samtidig sÄ er det en god del grÞnt ogsÄ. Endten man likker Trump eller ei sÄ holder jeg en knapp pÄ at han kommer til Ä gjÞre det han kan for en fortsatt positiv bÞrsutvikling nÄ som neste valgkamp sÄ smÄtt er startet. Gubben maser jo om QE :slight_smile:

Vil nok holde ut i noen Är til. At det blir humpete pÄ veien er det ingen tvil om.

Trump leker med ilden. Plutselig startes en brann han ikke kan slukke.

Det ser ut til Ä mer eller mindre vÊre et fremmedord for bÞrsen ogsÄ. Enten sÄ gÄr det opp, eller sÄ gÄr det ned. Det er noen fÄ perioder med sidelengs spedd inn her og der da. 2007-2008 og 2014-2016 kan vel betegnes som sidelengs, mens de resterende 14 Ärene har det vel gÄtt opp eller ned. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jada - nÄ er det ogsÄ slik at verdensÞkonomien mÄ forventes Ä vokse tregere (og tregere) i uoverskuelig fremtid. SÄ kanskje bÞrsene gÄr mer sidelengs, men oppover, i stedet for raskt opp. GÄr det ned, sÄ gÄr det ned raskt.

Dette er da min hovedteori: sidelengs mellom ca 2 575 og 2 875, slik vi har vÊrt (med fÄ unntak) siden november 2017 - januar 2018.

Siden vi akkurat var over range og vi har handelskrig osv - ned igjen. Og faller vi langt nok sÄ kommer FED lÞpende og redder oss fra Ä falle for langt. Men det skjer ikke pÄ 2 900.

Retning avklares etter neste presidentvalg i USA :slight_smile:

1 Like

MÄ vÊre kjipt Ä vÊre Trumps utfordrer nÄr alle forventer et bÞrsras om Trump ikke blir gjenvalgt :sweat_smile:

1 Like