Nedtellingen begynner i hvert fall. NĂžyaktig hvor lang tid det tar etter invertering er vanskelig si, det varierer.
Det klareste tegnet er nÄr de begynner Ä kutte renten og det gÄr andre veien, da vet man at man er nÊrme.
Husk ogsÄ pÄ se pÄ arbeidsledigheten, snur den bare litt opp, sÄ er det sannsynligvis resesjon pÄvei. Det kan jo ta tid fÞr en resesjon er offentlig, tok lang tid under finanskrisen f eks. Men aksjemarkedet skal i teorien sniffe det ut pÄ forhÄnd, sÄ aksjemarkedet skal egentlig gÄ ned fÞr det blir resesjon, eller i hvert fall fÞr det er offisielt for alle. Dermed kan aksjemarkedet falle snart om resesjon er om et halvÄr, men kanskje tar det lenger tid fÞr der blir resesjon.
Viktigste er uansett Ä vÊre klar over at Þkonomien er syklisk, men at vi har i stor grad utjevnet syklusene ved Ä holde nullrenter over tid, det gjorde at Þkonomien holdt seg flytende under Obama. Men nÄ har de klart Ä fÄ opp renten og da er det endelig spennende igjen. Det tar tid fÞr renteÞkningene fÄr effekt i Þkonomien og man mÄ derfor forvente det slÄr innover gradvis gjennom hele 2019 da man Þkte jevnt og trutt utover 2018, ogsÄ sÄ sent som i desember.
At de ikke trekte seg tilbake og kuttet renten ASAP i januar gjÞr at jeg blir mer selvsikker pÄ at det faktisk blir igjen slik at rentene kveler Þkonomien. De kunne nok forlenget det om de var kjappe reversere, nÄ ser det ut til at de heller er tÄlmodige og dermed venter til det faktisk er for sent. Tidligere trodde jeg de kanskje ville Þke sÄ raskt det krÊsjet pÄ direkten uten den typiske pausen som man har brukt Ä hatt, som vi har nÄ. Men selv om de liksom var milevis ifra i oktober sÄ ble det bare en Þkning til.
NÄ har jo vi en joker mtp handelskrigen som kan utlÞse resesjon/aksjemarkedet krÊsj kjapt, sÄ det blir vanskeligere time
Men jeg tror ogsÄ at det gjÞr at man fokuserer for mye pÄ avtalen, og overser hvordan Þkonomien faktisk gÄr. Man tror kanskje f eks at ting midlertidig gÄr tregere pgr handelskrig, men sÄ er det rentene/syklusen. Det jeg liker Ä kalle tyngdekraften. Trenden er nÄ nedover.