Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Tok en spansk i gÄr, og satser pÄ Bear SP500x15 @Nordea 26 % gevinst forelÞpig

1 Like

Prisene pÄ luksuseiendom har vel falt i flere Är nÄ, vil ikke akkurat bli bedre nÄr man Þdelegger det som har fÞrt til store deler av Þkningen. Plutselig vil det ikke vÊre noen kjÞpere fremover ( Dette er ikke nytt, har postet tidligere om at de forsÞker begrense dette, men dette er jo et varselstegn for andre med shady penger).

Edit:
Ikke akkurat gĂžy for oljefondet.

Oljefondet investerer vel mer mot kontor og handel ikke “luksuseiendom”?

I tillegg sÄ har de vel sÄnn ca 100 Är perspektiv. Ikke sikkert Pund, Euro eller Dollar eksisterer da :stuck_out_tongue:

1 Like

Sitter i Bear DAX X20S (20 ganger gearing) som har steget 29% bare idag!

FÄr bare hÄpe pÄ videre bÞrsfall selv om jeg tror det kommer en reaksjon opp over halslinjen pÄ S&P 500 fÞr det store fallet kommer.

1 Like

Helt riktig, men de har blitt noe mer skeptiske til pris enn sommeren 2017. Har vÊrt pÄ en god del visninger og med i en rekke budrunder i fjor. Markedet nÄ virker mye mer aktivt enn juli i fjor. Vi fÄr se om det er store forskjeller i juli i Är, da det er det eneste jeg kan sammenlikne med personlig. Endte med Ä gi meg i flere budrunder som gikk opp til 500k over takst. Endte med Ä fÄ noe til rett under takst som har rikket seg lite i verdi ser det ut til pÄ et Är. Veldig fornÞyd da og har lengre horisont :slight_smile:

1 Like

Ja, men de skitne pengene har kjÞpt seg inn i det ogsÄ. SpÞrsmÄlet er bare hvor kritiske myndighetene vil vÊre Ä ettergÄ Russiske oligarker og andre med shady penger.

NÄ vil jo rentene gÄ ned uansett? Da bÞr eiendom holde seg greit?

Vi fÄr se, det er sÄpass komplisert nÄ at jeg ikke har kompetansen til Ä vite hvor vi skal. Rentehevingene som er formanet kommer vel, men kanskje vi gÄr ned igjen etter det?

Varierer veldig avhengig av lokasjon. London er ganske annerledes enn Norge.
Normalt vil en tro det, men nedgangen i renten blir veldig beskjeden pgr er allerede sÄ lave nivÄer. SÄ da er demografi, Þkonomisk vekst osv mer relevant. Og se fleste steder er utsiktene dÄrlige.
Psykologi har jo mye Ă„ si, spesielt for husholdninger.
Vi vet jo ikke hva responsen blir nÄ fra sentralbankene, men det blir tvilsomt i nÊrheten sÄ kraftig som den stimulansen man fikk gitt under og etter finanskrisen. I tiden etter har flere og flere tÞmt kruttet. SÄ det er ikke mye hÄp igjen, man kan hÄpe pÄ at det begrenser nedsiden, men da vil jo investorer flytte pengene sine. Om de bare skal gÄ i null eller tape svakt over tid kan de like godt eie obligasjoner.

Ved hver resesjon tidligere har man overgÄtt alle forventninger fra sentralbankshold, vanskelig Ä spÄ, men skulle ikke forundre meg om det blir bÄde helikopterpenger og enda mer utbredt med negative renter. I sÄ fall bÞr det vÊre positivt for gull og eiendom.

1 Like

Der ligger problemet. De kan forsÞke seg pÄ skikkelige solide nullrente + ekstrem QE slik 1-10 Är blir ekstremt lav rente pÄ. Men selv det er egentlig ikke nok.
SÄ da gjenstÄr det helikoperpenger/MMT osv, men det betyr penger til konsumenter og ikke kun til de rike som ved alle andre resesjoner/bail outs. Det fÞrer til at inflasjonen i pengemengden ikke gÄr til finansielle eiendeler som ikke mÄles som inflasjon, men faktisk til varer husholdninger kjÞper. Da gÄr inflasjonen opp og det blir svÊrt vanskelig holde renten nede ettersom investorene vil kreve mer betalt. Da fÄr vi et kjempe problem. Derfor er jeg ekstremt spent pÄ hva som vil skje.
Dersom de begynner Ă„ faktisk hjelpe average joes, sĂ„ vil jeg i hvertfall sĂžrge for Ă„ binde renta pĂ„ boliglĂ„n/studielĂ„n osv. Samtidig som begynne se pĂ„ Ă„ shorte obligasjoner ( noe som akkurat nĂ„ er tilbakestĂ„ende da de skal ned fĂžrst). Blir skikkelig deflasjon nĂ„r boblene sprekker sĂ„ klart, men dersom de faktisk gjĂžr sĂ„ drastiske tiltak at “folk flest” fĂ„r mer penger mellom hendene sĂ„ blir det plutselig reel inflasjon.

2 Likes

DJ USA stoppet i gÄr pÄ SMA200

20

2 Likes

USA i blÄtt i dag, litt oppover nÄ fremover kanskje. Kortsiktig er indeksene nÄ oversolgt.

Skjer noe politiske endringer i USA ang “buy backs”, gjenstĂ„r Ă„ se hva som nĂ„r fram.

Brent ned 3,9% i kveld! Skal bli morro pÄ bÞrsen i morgen og

4 Likes

Buy the dip eller bulltrap?

155924103894228

2 Likes

Ser vi en ABCD korreksjon i SPY? Tenker pÄ dette som et mulig utfall, siden kursen ved punkt D vil gÄ over i oversolgt terreng kortsiktig.

Tar vi en titt pÄ OSEBX, sÄ kan det sammenfalle greit med hode-skulder formasjonen som har brutt ned, som gir et target pÄ omtrent 830. Dette vil ogsÄ her sende kursen kortsiktig ned i oversolgt omrÄde.

1 Like