Jeg er som regel long i alle investeringer, sĂ„ om det blir stĂžrre fall i Equinor sĂ„ er ikke det sĂ„ farligđ
Sjekket faktisk ut kjÞpsopsjoner pÄ oljeselskapene, Equinor var den som fristet mest, ikke akkurat den som blir hypet mest og svinger hardt opp. Men bÞr om oljeprisen holder seg klatre oppigjen til endel hÞyere nivÄer. JÊvlig irriterende den ikke gÄr ned slik potensiell gevinst gÄr opp. Kanskje mandag siden oljen faktisk gikk enda mer ned. Men at aksjen ikke responderer i der hele pÄ at oljeprisen gÄr fra 70 til 62 bÞr ikke vÊre mulig
Fornuftig, jeg har mistet mange % ved Ä vÊre for, forsiktig. Men det sikrer god nattesÞvn og verdien av det kan ikke mÄles i
Tatt i betraktning problemer pÄ Oseberg feltsenteret og Snorre, samt faren for streik ilÞpet av mandag og kryddre det med de siste dagers fall sÄ er det snodig.
NÄ skal de sies at HSBC endret fra hold til kjÞp med kursmÄl 212 i dagmorges
Trenger vel ikke vÊre mer enn at aksjen var oversolgt pÄ kort sikt? Tipper Equinor skal videre ned de neste ukene, og at dagen idag bare var et blaff. Men aksjen er tross alt ned en god del siste tiden allerede.
Overraskende nok har Equinor fortsatt Ă„ falle jevnt og trutt siden aksjemarkedet krĂŠsjet i fjor hĂžst. Ikke mye til bounce selv om aksjemarkedet og oljeprisen har hentet sef kraftig inn.
Begynner derfor bli billig som @aksjefokus sier.
Men oljeprisen kan jo gÄ ned videre.
Jeg mister aldri nattesĂžvnen. KjĂžper og holder til mitt kursmĂ„l er nĂ„dd. Feks Equinor er et solid selskap som alltid vil tjene penger og gir gode utbytter - tar det 1Ă„r eller 5 Ă„r til kursmĂ„l donât caređ
Mine 3 barn fikk nylig 10k hver i Equinor aksjer - mulig de mister nattesĂžvnenđ€Ł
Har kjĂžpt og kjĂžpt FUN. Sittet til kursmĂ„l er nĂ„dd og kun solgt 2 ganger pĂ„ 4-5Ă„r. Har vĂŠrt flere 100k i minusđ
-Snitt gammel kurs 1,90 solgte 5,30
-Snitt ny kurs 12 solgte 20
Er ikke Equinor 50% gass ogsÄ da?
Absolutt, er ingen ekspert pÄ Equinor. SÄ selvsagt kan prisfallet i gass forklare faller. Men de tjener faktisk bra med penger og slik det er nÄ er jo PE attraktiv. SÄ det prises vel inn videre fall i olje og gasspriser.
Har ikke studert gasspris eller Equinor nÞye, men ved kjapt overblikk sÄ ser det ut som aksjen allerede har falt mye.
Som @kaisovski sa sÄ tyder jo den syke prestasjonen til Equinor idag pÄ at de allerede var oversolgte.
Men oljeprisen falt ytterligere etter stengingen, sÄ neste uke kan det begynne nedgangen igjen.
Det er mye gass og oljeprisen kan fortsatt falle, men US Shale vil nok skru ned produksjonen med oljeprisen som kan skape et gulv. Vanskelig uansett, men tror ikke man gjĂžr mye feil i Equinor om man er langsiktig.
Ville bare pÄpeke at det ikke kun er oljeprisen som styrer, da de tjener godt .
Mener ogsĂ„ at Equinor er en âgrĂžnnâ aksje i bransjen
De er grĂžnn pĂ„ den mĂ„ten at de har et relativt lavt co2 avtrykk i forhold til mange andre aktĂžrer. NĂ„r det gjelder deres eierskap i Scatek Solar og andre âsnilleâ aksjer sĂ„ er det et spill for galleriet.
De kjĂžrer vel samme lĂžp som politikerne.
Interessant, som nevnt tidligere toppet det globale markedet ut i januar 2018 ( en mnd etter bitcoin). NÄ bouncet vi opp og snudde ved motstand. NÄ er det pÄ vei ned igjen.
Jeg har brukt litt tid pÄ Ä se pÄ forrige gang aksjemarkedene hadde problemer og sammenlignet:
Optimismen var stÞrre det fÞrste Äret den gang (fra februar til august 2015 sÄ det ut som det skulle gÄ videre oppover). Men stor usikkerhet rundt kinaproblemer, brexit, eiendomsverdier, osv gjorde at markedet fikk panikk. Inntil de sÄ at det ikke var sÄ ille.
Akkurat nĂ„ syntes jeg at jeg ser flere og flere artikler om mulige problemer, usikkerhet, resesjonsfrykt, osv. Det betyr ikke at frykten er velbegrunnet, men jeg tror det vil komme mer og mer de neste mĂ„nedene som gjĂžr at usikkerheten og frykten ĂžkerâŠ
Det er rett og slett sÄpass mange datoer framover som man kan produsere artikler og videoer om Ärsaker til at man skal vÊre negativ, og oppsiden er begrenset:
Brexit:
31. Oktober er fristen for UK Ä finne ut hva de skal gjÞre. Inntil de finner ut at de mÄ ha en utsettelse i teorien antar jeg. Uansett sÄ begynner det vel Ä bli seriÞst nÄ om at det mÄ avklares.
Juli/tidlig August: parlamentet har sommerpause. NÄr de starter opp har de under 3 mÄneder pÄ Ä finne en lÞsning i en situasjon hvor det ikke finnes flertall for noen alternativer.
Juli - midten/slutten av mÄneden sÄnn ca, er det antatt at de konservative velger Theresa May sin etterfÞlger som fÄr ansvar for Ä avklare veien videre.
Juni - slutten av mÄneden. De konservative har valgt de 2 kandidatene medlemmer i partiet skal stemme over som ny leder av partiet.
Jeg tror det ender opp med en ny folkeavstemning over Brexit til slutt fordi det ikke ser ut som det er flertall for noe som helst. Men usikkerheten, spesielt hvis neste leder av de konservative kan tenkes Ä Þnske en hard brexit, kan bli stÞrre. Jeg tror maks usikkerhet nÄs i begynnelsen av juli nÄr partiet har valgt sine to kandidater til neste leder.
Trump the Tariff Man:
Financial Times har en fin oversikt over hva som har skjedd sÄ langt:
https://www.ft.com/content/d1c41952-83ad-11e9-9935-ad75bb96c849
Trump har ogsÄ startet handelskrig med Mexico og Canada (lÞst, men i fare fordi han nÄ har begynt med ny straffetoll mot Mexico pga menneskesmugling), Japan (kanskje gÄr det mot lÞsning), EU (ser ut til Ä gÄ mot konfrontasjon i Oktober).
Dette skaper stor usikkerhet, og hvis det hardner til i lÞpet av neste 1-2 mÄnedene sÄ kan dette bli en permanent situasjon. Det kommer ogsÄ mer og mer negativ dekning nÄ:
While stocks have declined, investors are still overlooking the impact the trade war will have on the global macroeconomic outlook, Ahya wrote in a note on Sunday. Growth will suffer as costs increase, customer demand slows and companies reduce capital spending, he said.
As the negative effects of the tariffs become more apparent, it may be too late for political action, according to Ahya. Policies to ease the impact are likely to be too reactive and slow to take effect.
The U.S. bears the full responsibility for the collapse of trade talks, according to Chinaâs government, adding that any further discussions need to be based on sincerity, mutual respect and equality.
China is willing to work with the U.S. to find solutions, but the latterâs strategy of maximum pressure and escalation canât force concessions from China, said Vice Commerce Minister Wang Shouwen, who led the working-level team in the negotiations. When you give the U.S. an inch, it takes a yard, he said.
Det ser ut som bankene begynner Ä snu og nÄ bruker mer tid pÄ Ä analysere de langsiktige konsekvensene av en handelskrig som blir mer eller mindre permanent.
Akkurat nÄ er min primÊre hypotese at Juni ogsÄ blir stygg, forutsatt at handelskrigene eskalerer som jeg tror.
Vurderer sterkt Ä hedge med en liten bearposisjon pÄ S&P500 nÄ i ettermiddag, noen andre som har tenkt pÄ dette?
Solgte min bearx15 tidligere i dag med 30 % profitt. Skal inn igjenn rundt 2770-80
I mellomtiden plassert i olja target 64
Har du trua pÄ at det snur nÄ i dag da?
Nei da hadde jeg ikke solgt. Tror vi skal opp litt fÞr neste utforrenn muligens super g Men ikke hÞr pÄ noen av rÄdene mine. Mvh lilli bendriss