Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Lurer pÄ hvordan prisnivÄet i USA og Kina pÄvirkes av tariffene. Det er vel der de stÞrste konsekvensene av handelskrigen kommer, og hvordan det slÄr ut for de fattigste i landene?

Dette har gÄtt under radaren min, men ser ut som det har gÄtt veldig bra pÄ Moskva-bÞrsen de siste Ärene. Kanskje vi burde fulgt bedre med der :stuck_out_tongue: : image

Kan fort snu oppover kortsiktig hvis alle plutselig skal snu short traden sin

1 Like

Er det kina som Þnsker Ä holde konflikten gÄende sÄ lenge at det nÊrmer seg valgkamp for Trump? De sitter jo med bedre og bedre kort, jo nÊrmere de kommer Ä kunne lage markedsuro for en som stiller til valg som en dealmaker.

Kineserne slipper jo Ă„ stille til valg :wink:

Det er vel heller Trump som Ăžnsker mest mulig kaos og konflikter som styrker nasjonalisme og proteksjonisme, som er hans gjenvalgsplattform.

2 Likes

Da er egentlig target pÄ kort sikt nÄdd. Jeg ville vel egentlig forventet en bounce i USA i morgen, eller 1 dag til med nedgang fÞr bounce. Men hvis ikke 2 800 brytes oppover, sÄ vil jeg tro at det gir umiddelbart fall igjen.

3 Likes

SpÞrsmÄlet er vel bare nÄr og hvordan det kommer til Ä smelle.

Ja, tapene Þker selv nÄ i gode tider. (8% nÄ) SÄ det er ikke unaturlig Ä forvente det eksploderer nÄr det faktisk blir dÄrlige tider. Samtidig sÄ er jo totalen hÞyere enn noen gang og dermed blir ringvirkningene stÞrre.
Det artige er jo egentlig at vi nÄ faktisk popper den med vilje, som langsiktig er veldig positivt. Dvs kombo av renteÞkning, gjeldsregister og boliglÄnsforskriften. Det nevens i artikkelen at det igjen er bestilt ny rapport og de mÄ jo bestemme seg for viderefÞring. Siden det hittil ikke har klart Ä temme gjeldsveksten mÄ jo en derfor bare forvente viderefÞring eller ytterligere innstrammelser.
Tror gjeldsregisteret vil ha stor effekt, men siden rapporten skal vÊre inne i september fÄr en ikke mange mÄneder med den i effekt fÞrst.

Helt klart at registeret fÄr effekt. Man kan jo ikke lenger betale gammel gjeld med ny i det uendelige. Men jeg lurer ogsÄ pÄ hvor mye av denne gjelden som egentlig er topplÄn for bolig. Intensjonen i boliglÄnsforskriften er god, men ingen tvil om at folk har sÞkt andre muligheter.

Ironien er jo at mange helt klart kunne hÄndtert et 100% lÄn i vanlig bank, mens nÄ kan gÄ over ende pga toppfinansiering i forbruksbank.

3 Likes

Ja det vil fĂ„ stor effekt nĂ„r man ikke kan “lure” banken med Ă„ ta opp forbrukslĂ„n Ă„ bruke som EK f.eks. Det blir vanskeligere nĂ„. Det blir nok som du sier endel som kunne betjent hĂžy boliglĂ„n, men som nĂ„ vil fĂ„ trĂžbbel. Slik er det med regulering. Konsekvensene blir nok verre enn forventet. Er derfor spent pĂ„ om effekten fra GR(gjeldsregisteret) vil fĂ„ rask nok effekt til Ă„ pĂ„virke rapporten slik at boliglĂ„nforskriften ikke strammes inn ytterligere siden det da kanskje ikke blir nĂždvendig. Tror faktisk det heller blir et double punch.

Men samtidig gjÞr ogsÄ makro/boligpris fallet at dette blir vanskeligere. Frem til 2017 sÄ var jo det enkelt Ä ta opp forbrukslÄn som EK, deretter ta ny takst og refinansiere slik man betalte ned forbrukslÄnet med boliglÄn. NÄ som boligprisene ikke lenger Þker jevnt og trutt sÄ vil det ikke lenger funke.

3 Likes

Maaange som har Ăžkt boliglĂ„net for Ă„ “pusse opp” :sweat_smile:

1 Like

Litt positive takter i dag

40

Edit: Dow Jones opp nesten 2%

2 Likes

Er ikke mulig rentesenking egentlig et svakhetstegn over there?

2 Likes

image

4 Likes

Trodde du at jeg skulle svare eller😂?

3 Likes

hahaha, jeg har aldri fÞr vÊrt sÄ skuffa som nÄ!:sweat_smile:

2 Likes

:laughing::laughing:
SÄ spÞrsmÄlet, men hadde ikke tenkt Ä svare.
Tror jo jeg har svart pÄ det egentlig tidligere, men kanskje det kun var pÄ insider chat, har jo egentlig greiet ut om dette der mange ganger.

@anon99163478
Absolutt er det et svakhetstegn, men man tror som regel at man skal fÄ en boost nÄr renten kuttes. For det stemmer jo teoretisk, men som du skjÞnner, sÄ er jo det faktisk en grunn til at det kuttes.
NĂ„r det kuttes tidlig i en syklus fĂžr det faktisk MÅ skje, sĂ„ kan jo det forlenge og skape en enda stĂžrre boble. Men nĂ„r det skjer sent i syklusen og nĂ„r markedet skriker etter det slik som nĂ„, sĂ„ viser ikke historien at det buller videre.

Resesjonene de siste gangene har kommet svÊrt nÊrme etter fÞrste rentekutt, ser man pÄ aksjemarkedet har det ogsÄ toppet ut rundt samme tid. Det har altsÄ ikke kommet noe rally.
Under finanskrisen begynte jo de Ä kutte faktisk ett Är fÞr det faktisk kollapset skikkelig, sÄ selv om det peaket ett Är fÞr kollaps, sÄ holdt jo det seg gÄende. Men da mÄ man huske det begynte med 5,25% rente, samtidig som aksjemarkedet ikke var i nÊrheten sÄ strukket som det er nÄ (S&P var ca pÄ samme nivÄ som 7 Är tidligere under dotcom).

SÄ ettersom Þkonomien hadde vokst og at Nasdaq f.eks ikke var tilbake pÄ samme nivÄ som under finanskrisen( faktisk var Nasdaq 40% lavere enn peak, det tok faktisk 15 Är fÞr Nasdaq kom tilbake til den peaken). Dow var derimot over 20% hÞyere enn under Dotcom.
Siden aksjemarkedet nÄ er mer oppblÄst sÄ regner jeg med det vil respondere enda kjappere. Men uansett sÄ er det ikke grunnlag for Ä hÄpe om noe moon shot pÄ grunn av rentekutt, du har rette mistanken. Det blir en reel innrÞmmelse av svakhet som vil fÞre til panikk, ikke mer optimisime. Sell on news altsÄ. Markedet fÄr som de vil, men det vil ikke vÊre nok.
Man begynner raskt Ä tenke, blir det resesjon? I sÄ fall sÄ har jo vi historisk kuttet 5% rente, og under finanskrisen ble jo det mye mer stimulanse enn bare 5% rente ogsÄ ( pgr QE). SÄ hvordan i alle dager skal vi kunne klare Ä overbevise markedene om at FED skal kunne redde dagen denne gangen.
FED har lansert et prosjekt hvor de holder pÄ Ä utforske hva de skal faktisk gjÞre nÄ nÄr de igjen gÄr mot 0 renter, for det mÄ enda mer sprÞ tiltak til. QE som vi fikk under finanskrisen sa Powell i dag vi ikke bÞr kalle ukonvensjonelt lenger. NÄ er jo det egentlig utprÞvd og vil bli endel av vÄr normale pengepolitikk ( som Japan ), men det mÄ altsÄ enda mer tiltak til. De har ikke enda formulert hva det vil vÊre, men at det vil bli problematisk at de ikke har nok futt i verktÞykassa er det ikke tvil i.

@Hypergris
Got your wall of text right here! Memes are always correct :clap:

Edit:
Glemte det viktigste.
Grunnen til at det ikke vil funke er ogsÄ at rentevÄpenet tar tid fÞr det funker, sÄ vi har enda ikke egentlig engang fÄtt full effekt av alle hevingene som kom i fjor, senest kom jo den i desember.
Noen Þkonomer sier vel at det tar ett Ärs tid fÞr det fÄr skikkelig effekt. PÄveien ned blir jo det samme greia, sÄ nÄr de forsÞker kutte, sÄ skjer jo det ikke noe spesielt egentlig. Det skjÞnner jo folk, dermed forsvinner ikke panikken, de hadde jo en grunn til Ä kutte.

Edit igjen:

Her er en fin graf som enkelt viser det samlede aksjemarkedet i USA og renteutviklingen til FED.

image

Mer zoomet inn.

7 Likes

S&P 500 futures:

KjĂžp rallyet?

Yep, har tenkt til det. Men har vel tenkt meg at stop loss kan vĂŠre greit :slight_smile:

Hvorfor det?

Jeg tror pÄ opptur/bounce i noen dager, men det er kritisk at close pÄ fredag i USA er over 2 800 for at dette skal holde seg.

(bear teorien min er da rimelig dĂžd hvis S&P 500 holder seg godt helt til fredag stengetid).

3 Likes

NÄ gÄr det utfor!