Heisen opp, trappen ned. SmÄ rekyler og bra oppganger. Synes kanskje den er moden for en liten bÞlge ned, fÞr den tar fart mot ath.
Mulig det med motstand 1600 og sma50
Ser ut som den tar seg en liten pustepause nÄ ja, tror fortsatt pÄ videre opp etter en pullback her.
Skal ikke ta noe pÄ forskudd, men synes omx fortsatt ser sterk ut. Vurderte Ä ta gevinst pÄ halvparten, men beholder inntil videre. OMX holder seg bra pÄ tross av en Þrliten dipp i USA. Flott om vi kan fÄ litt sidelengs utvikling og sÄ brudd opp.
Uker - hadde vĂŠrt perfekt med ukeslutt over 1600
Edit: prÞver seg pÄ 1600 nÄ
Hadde vÊrt fint om den OHS-en slÄr til, da indikerer det over 1700. Passer fint med min tro pÄ at vi skal besÞke ath i nÊrmeste fremtid
Ja mye som tyder pÄ det! Virker som konsensus er at rentene skal ned og da skal aksjer, eiendom og gull opp - i hvert fall sÄ lenge korthuset fortsatt stÄr oppreist
Tegnet opp her for de som ikke fÞlger chartet sÄ nÞye
Noen tanker rundt indekser i USA, Norge og Sverige siden desember 2017 (18 mÄneder). Hovedindeks som omrÄdet, small cap som strek.
I Sverige er hovedindeks opp 5%, small cap opp 12%. Det har heller ikke vÊrt ekstremt volatilt, med en topp pÄ +8% og en bunn pÄ -11% siden desember 2017. Det Ä investere i small cap i Sverige har vÊrt bra, og Ä investere i store bedrifter har vÊrt ok, og det trender fortsatt oppover.
I USA er S&P 500 indeks opp 9,8%, mens small cap Russell 2000 er kun opp 2.4%. Det har vÊrt volatilt, med topp pÄ +12% og en bunn pÄ -15% siden desember 2017 pÄ S&P 500. Det Ä investere i store bedrifter i USA har vÊrt bra, mens mindre har sÄvidt gÄtt i pluss.
I Norge er hovedindeks opp 10%, mens small cap er ned 1.7%. Det har vÊrt volatilt, med topp pÄ +21% og en bunn pÄ ca 0% siden desember pÄ hovedindeksen, mens small cap pÄ oslo bÞrs har vÊrt pÄ +16% og -10%. Det Ä investere i store bedrifter i Norge har vÊrt bra, mens small cap har vÊrt ett gjennomsnittlig tapsprosjekt (sÄ vidt), og fortsatt trender nedover.
I sum sÄ trender USA og Norge omtrent likt, mens Norge er litt dÄrligere. Begge steder har det vÊrt dÄrlig bÞrsklima for mindre bedrifter, og mye av indeksoppgang har vÊrt drevet av stÞrre selskaper. Man kan bli litt lurt av at indeks gÄr opp mens det selskapet man sitter i ikke gjÞr det, men generelt har bÞrsklimaet vÊrt ganske fiendlig for mindre bedrifter.
Det som er vel sÄ interessant er at siden midten av februar har small cap i Norge og USA gÄtt opp, og sÄ falt tilbake mer enn utgangspunktet. Det vil si at indeks for smÄ bedrifter nÄ ligger lavere enn den gjorde 14. februar. Mens i Sverige har den i samme periode fortsatt oppgang.
Det fikk meg ogsÄ til Ä tenke pÄ noen kommentarer fra Minervini i det siste (fra 6. og 7. juni)
The market is in the process of setting up the best buying opportunity since Nov. 2016. Thereâs still some work to be done, but you must be prepared so you are ready when opportunity strikes.
If the market can stabilize and base build, we will likely get a good buying opportunity this year. Similar to what occurred in Oct. 2016, it may take a breakout into new highs on the Dow and the Russellâs trend turning up before breakouts really start working in individual names.
Subjektiv konklusjon:
Mindre bedrifter er pÄ vei til Ä bli underpriset og trender stygt nedover i USA og Norge. Jeg tror det blir fine kjÞpsmuligheter nÄr det bunner ut, men jeg vet ikke nÄr det skjer. Og det virker som om trenden for mindre bedrifter er betraktelig mer negativ enn for store, sÄ det er lett Ä bli lurt av hvordan hovedindeksen trender hvis man primÊrt investerer i mindre bedrifter.
Her var det ikke mye positivt Ă„ spore
God analyse @anon80503862 - jeg satt Ä sÄ litt pÄ S&P i morges. Ser ut som den blir en contraction her, kan bryte begge veier, fÄr target pÄ rundt 7% opp eller ned. Ny ATH eller ned og teste stÞtte.
Mistenker at dine tall ikke har med utbytte, sÄ jeg har sett litt pÄ forskjellige indeksfond small cap, vs s30 vs hele bÞrsen, men trenden er den samme som du skisserer over. SmÄbolag Sverige indeks har gitt hele 26% avkastning siden 1. desember 2017.
Det er kun USA som fÄr lov til Ä stimulere for vekst, i fÞlge Trump.
Trump langer ut mot ECB-sjef Mario Draghi
President Donald Trump har en rekke ganger kritisert den amerikanske sentralbanksjefen, og nÄ langer han ogsÄ ut mot den europeiske.
- Mario Draghi har akkurat annonsert mer stimuli fremover, noe som umiddelbart svekket euroen mot dollar, som gjÞr det urettferdig enkelt for dem Ä konkurrere med USA. De har sluppet unna med dette i Ärevis, sammen med Kina og andre, skriver Trump pÄ Twitter.
Det var tirsdag morgen at den europeiske sentralbanksjefen Draghi holdt en tale hvor han signaliserte at han forbereder en nye runde med pengepolitisk stimuli.
Jeg vil se en sesong av Designated Survivor med Donalden i hovedrollen nÄr hans presidentskap er over.
Noen tar fryktelig feil, kommer til Ä bli eksplosivt hvis alle som stÄr utenfor skal inn igjen i markedet.
Blir jo ikke mindre eksplosivt av denne mulige formasjonen. FÞrst har vi resultatet fra FED mÞtet i morgen som - hvis positivt - fort kan ta ut all time high, og deretter er det 1.5 - 4 uker til veldig mye avklares (handelskrig, Þkonomiske data fÞrste halvÄr, Q2 earning season osv). Det kan gÄ fort i begge retninger tror jeg.
Noen tar fryktelig feil, og jeg misstenker at det er de som tror pĂ„ videre oppgang. Zoomer vi litt ut fra selve formasjonen, og ser pĂ„ den stĂžrre trendlinja, sĂ„ sier den egentlig alt vi trenger Ă„ vite. Fem âtreffâ av trendlinja fĂžr den brĂžt under. Markerte dette med en kjapp test som er helt vanlig, fĂžr vi fĂ„r den skikkelige testen, som nĂ„ har blitt markert rundt 2950. Har ogsĂ„ i bakhodet at sommerdroppen i volum ofte kommer rundt juni. Og hvor stor sannsynlighet er det egentlig at et kina mĂžte allerede til neste uke skal lĂžse mye av konflikten?
Din konklusjon sammenfaller med Swedbank.
- SÄnn tror jeg det blir denne gangen ogsÄ. Fed kommer med rentekutt, kanskje neste uke, men mer sannsynlig i juli. Markedene vil sannsynligvis synes det er topp. Men etter hvert siger det inn at ÞnskedrÞmmen kan bli et mareritt, sier BÞrsum.
Helt klart nÄ kommer det selvfÞlgelig an pÄ om man bruker log chart osv ogsÄ. Vanligvis sÄ liker jeg den linja som har flest «bekreftede» punkter uavhenging hva jeg analyserer. Akkurat nÄ sÄ finner jeg ingen alternativ linje som har flere enn 7 punkter, sÄ derfor jeg forholder meg til den:)