Ja, OMX som jeg fÞlger med pÄ fikk bekreftet OHS i dag
Fine innlegg pÄ denne trÄden, tommel opp til fish, JCP og Holmes! (ingen nevnt ingen glemt)
Dere har bidratt til Ă„ Ă„pne Ăžynene mine for TA.
Skal man sitte long helt til indikatorene sier âselgâ, sĂ„ har man tapt mange prosenter fĂžr man kvitter seg med aksjene. Dette er min personlige mening nĂ„r det kommer til indikatorer, men jeg mener man kun burde bruke de til Ă„ finne ut av nĂ„r trenden begynner Ă„ nĂŠrme seg slutten av en bull periode eller ved Ă„ finne en potensiell bunn etter en lang periode med nedgang. Indikatorene jeg bruker sier long et par dager/uker til, men at det er stor fare for kraftige fall utover sommeren. For Ă„ time dette sĂ„ bruker jeg trendlinjer og horisontale linjer for bekreftelse.
Tar ned gearingen pÄ omx traden og sikrer meg litt her, men er fortsatt positivt innstilt, viktig Ä sikre noe gevinst mens den er der.
Dere som er veldig oppdatert pÄ makro og indekser, hvordan sÄ bildet ut pÄ vÄren/sommeren 2008?
Og kom det mange varsler og heads up om at noe var i gjerde i forkant av finanskrisen?
Tenker du teknisk i chartet eller fundamentalt?
Begge deler egentlig
NÄ har ikke makro og indekser vÊrt det som har opptatt meg mest og jeg har forelÞpig betraktet mye som stÞy. Mener Ä ha registrert at de gangene vi har hatt krakk har det kommet som lyn fra klar himmel og kursen har gÄtt til himmels og alle vil inn i markedet. Det er noe som heter at nÄr hvermannsen begynner og handle aksjer da skal du gÄ ut.
Dersom den kommer nÄ er det vel fÞrste gangen den kommer nÄr det er varslet.
Opplever at mye av stÞyen skyldes media som hauser det opp noe voldsomt. I tillegg til en kar over dammen som sender meldinger pÄ twitter og det er usikkert om det blir noen handelsavtale.
ForelÞpig har jeg valgt Ä bli vÊrende, men jeg har sagt ogsÄ tidligere pÄ forumet hevdet at en bÞr ikke investere midler som en har tenkt Ä bruke de nÊrmeste Ärene.
Du kan lese her https://snl.no/bĂžrskrakk , link her videre til 2008.
Jeg forsÞkte faktisk Ä se pÄ 2008 som et lite case her om dagen. Tanken var Ä sette opp et sett med indikatorer som etterhvert som de brytes kan man gÄ fra all in til kanskje Ä sitt short. Men jeg burde ogsÄ gjÞre en tilsvarende oversikt over til bull perioden igjen.
-
For det fÞrste var det et falskt brudd ned i 2006 (SMA 55 ukeschart). Dette er viktig Ä huske pÄ at det kan gÄ mye lenger tid enn man tror fÞr toppen er nÄdd og at det kan komme falske brudd ned / salgssignaler fÞr vi nÄr toppen.
-
SMA 55 pÄ ukeschart ble brutt - dette er en ganske tidlig men viktig indikatorer.
-
Brudd ned fra stigende trendkanal. En annen viktig indikatorer.
-
Budd ned fra 200 ukers snitt - ny fake out som kunne kostet litt.
-
Andre brudd ned fra 200 ukers snitt - denne gangen ikke fake out.
-
Brudd ned fra stor HS formasjon. Tydelig nedtrend definert.
En fin oversikt, men hvordan vil du si disse indikatorene er i forhold til dagens situasjon?
Hva er Ärsaken til at du fokuser sÄ mye pÄ OMX og Sverige? Reflekterer Stockholm bÞrsen bedre svingningene i US enn Oslo?
Eller handler du mest svenske aksjer?
FED holder renten uendret
StockholmbÞrsen er en bedre proxy for US ja, og det er en stÞrre bÞrs. Det finnes ogsÄ flere bull/bear produkter, indeksfond, opsjoner osv der.
Handler bÄde norske og svenske aksjer, og gjerne 50/50. Har faktisk overvekt mot Norge nÄ, men det er mer tilfeldig at det er noen aksjer jeg liker spesielt godt som er notert pÄ OSE.
SÄ da handler jeg ogsÄ i samme valuta som kontoene som er en fordel.
Dessverre har de vist seg Ä vÊre ganske ubrukelige nÄ selv om de fungerte bra i 2001 og 2008. Veldig mange falske kjÞp og salgssignaler. Muligens prÞver man (robotene?) Ä utnytte at folk handler etter slike signaler og klarer Ä trigge kursene sÄ langt at det skaper falske signaler? :tin_foil_hat_on
Eller sÄ prÞver folk bare Ä frontrunne indikatorene fordi de mener de skal en hvis vei?
Det er mulig, nÄ har i hvert fall hedge fondene gjort det skikkelig dÄrlig siden vi ikke har hatt noen lange fine trender pÄ en stund.
Noen som vet om det finnes tradingprodukter tilgjengelig hvor âdifferansen mellom statsobligasjoner med lĂžpetid pĂ„ 10 Ă„r og 3 mĂ„nederâ er underliggende?
Kanskje noen tips her?