Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Usikker pÄ om dette er korrekt trÄd, men hvilke tanker gjÞr man seg om Boris, Brexit og hvordan dette vil pÄvirke det norske aksjemarkedet?

Hvordan bÞr man gÄ frem for Ä analysere potensiell pÄvirkning pÄ de ulike aksjepostene man har per i dag?

1 Like

Generelt kan man vel avvente til midten av oktober.

Det norske markedet pÄvirkes vel mer av oljen og USA, og fordi Brexit gjentatte ganger har blitt utsatt forbi siste frist sÄ tror jeg markedene stort sett vil ignorere Brexit inntil det enten er avklart, eller det dominerer nyhetsbildet/fristen nÊrmer seg. Jeg ser ikke helt at folk vil la seg pÄvirke av dette fÞr det er noen dager, maks noen uker, igjen til fristen nÊrmer seg - eller det blir avklart hvilken lÞsning de gÄr for.

Om det er noen selskaper som gjÞr mye forretninger med britene sÄ kan det selvsagt kreve mer analyse. Men i sÄ fall sÄ er vel spÞrsmÄlet mest hvor risikovillig man er 
 det er god tid til Ä finne exit fra posisjoner fram mot oktober, og det er vel grunn til Ä tro at nedsiden er stÞrre enn oppsiden, uten at jeg kan sette en prosentsjanse for de forskjellige scenarioene.

VIX nÊrmer seg 12 nivÄet. Bikker den under Þker sjansen for en kraftig turn betydelig, spesielt mtp. hvor volatilt markedet er nÄ (historisk sett)

1 Like

Bikket under 12 og snudde kraftig intradag, OSEBX ned over 1% pÄ 2 timer fra high til low. Spennende Ä se om vi fÄr noen followthrough i dagene fremover.

1 Like

Tenker du fallende bĂžrser og hĂžyere vix fremover? Hvilke papirer kjĂžper du, vix ETF?

Bruker VIX som gage pÄ korreksjoner for sp500/osebx, ny greie jeg prÞver etter Ä ha hÞrt at Peter Warren bruker VIXen mye.

Under 12 er et nivĂ„ der mindre korreksjoner typisk kommer fra. Kjekk timing hvis du for eksempel swing trader med tidshorisont 2-14 dager. Å time stĂžrre korreksjoner er nĂŠr umulig, men alle stĂžrre korreksjoner starter med en liten en, sĂ„ etter min mening er VIXen verdt Ă„ fĂžlge med pĂ„ enten man er kortsiktig eller ei.

2 Likes

Interessant det med vix. NÄ var den lav og forble lav i fÞrste runde. Tror risken Þker nÄr den stÄr og vipper rundt 15,3 pivoten. Det kreves litt svinginger for Ä komme dit sÄ inntil videre tror jeg det forblir ganske rolig i US frem til FED-mÞte.

Har tro pÄ en liten oppgang nÄ, vurderer en long omx trade

Mot 1660

Edit. Noe sÄnt kanskje

1 Like

Tror den kan gÄ til 1700 pÄ noen ukers sikt, men tok en forsiktig inngang her og Þker heller pÄ veien om det gÄr som jeg tror.

Enig! Blir det som jeg tror, sÄ vil den siste bÞlgen ta den til rett over ~1700.

Interessant uke nÄ:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-28/the-world-economy-s-biggest-week-of-2019-as-fed-prepares-cut

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-29/europe-is-about-to-find-out-how-bad-the-economy-has-become?srnd=premium-europe

S&P er pÄ interessant nivÄ:

Sammenlignet med RUSSELL 2000 (av 3 000 stÞrste bedrifter i USA, de 2 000 minste av disse - sÄ mellomstore bedrifter i praksis):

Klar divergens, som viser at oppgangen vi har pÄ indekser skyldes kursoppgang i de stÞrste selskapene, og ikke en jevn oppgang i alle bÞrsnoterte selskaper. De fleste selskaper i USA har hatt sidelengs utvikling siste 1.5 - 2 Ärene i USA (og i Norge men ikke i Sverige), mens oppgangen pÄ S&P skyldes stor kursoppgang i stÞrre selskaper.

Det blir interessant hvis smĂ„ og mellomstore bedrifter pĂ„ ett tidspunkt enten skal “ta igjen” de store, eller om de store skal korrigere ned. Alternativet er at stĂžrre og stĂžrre selskaper stikker av med mer og mer av verdiskapningen. I sĂ„ fall er spĂžrsmĂ„let hvorfor jeg og mange andre fokuserer sĂ„ mye pĂ„ smĂ„ og mellomstore bedrifter :slight_smile:

De mest interessante dagene er nok onsdag og fredag.

5 Likes

FED kutter renten med 25 basispunkter samtidig som det hevdes Ăžkonomien er knallsterk :smiley:

var vel etter ordre fra Trump dette :stuck_out_tongue: Hvordan forklarer man S&P ned, olja ned, selv om rentenedsettelsen kom? Var alt innbakt?

Uttalelsene om at det bare blir 0.25% kutt nÄ i fÞrste omgang som gjÞr det.

Noen som hadde forventet mer enn 0,25%?

Den norske kronen svekker seg som vanlig :joy::joy: Fy faen for ein shitcoin NOK er

1 Like

Det var visstnok priset inn litt under 20% sannsynlighet for 50 punkter rentesenkning. I rentemarkedet da antar jeg, uten at jeg er sikker.

Powell burde kanskje hatt et kurs i pedagogikk slik som han formidler ting :stuck_out_tongue: