NÄ er ikke jeg noen stor strateg, men det kan virke som Kina og USA ikke er fullt sÄ nÊr en avtale som noen har hÄpt pÄ?
«Hevntoll» mÄ vÊre Ärets nyord
jeg leste âhevntollâ som âhevntrollâ.
Det ga like mye mening!
He he leste hevntroll jeg ogsÄ
Passer godt pÄ Trump da.
Begynner Ä bli smÄtricky Ä bli gjenvalgt hvis dette fortsetter Ä eskalere.
Dette kan jo umulig ende bra.
Konspirasjonsteorien:
Jeg er pÄ ingen mÄte original, men som mange andre sÄ ser jeg en mulighet for at det Trump nÄ gjÞr er Ä forsÞke Ä snakke markedet til Ä krasje litt (5%-10%) og raskt. Deretter er FED er nÞdt til Ä kutte rentene i september og oktober, og sÄ Þnsker Trump Ä avblÄse handelskriger. Han Þnsker ikke at selve Þkonomien skal krasje, men han vil at markedene skal krasje sÄ han kan fÄ FED kutt, og sÄ avblÄse handelskriger og erklÊre seg selv som seierherre. Dette kan gi en kortsiktig boble i valgÄret 2020 fordi mange investeringsbeslutninger har blitt utsatt siste halvannet Äret pga stor usikkerhet rundt det meste.
Problemet med denne konspirasjonsteorien er at man ikke vet om primÊrmÄlet til Trump er Ä bli gjenvalgt, eller om han forstÄr konsekvensene av egen politikk godt nok. Slik jeg ser det er Trump en narsissistisk lystlÞgner, men budskapene han kommer med er ofte konsekvente. Det er bare det at veldig mange ikke tar til seg hva Trump sier fordi det i mange tilfeller er sÄ idiotisk. Og han har vÊrt ganske konsekvent i sitt syn pÄ handel og sitt idiotiske fokus pÄ handelsunderskudd.
Det hjelper liksom ikke om du er konsekvent i handelspolitikk hvis handelspolitikken din er destruktiv. Det hjelper ikke om du er konsekvent i synet ditt pÄ helsepolitikk, hvis du forstÄr bortimot null av ett ekstremt komplekst tema, osv osv osv.
Og det hjelper i hvert fall ikke hvis du tror du skal fÄ en boble fordi ting roer seg ⊠men markedene da plutselig tror at fordi du har oppfÞrt deg sÄ idiotisk sÄ begynner de Ä tro pÄ en demokratisk president med helt andre politiske mÄl, og derfor enda mer usikkerhet men nÄ av andre Ärsaker. Og mens alle venter pÄ at ting skal gÄ bra, og at man skal investere, sÄ blir Þkonomien gradvis verre mÄned for mÄned inntil man faktisk har resesjon. Som vel er det scenarioet flere og flere begynner Ä se som realistisk.
Bare litt smÄtanker uten mÄl og mening. Jeg ser at disse tankene ikke er sÄ veldig godt begrunnet, derfor jeg kaller det en konspirasjonsteori. I praksis avventer jeg nÄ en liten nedgang fÞr jeg kjÞper aksjer igjen, og kommer ikke nedgangen umiddelbart sÄ stoler jeg pÄ at Trump fikser den i lÞpet av noen uker fÞr FED mÞtet i september. PÄ den ene eller andre mÄten. Tar jeg feil er det alternativkostnad jeg har, ikke reelt tap i hvert fall
Re-poster fra et annet forum:
Apropos konspirasjonsteorier. Jeg kan heller ikke tro at Trump ikke utnytter disse twittermeldingene selv (via strÄmenn). Enkleste sak i verden Ä trade med tilgang til den twitterkontoen
Kan se ut som kronen nÄ faktisk skal styrke seg. Har aldri vÊrt ute fÄr at valutaanalytikere fÄr rett i sine prognoser. Det skjer ikke denne gangen heller. De har spÄdd sterkere krone Är etter Är. NÄ som den er ekstremt svak sÄ snur de seg rundt og nÄ spÄr de svekkelse. Det hadde nÊrmest verdt en sensasjon om ekspertene faktisk fikk rett. Champagneflaskene blir vel Äpnet dersom de treffer denne gangen.
President Trump seemingly backed off a threat to escalate his trade war with China, admitting to âsecond thoughts,â just two days after he ordered American companies out of the country in Twitter statements that sent global markets reeling.
In comments to reporters ahead of a breakfast with Boris Johnson, the British prime minister, the president said that he had âno plans right nowâ to use the International Emergency Economic Powers Act of 1977 to force businesses to leave China as punishment for the countryâs trade practices.
âWell, I have the right to. If I want, I could declare a national emergency,â Mr. Trump said at the beginning of a day of consultations with world leaders at the Group of 7 summit in Biarritz, France.
But he added: âActually weâre getting along very well with China right now. Weâre talking. I think they want to make a deal much more than I do.â
The White House says President Donald Trumpâs only regret in escalating the trade war with China was in not being more aggressive.
Press secretary Stephanie Grisham says Trump was âgreatly misinterpretedâ earlier Sunday when he was asked if he had any second thoughts about escalating the trade war with China. Trump responded to reporters "Yeah. For sure, adding he has âsecond thoughts about everything.â
But Grisham says âPresident Trump responded in the affirmative - because he regrets not raising the tariffs higher.â
Litt sÄnn halvveis uoffisiell kinesisk propaganda:
Kanskje bare meg, men da hjernen min begynte Ä lese innlegget og forbandt det med Trump sÄ tolket jeg «bizarre» fÞr jeg skjÞnte det stod Biarritz. Sier litt om hva man er vant med Ä lese om ham.
Makro: Blir spennende uke, men fÞler det aldri blir sÄ galt som noen er redd for. Blir nok ned litt i dag. GrÞnne futter i USA akkurat nÄ.
Mange gode idÚer pÄ G over there:
Begynner Ă„ bli slitsomt med denne vinglingen frem og tilbake.
"09:07.28: Trump: Kina vil komme tilbake til forhandlingsbordet
Kina ringte handelsrepresentanter fra USA i gÄr og vil gjenoppta forhandlinger, sier president Donald Trump mandag.
- Vi vil komme med ytterligere uttalelser om Kina, sa Trump.
Han sa ogsÄ at Xi Jinping er en stor leder, og han Þnsker velkommen hans Þnske om en avtale og ro."
Aksjemarkedet har jo blitt en parodi. Flyr som en mĂžll hit og dit styrt av en manns Twitterkonto.
Eller grĂžnt
Ikke godt Ä bli klok pÄ dette sirkuset