Jeg ser for meg en periode av fortsatt usikkerhet og volatilitet pÄ bÞrsene fremover. Har ikke tatt noen posisjon enda, men er mer nÊrliggende Ä gÄ short enn lang nÄ pÄ noen ukers sikt, selv om det heller ikke fÞles riktig Ä gjÞre det pÄ disse oversolgte nivÄene. FÞlger med og ser om det kommer en shorte mulighet, ellers sÄ fÞles det ogsÄ helt greit Ä sitte med en del cash og litt gull i dette bÞrsklimaet.
Dersom 780 brytes har vi vel en HS med 680 som target.
Godt nytt
Snakket med en bank om innskuddsrente i dag. Dama i andre enden anbefalte heller fond. Jeg sa at det virket som nedsiden var stĂžrre enn oppsiden, men hun svarte at de i banken mente det hadde falt endel nĂ„ og at det skulle opp. HmmâŠ
Hun blir mÄlt pÄ Ä selge fond med andre ord.
Litt usikker pÄ denne, men kan jo fÞlge med pÄ om det utvikler seg til Ä bli en OHS.
Dette mÄ da pÄ et vis vÊre godt nytt for aksjemarkedet?
Eller krypto/gull
Isolert sett, men det er jo ellers helt pÄ trynet.
Ikke sÄ sikker pÄ det. Hvis folk er villige til Ä betale for Ä ha penger i banken sÄ sier vel det noe om at de anser risiko i aksjer og annet for Ä vÊre sÄ stor at negativ rente i banken likevel er Ä foretrekke?
Jeg har tatt bÞrspause nÄ i noen dager mens jeg prÞver Ä finne ut hva jeg tror pÄ Ville bare poengtere usikkerheten. Ser potensialet for det meste utenom stabil sidegang.
Interessante hendelser framover:
1: Fredag 23. august FED snakker.
2: LĂžrdag 24. august - mandag 26. august. G7 mĂžte. USA truer med handelskrig mot EU?
3: SÞndag 1. september. Nye tariffer fra USA mot Kina, som Kina har lovet Ä svare pÄ.
Jeg avventer egentlig uken etter 1. september for Ă„ se hva som skjer fram til da. KjĂžper ikke breakouts, men kanskje ett stĂžrre fall fĂžr den tid.
Har noen scenarioer jeg tenker pÄ som blir rent teoretiske. Broadening top med bunn 2 100 i romjula, en positiv hoveddtrend med opptur nÄr FED kutter renta fram til handelsavtale kommer pÄ plass rundt nyttÄr og breakout fra ATH derfra? Er sÄ mange muligheter avhengig av fundamentale forhold at jeg bare ikke tar noen posisjoner akkurat nÄ. Klarer ikke se noe som ekstremt mye mer sannsynlig enn noe annet⊠sÄnn rent bortsett fra at jeg ikke tror pÄ stabilitet i markedet de neste mÄnedene.
Aner ikke om dette mÞnsteret er noe Ä fÞlge med pÄ i oljen, men la merke til det pÄ ukeschart. Tilsier vel avklaring senest i mars.
Har holdt Þye med den samme, bunnen ser voldsomt sterk ut og er nok tilsvarende gyldig. Ypperlig sted Ä ta en long med tett stopp om trump twitrer med smÄfuglene igjen. (og markedet lytter vel og merke)
Redigerer og legger til at det motsatte er like gyldig. Stenger brent under bunnen der over ei uke; Da shorter jeg indexen og selger sannsynligvis det meste pÄ ose ukritisk. mulig jeg holder noe healthcare.
Siste mÄneders fallende toppene er litt mer diffus, men regner med den skal testes. Har derfor en liten forventning og posisjon pÄ brent nÄr 64 ila kort tid (3-4uker)
Som regel kan en regne med gode tider i olje aksjer grunnet sesongmessing prisoppgang pÄ olje i 2H. Minuset er at flokken (fond) er gÄr for grÞnne aksjer for tida, satt pÄ spissen er det PE 50 i det grÞnne skiftet, og PE5 i olje.
Interessant perspektiv, jeg mÄ tenke mer pÄ oljeaksjer spesifikt hvis det blir gode tider framover. Tror ikke egentlig grÞnne aksjer har samlet hÞy nok market cap til at de kan ta unna alle pengene hvis fond skal inn.
Jeg mÄtte sjekke den uttalelsen min
Sesongvariasjon mĂ„ tas med en klype salt. Det i den kommende sesongen de brutale fallene har vĂŠrt. (vi mĂ„ se bort fra 2018, og 2014 for at dette skal stemme sĂŠrlig godt) De âtryggeâ mĂ„nedene ser ut til Ă„ vĂŠre januar til april.
NĂŠrmest uendret oljeinvesteringsanslag for 2019 og 2020
De totale investeringene i olje- og gassvirksomheten for 2019 blir anslÄtt til 182 milliarder kroner, mot et anslag pÄ 184 milliarder forrige gang. For 2020 ventes olje- og gassinvesteringene til 174 milliarder kroner (172).
Det opplyser Statistisk sentralbyrÄ (SSB) torsdag.
Leteinvesteringene i 2019 anslÄs til 29 milliarder kroner (27), og 32 milliarder i 2020 (37).
Skal bli vanskelig Ă„ Ăžke produksjonen med uendrede investeringer. Som strengt tatt taler for at oljen ikke kan falle langt uten at produksjonen faller kraftig. Om ikke forbruket faller kraftig (les: resesjon)
Holder en knapp pÄ at 56-60 var bunnen for nÄ. FÄr revurderer om oljen faller under 58 igjen.