Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Lastet litt fond i gÄr sÄ det passer fint

-BĂžrsen er et teater. Mener Ă„ huske at forrige XXL-sjef trakk seg med disse ordene. Sjeldent godt sagt. :joy: (Jeg tenker her bĂžrsen generelt, ikke XXL).

OSE er jo tidenes dilter-bÞrs. Flat helt til Äpning i US, sÄ rett opp.

1 Like

Dette skjedde jo pÄ fundamentale nyheter som avblÄste den versten frykten folk hadde for umiddelbar eskalering av handelskrig. NÄ ble det meldt om handelssamtaler og at enkelte tariffer blir dyttet til desember.

Frykten var at protestene i hong kong skulle eskalere, kina skulle gÄ inn tungt med vold, og USA skulle begynne Ä eskalere med stÞrre sanksjoner osv. Denne frykten ble borte / dempet pÄ kort sikt, og markedet reagerte spontant rett opp. Ikke bare fordi USA Äpnet, men pÄ gode fundamentale makronyheter.

SÄ fÄr man se om dette var veldig mye annet enn dekking av shorts og kortsiktig trading om 2-3 dager.

1 Like

Er det dette man kaller blod i gatene?

4 Likes

KrubbsÄr forelÞpig

Er jo ikke helt vilt da?

Da er det 18 mnd til det smeller?

Kan bli ned en tur snart, men forelĂžpig ser det trygt ut til desember.

1 Like

Skulle vÊre brukbar tid for store aktÞrer til Ä selge til oss smÄ :ok_hand::smile:

Da er det vel ikke lenge til vi fÄr rentekutt og QE I US og EU.

Tenker at det er lurt Ä sitte med litt cash og litt gull nÄ. Selv om det begynner Ä bli oversolgt sÄ tenker jeg at det kan vÊre greit Ä vÊre litt forsiktig nÄ i krakksesongen.

bilde

Det eneste som ble utsatt var deler av den sÄ amerikanere skulle fÄ handle billig til jul. Store deler blir fortsatt implementert.

Redigert fra artikkelen:

“Nylig kunngjorde Trump at rundt halvparten av disse varene, inkludert mobiltelefoner og bĂŠrbare PC-er, vil bli unntatt tollen frem til 15. desember for Ă„ unngĂ„ Ă„ spolere julehandelen for amerikanerne.”

1 Like

Kan ikke helt se noen “trygge havner” pĂ„ min watchlist nĂ„.

Kontanter.

Jeg syntes kontanter generelt er svÊrt undervurdert. Er en del av min strategi Ä sitte i kontanter 33% - 50% av tiden. Greit at jeg er kortsiktig, men likevel - hvis man er redd for utviklingen sÄ er faktisk kontanter ett alternativ. Man mÄ ikke vÊre investert 100% av tiden - men det viktige er Ä tÞrre Ä komme seg tilbake i markedet.

3 Likes

Jeg er usikker pÄ om noen virkemidler kan stoppe konsekvensene av handelskrigen de neste 5-10 Ärene. Tror makro vil forverres av bruddene pÄ den frie handelen mellom de stÞrste Þkonomiene i verden i lang tid framover. Staten i USA og Kina hÄver inn store belÞp fra markedet pÄ bekostning av forbrukere(redusert kjÞpekraft) og bedrifter(dramatisk redusert bunnlinje og marginer). Samtidig har eksportbedrifter i Kina og USA, og importavhengige bedrifter et veldig usikkert marked Ä operere i nÄr deres varer kan fÄ et kutt i marginen pÄ 15-30% plutselig. (Dette skjedde med et familiemedlem som selger varer produsert i Kina til butikker i USA, heldigvis for dem hadde varene gÄtt ut av havnen i Kina og tariffen pÄ 15% ble derfor kundene i USA sitt ansvar og de mÄtte betale dette.) Men de mÄ nÄ operere med en slik tariff pÄ varene som fjerner mye av gevinsten for dem og deres kunder, og det gÄr rett til USA sin statskasse fra markedet. Det er sÄ mange konsekvenser av denne krigen at det er umulig Ä ha oversikt, men det som er sikkert er at det kommer til Ä gÄ utover bÄde bedrifter og forbrukere i USA/Kina og delvis ogsÄ her hjemme i lang tid framover. Lurer pÄ hvor mye USA og Kina fÄr inn fra markedene pÄ dette. Det mÄ vÊre enorme belÞp.

2 Likes

Hovedindeks:

Mid Cap indeks:

Hovedindeks mangler 4% ekstra fall for Ă„ tangere desemberbunnen. Det virker logisk at dette skal skje men selvsagt ingen garanti.

Det interessante er at mid cap indeks allerede har brutt under desemberbunnen. Det vil si at alle smÄ og mellomstore bedrifter som har hÞyere pris enn de hadde i romjula faktisk har gjort det bedre enn markedet.

Oppgangen vi har hatt siden romjulen har altsÄ i stor grad fÞrt til at folk har vektet seg over til stÞrre og mer likvide aksjer, mens nedtur drar alt nedover.

Det fĂžles ut som at nedturen vil fortsette til hovedindeksen bunner ut, men at firmaer i mid cap indeks vil vĂŠre “billige” nĂ„r ting snur.

SpĂžrsmĂ„let er kanskje om folk vil fortsette trenden med Ă„ vekte seg mer opp mot stĂžrre likvide aksjer i neste opptur ogsĂ„. I sĂ„ fall spiller det vel liten rolle om ting er “billig” hvis det er smartere Ă„ kjĂžpe equinor nĂ„r ting snur oppover. SĂ„nn for Ă„ sette det pĂ„ spissen.

8 Likes

Snadder innlegg gode mann!
Samme ser vi i US, jeg fĂžlger utvikling i RUT (Russel2000)

F.eks Minervini bruker RUT mot SPX for Ä vurdere markedet. Uten at RUT ogsÄ er med pÄ dansen oppover, er det ikke pÄ stell.

Vist her:

2 Likes