Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Greit nok krona svekkes mot det meste. Men hvorfor mot Euro hvor seddelpressa gÄr for full maskin kontinuerlig? Driver ikke med valuta-trading, men har lest at det vesentlige som lokker investorer er realrente-avkastningen. Det begynner jo Ä bli stor forskjell nÄr det gjelder renter. Investorer som veksler om Euro til Nok kan jo til og med fÄ en kronestyrking i tillegg til renter. Europeiske banker er vel mer skakkjÞrte enn de norske som har bra rating og egenkapital, man mÄ vel betale for Ä ha penger i noen europeiske banker. Hva er det jeg ikke skjÞnner her? AltsÄ euro/nok?

1 Like

Dette er jo svaret. Man skyr smÄ tullevalutaer som NOK, som ogsÄ er knyttet direkte opp mot en rÄvare, i urolige tider.

Tja, krona var svak i andre halvdel 2008 med oljepris pÄ 140 dollar, men sterk i 2012 pÄ 100 dollar.
Det virker som sentralbanker manipulerer akkurat som de Þnsker selv. Det mÄ da vÊre en grunn til at valuta-analytikere alltid tar feil??

1 Like

Kronen svekket seg nÄr oljeprisen krakket fullstendig.

Kronen var stabil mot EURO frem til finanskrisen tok av og oljeprisen kollapset.

Joda, men det var jo virkelig et krakk ogsÄ. SÄ ikke sÄ ekstreme utslag ut i fra hvor mye oljeprisen falt. Bunnen i oljeprisen 2016 og styrking av den frem til nÄ gjÞr ingen utslag. Men mulig markedet forventer nytt krakk i oljepris og kanskje krakk i norske boligpriser.

At markedet er bekymret for oljeprisen og utsiktene for vĂ„r Ăžkonomi er nok ikke tvil i. Som @anon80503862 sier sĂ„ er vi en liten og Ă„pen Ăžkonomi basert pĂ„ en rĂ„vare. Derfor vil man ikke ha penger her som man ikke fĂ„r ut, det blir “trangt ut dĂžra” nĂ„r shit hits the fan. Det skjer ikke med Euro og Dollar.

Ser man pÄ renteutviklingen i Norge sÄ har rentemarkedet siden oktober i fjor priset inn nedgang. Alle de rentene er nÄ under styringsrenten vÄr pÄ 1,25%. Dvs vi har inverted yield curve, markedet signaliserer resesjon.

De har varslet hver resesjon ja, men det har ogsÄ vÊrt inverterte kurver uten resesjon. Blir det resesjon nÄ pÄ minusrenter og en blodrÞd seddelpresse sÄ er nok ikke resesjon det riktige ordet, heller depresjon.

Legg merke til det RedEnergy skriver her.

NOK er stabil mot oljepris.
plott ei kurve pÄ NOK pr tÞnne olje over tid, sÄ ser du sammenhengen tydelig. Den kurva er fhvs flat.

2 Likes

Post en slik kurve ja ! :+1::+1::+1:
Oljeprisen var nede pÄ 28 usd per fat i 2016. Hvordan har NOK og oljepris utviklet seg siden da??

1 Like

NĂ„ var nok den dippen i oljepris ganske ekstrem :wink:
Hvis jeg har ledig tid sÄ skal jeg se om jeg klarer Ä surre sammen USDNOK og brent. (litt nysgjerrig selv pÄ hvor godt den pÄstanden stemmer. Jeg har observert sammenhengen, men har aldri sjekket den grundig. Mest fordi jeg aldri klarer Ä tjene penger pÄ forex eller commodities. (rare greier hehe)

1 Like

Spent pÄ denne her nÄ. 10-Äringen over MA50.

Og litt av grunnen til at jeg er spent.

3 Likes

I fjor ogsÄ var det svÊrt hÞy pris, med 86$ olje og krone pÄ 8,15 dvs 700 kr fatet igjen.

NÄ med oljepris pÄ 60 og dollar pÄ ca 9 sÄ blir det 540 kr.
Jeg har tatt bildet her fra et tidligere innlegg hvor jeg viste at Norge tjener nesten like bra pÄ oljen nÄ som nÄr den var 100+ i perioden fÞr oljekrakket pgr kronen var sÄ mye sterkere. SÄ nedgangen i oljepris i dollar hÞres jo mye mer brutal enn det gjÞr i norske kroner. Oljeprisen var oppe i 600 kr+ fÞr i Är nÄr oljeprisen var 74 og dollaren rundt 8,5.

5 Likes

Du er inne pÄ noe her ja. Jeg tror tidenes nachspiel pÄ bÞrsene er pÄ vei.

1 Like

Fantastisk! 35 Är med usikkerhet og 6000% avkastning og mange spÄr nÄ krakk og nordnetterne som nettoselger aksjer for hundrevis av millioner i mÄneden kunne vi lese om i avisene og media blÄser opp hver minste lille prosent nedgang pÄ bÞrsene i usa. Dagens NÊringsliv anbefalte vel folk Ä komme seg ut av markedet for en liten stund siden. NÄ som det er minus-renter og sentralbankene fyrer i gang stimulanser :sweat_smile: Ang NOK sÄ slipper man Ä ta med kalkulatoren til Euro-land nÄ og NOK-svekkelse er vel egentlig bare en fordel fÄr oss som investerer i Krypto og utenlandske-aksjer :slight_smile:
Usikkerhet vil der alltid vĂŠre :slight_smile:

Dette er sÄ vakkert! :oil_drum:

BrentNOK mot brentUSD (usd normalisert til gjennomsnitt av datasettet. 7,045NOK/USD

Viser veldig godt at NOK holder seg pĂ„ en jevnere pris ift olje mot USD. SĂ„nn sett kan du si at NOK er stabil mot olje. (i alle valĂžrer av “stabil oljepris” noe det volatile dinosaurekskrementet ikke er)

1 Like

Interessant, men hva hadde du forventet ved en gjennomsnitt kurs pÄ 7,045 nok/usd??? Det hadde vÊrt rart dersom grafene hadde vÊrt ulike da! Dollaren har hatt en eventyrlig reise mot NOK siden 2012. SÄ vett ikke helt hva du poengterer her?

Uansett sÄ var det mot Euroen jeg diskuterte. Der hvor seddelpresse er glovarm, det gÄr dÄrligere enn forventet, negative renter blir enda mer negative. USA har jo gÄtt bra, med rentehevinger osv
 SÄ en styrking der kommer ikke som en overraskelse pÄ meg.

Ser jeg svarer pÄ noe annet enn det du egentlig spÞrr om.

Jeg ville bare vise at NOK er sterkt koblet til olje, og underforstÄtt svakt koblet til euro. (NOK er en shitcoin som i praksis er det samme som SEK om du spÞrr noen andre enn en nordmann)

hvordan ellers vil du normalisere usd for Ä vise forskjellen i pÄ brent i usd vs nok? (og hvordan ser du for deg at dette er noe annerledes i euro? og hvilket poeng har det sÄ lenge olje handles i usd?)

Her har du frem til des 2018

PÄ infront skal du kunne fÄ Brent i NOK

2 Likes

SÄ lenge man plotter inn en snittkurs mot USD sÄ vil jo grafene dine se identiske ut. Men nok om det. Det var Euroen jeg synes er merkelig sterk. NOK er uten tvil en shitcoin ja. Valuta-analytikkere har prÞvd Ä spÄ den i mange Är og tatt feil hele tiden. :slight_smile:

Edit: Ja jeg tror vi diskuterte litt forskjellig ja :slight_smile: