Jeez, det er 2 plot der. BrentNOK er selvsagt med riktig kurs USD/NOK
Den andre BRENTUSD er normalisert sÄ kurva ikke ligger 10 mil under og er umulig Ä sammenligne
(de blir selvsagt helt like om jeg gir den andre kurva âriktigâ valutakurs ogsĂ„, ⊠think yourself a little about)
Ja jeg er med nÄ pÄ hva du mener, men om det er svaret pÄ hva jeg lurte pÄ er en annen sak. Hvorfor er Euro sterkere pÄ dagens oljepris mot NOK enn den var i 2016 pÄ 28 dollar fatet?
NOK er lett Ä manipulere er nok svaret. Matematikkere kan nok regne seg ihjel uten Ä klare Ä spÄ utviklingen
Valuta-analytikerne har spÄdd styrket NOK i mange Är, men nÄ leser vi plutselig at de spÄr Euro pÄ bÄde 10,25 og noen pÄ 11 kroner. Jeg tar det som en selvfÞlge at de bommer. SÄ tror nok enn styrking blir Ä se
Svaret pÄ det finner du her, https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutahandel/
Last ned excel arket fra 2010 sĂ„ kan du jo se pĂ„ netto kjĂžp av NOK fra utland. I det ânoenâ oppdager at Norge er blandt fĂ„ land med positiv renter pĂ„ innskudd sĂ„ vil Norske kroner ta av. Skal ikke mer til enn at en stĂžrre aktĂžr begynner Ă„ handle og andre ser det.
Hele sammenhengen er enklere enn som sÄ. Og det er nok ikke manipulasjon, men pur risikovegring. NÄr skrekken tar valutamarkedene, sÄ faller alle handelsvarer unntatt gull. Oljepris fÄr som regel helt ekstreme utslag.
Som rÄvare bÞrs og nasjon, vil det alltid svekke NOK noe helt brutalt
Men nasjonen Norge fÄr da i pose sekk og med gullsÞm for Ä si det sÄnn. Norsk eksport som ikke er oljeproduksjon blir da helt automatisk bedre rustet mot resesjons siden det blir mye billigere Ä kjÞpe fra Norge i USD og EUR. Norges bank slipper derfor Ä fikle sÊrlig med seddelpressen eller rentekurven.
Over lengere tid er det et problem, da industrielt utstyr maskiner etc handles i EUR og USD. SÄ innenlands investeringer blir lagt pÄ is.
Dette vet nok store aktÞrer, men i en usikker verden sÄ er carry trade (hva er det norske begrepet?) noe som store investorer ikke er sÄ glade i tror jeg. Dvs, lÄne i Euro, og plassere pengene i NOK.
Her er forsÄvidt en annen mÄte Ä se ting pÄ:
USD/NOK mot BRENT (blÄ) og S&P 500 (orange):
Det virker pÄ meg som om NOK nÄ prises ut fra teorien om at oljeprisen kan kollapse i lÞpet av relativt kort tid, og at det er for risikabelt Ä plassere pengene i Norge. Alternativt, at hvis det kommer sterkere Þkonomisk aktivitet i verden er det noe Norge ikke fÄr dratt nytte av.
âinnskuddâ som sĂ„dan er ikke like viktig som nasjonale rentepapirer (med lĂžpetid) og hvis hĂžyere risk Ăžnskes, selskaps spesifikke rentepapirer. Type NAS blodprisrente. (bare et eksempel, jeg vet ikke kupongen her)
Det er sÄnn jeg ogsÄ tenker. Hvorfor ikke lÄne i Euro der hvor man for betalt for Ä lÄne og sÄ plassere de i Nok pÄ en megasvak kurs. Hvor de tjener pÄ renter og pÄ en mulig NOK-styrking. Norske banker gÄr bra. SÄ det kan ikke vÊre et sÄ skummelt bet for store aktÞrer.
Inflasjon kommer uansett til Ä spise opp lasset. Tilbake stÄr du med en usaklig risiko ift avkastning.
Den logiske konklusjonen er at de ser pÄ risikoen for vesentlig svekkelse av NOK som betydelig.
Den som lever for se
Blir som med aksjer, fÄ tÞrr kjÞpe pÄ kursbunner da de tror fallet fortsetter men mange kjÞper pÄ toppen. NÄ tror mange at NOK skal fortsette svekkelsen
Bare en kort teknisk analyse, kan jo se ut som om NOK er greit koblet til USD gjennom olje. Og sÄ blir kobling til Euro deretter en konsekvens av Euro mot USD antar jeg.
Hvis ikke oljen skulle falle en del sÄ ligger det vel i korta at NOK fint kan styrke seg framover.
NÄr vi snakker om oljepris. Det virker som om utslagene her stort sett kommer av ekstremt kortsiktighet (rykter og tweets). Eventuelle effekter av IMO2020 kan da umulig vÊre priset inn.
Svinger fort mellom frykt og grÄdighet her gitt!
Neida, som grafen viser, det er helt normalt.
Lurer pÄ hvor denne lÄ i 2008-2009 virker ikke som den har sÄ mye Ä gÄ pÄ visuelt sett.
Brudd opp fra siste fallende topper i greed. Kanskje vi gÄr mot extreme greed og buller over ath?
Jeg tror pÄ Bull tilstander mot nyÄret. (masse gratis nytrykte penger pÄ vei)
Tror vel ikke oljeprisen klatrer Ă„ holde seg mellom 40-60 over tid heller. Til det er kostnadene blitt for store.
Overlater til andre Ä kjÞre Ta pÄ en oscillator.