Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Ble jo lagom bra det

3 Likes

SÄ mange kriser osv pÄ sÄ kort til, og allikevel er vi nesten pÄ all-time high.

3 Likes

And although third-quarter earnings are tracking at a 4% decline from a year earlier – which was expected – forecasts for the fourth quarter have been cut to a gain of 1.9% from the 5.4% increase that was forecast at the end of July, according to Cantor Fitzgerald. Downward revisions to profit expectations make it hard to justify price-to-earnings ratios, which, at just shy of 20 times are the highest since last October.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-10-24/stock-market-s-yin-confronts-earnings-yang

Ja ble greit det her selv for treiginger som meg :slight_smile:

1 Like

Om noen dager slÄr sesongeffekten til. 1 Nov - 31 April er de sterkeste mÄnedene.

image

2 Likes

Fant denne relativt interresant:

11 Likes

NÄr skal vi begynne Ä kjÞpe kroner dÄ tru?

Sitter fullastet i norske kroner jeg :roll_eyes:
Vil tro vi er ganske mange her inne som er det :laughing:

1 Like

Har selv en liten lyttepost :slight_smile:

Basert pĂ„ “hvor mye lĂ„n har du” trĂ„den sĂ„ er mange ganske short NOK ^_

4 Likes

Hmm er man egentlg short eller giret nÄr man har lÄnt i NOK da? :thinking:

1 Like

Du er bÄde short og giret :stuck_out_tongue:

Problemet blir vel bare hvordan vi skal ta ut valutaforskjellen. Jeg fÄr ihvertfall ikke min lÞnn i utenlandsk valuta, sÄ fÄr lite av oppsiden her.

Man gambler vel mer pÄ selve boligmarkedet enn selve valutaen nÄr man har boliglÄn.
Et overpriset boligmarkedet, med stor tilbudside og Þkende renter sÄ kan boligmarkedet falle mye. Men valutaen kan jo falle videre, sÄ hvordan er man short i NOK da?

Har man boliglÄn i euro og kjÞper norsk bolig. SÄ kan man si man er short i Euro.

Om du blir betalt i euro eller dollar fÄr du ihvertfall forskjellen nÄr du betaler ned lÄnet i kroner.

Jo, men da er du kanskje utlending som har kjÞpt bolig i Norge. Faller NOK, sÄ blir lÄnet mindre. Men verdien pÄ boligen faller jo tilsvarende pga av NOK svekkelse.

Man er vel fÞrst short i en valuta nÄr man kjÞper f.eks bolig i norge, men tar opp lÄn i en annen valuta f.eka euro. Da er man short euro.

Man kunne vel ha “shortet” kroner. Ved Ă„ ta opp et norsk lĂ„n fĂ„r Ă„ kjĂžpe bolig i usa nĂ„r dollaren kostet 5 kroner. Da hadde man fĂ„tt valutagevinst i tillegg til en eventuel boligpris Ăžkning. Kanskje ikke noe sjakktrekk Ă„ gjĂžre nĂ„ som krona er ekstremt svak.

Kraftig kronestyrkelse idag btw, mulig trenden snur nÄ fÄr krona :thinking:

Valuta-eksperten Magne Østnor har jo spÄdd sterkere NOK i 5 Är nÄ og bommet hvert Är. Da euroen var oppe i 10,25 sÄ snudde han og stakk hode fram i media og spÄdde svakere NOK framover. SÄ dersom han fÄr like mye rett i sine prognoser som tidligere sÄ skal NOK styrke seg nÄ.

2 Likes

Mulig handelsavtale, brexit forskyvet over nyttÄr med positive tegn, hvite hus snakker om nye skattekutt, FED har signalisert standarden i valgÄr - de vil forsÞke Ä gjÞre sÄ lite som mulig i valgÄret fordi det fort kan bli sett pÄ som pÄvirkning av valget. SÄ lenge ikke impeachment ser ut til Ä lykkes (kan endres)
 skal usa opp nÄ?

Med mindre indeks + olje faller syntes jeg ting ser bra ut nÄ.

2 Likes

Norges bank devaluerer kronen for Ä skryte av oljefondets gevinst. Er det Norges bank som har stÄtt for den siste tids NOK-svekkelse for Ä nÄ mÄlet pÄ 10 000 milliarder. Ga Slyngstad seg helt pÄ topp??

Kraftig kronestyrkelse senest i gÄr.

1 Like

Norges bank devaluerer kronen?