Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

De skal jo etter deres annonsering ha uvanlige hÞye kronekjÞp pr mÄned nÄ. Oljeprisen er dobbelt sÄ hÞy som vinteren 2016. Rentedifferasen er stor mellom norge og eu. Norsk Þkonomi gÄr bra! SÄ alt dette taler ikke for den sinnsyke svekkelsen vi har sett i det siste.

Det virker som de tok en pause med kjÞpene for Ä nÄ 10k milliarder mÄlet og satte igang kjÞpene igÄr. (Spekulasjon :joy::joy::see_no_evil::see_no_evil:)

Norges bank fÞlger det som heter oljefondsmekanismen. Konsekvensen blir at de kjÞper nÄr det er billig og selger nÄr det er dyrt. Hvorvidt dette skal tolkes som valutamanipulasjon eller ikke fÄr vÊre opp til den enkelte, men jeg tror man er enig i at det ikke er det.
FÞlger ikke 100% med pÄ dette, sÄ har ikke fÄtt med meg at det har vÊrt pause i kjÞpene. Har det ikke vÊrt brukt mer penger pÄ kronekjÞp enn hva planen i utgangspunktet var?

Stemmer. De kjÞper mer en planlagt. Oljen er pÄ vei oppover (positiv trend fra bunnen) , renten er hÞy vs EU. Det gÄr bra i norsk Þkonomi, lav arbeidsledighet. Alt dette taler imot den siste tids kronefall.

Men en trendendring blir som oftest avsluttet av en uforklarlig spike opp. SÄ ser man Þstnor og alle ekspertene gir opp sine mange-Ärige spÄdommer om en sterkere krone. NÄr euro var 10,25 sÄ snudde Þstnor og spÄr svakere NOK. Det snur vel som regel nÄr den siste optimist er blitt pessimist. SÄ jeg tror faktisk pÄ kraftig styrking av NOK fremover.

Det for vÊre opp til enhver Ä bedÞmme de siste ukers uforklarlige nok-svekkelse. Jeg tror personlig at mÄlet om 10k milliarder betydde mye for enkelte :slight_smile:

Hva er egentlig problemet med svak kronekurs? Hvis vi ser bort fra spaniapensjonister og norske MIT studenter sÄ er det vel ganske greit for de fleste sÄ lenge inflasjonen er sÄpass lav som i dag. Svak kronekurs bedrer konkurransedyktigheten internasjonalt noe som er veldig viktig i hÞykostlandet Norge.

Som du ogsÄ trekker frem sÄ gir det bedre avkastning for oljefondet og dermed bedre forutsetninger for Ä dekke fremtidige pensjoner.

2 Likes

Har fundert pÄ dette, det er kun import industrien som kommer dÄrlig ut, eksport industrien er totalt suveren i Norge og med denne svake krona tjener staten Norge fett pÄ olja, sÄ sant de bruker pengene i NOK, som de stortsett gjÞr.

2 Likes

Spiller ikke sÄ stor rolle nei, mat stiger vel. Da det kjÞpes fra utlandet eller det meste blir jo kjÞpt fra utlandet, sÄ da blir det dyrere. Svak kronekurs gir hÞye strÞmpriser har jeg vel ogsÄ lest uten at jeg helt forstÄr hvorfor.
SĂ„ svak kronekurs blir vel inflasjon i seg selv nĂŠrmest.

Kryptogevinst og utenlandske aksjer elsker svak kronekurs siste jeg skjekket :heart_eyes:

Edit: her var den: https://e24.no/privatoekonomi/i/lAaw9G/kronesjokk-gir-dyrere-stroem-har-veldig-stor-betydning

Nei, sÄ alt i alt for min del sÄ er svak krone positivt for Þkonomien.
Men kan jo ikke bare tenke pÄ oss selv. Det er nok av smÄbarnsfamilier med gjeld opp til Þrene som ikke tÄler hÞyere matpris eller strÞmpris, eller rente noe en svak krone taler for.

Samtidig sÄ er jo KPI lav sÄ det slÄr tydeligvis ikke sÄ hardt ut

Med dagens lave inflasjon, lave renter, godt arbeidsmarked og gode trygdeordninger vet jeg nesten ikke hva mer man kan forvente seg. Mener de fleste burde klare seg greit i dag.

1 Like

Jada. Jeg driter egentlig i hva kursen er. Men har prÞvd Ä satt meg inn i valuta i den senere tid, da jeg synes det er fascinerende at alle valuta-ekspertene bommer hele tiden. Som Hegnar sier sÄ har 10/10 bommet. Det er imponerende. Noen har snudd i det siste, men da er det noe sent. Blir litt som Ä anbefale amazon idag og skryte av hvor bra aksjen hÄr gjort det siste 10 Ärene.

1 Like

Ekspertene vektlegger tydeligvis feil, eller har ikke med viktige parametere i modellene sine.

Jeg tenker at dette mÄ vÊre et omrÄde hvor kunstig intelligens kunne gjort det bra.

Hvis jeg skal peke pÄ noe, sÄ er det vel at med oljepris som svinger svÊrt mye, sÄ er det frykt for at norsk Þkonomi skal svekke seg mye. Risk/reward pÄ Ä vedde pÄ kronen har da sÄpass stor varians at det for mange er uaktuelt.

Vanskelig Ă„ si. Det er ikke sikkert at det er noe fundamentalt som ligger bak i det hele tatt.

Merkelig at det skal vÊre livsfarlig Ä eie norske kroner dersom det er fare for at en handelsavtale ikke kommer. Slik ekspertene mange ganger prÞver Ä forklare nÄr kronen svekkes.

Det virker egentlig som storer aktÞrer handler pÄ algoritmer, altsÄ teknisk analyse. Man ser ogsÄ aksjer som er inne i en positiv trend bare fortsetter og stige til de er ekstremt overpriset og vell sÄ det. Samme med aksjer i en negativ trend, de barefortsetter til de er nÊrmest verdilÞse fÞr det snur.

Ekspertene prÞver jo Ä forklare til en hver tid hva som er grunnen. Men infoen er verdilÞs ser det ut til. Renta skal sette fart pÄ krona, motsatt skjer. Oljeprisen skal sette fart pÄ krona, som nÄ er dobbelt sÄ hÞy som vinteren 2016. Men krona svekkes til nye rekorder. Selv lavere arbeidsledighet enn ventet, samt hÞyere inflasjon enn ventet har kun slÄtt ut intradag, fÞr den sÄ svekkes videre.

Hussman og Minervini enige for en gang skyld, begge er skeptiske til siste tidens oppgang med tanke pÄ at den er tynn og ikke fÞlges opp av flere aksjer.

2 Likes

Hva eier vi nÄr krakket kommer?
Hvilke valuta, varer, aksjer etc mener vi er trygge?

Og enda viktigere, hva bÞr vi kvitte oss med allerede nÄ?
mitt forslag, selg USDollar og stay away (og det er litt flott, for med NOK sin sterke kobling sÄ gÄr industrien her pÄ berget sÄ det suser nÄr krona fÞlger etter, noe den allerede har gjort i godt monn)

Siden valutaeksperter alltid tar feil, sÄ tipper jeg selvsagt motsatt av valutaekspertene og spÄr styrking av krona mot jul. Blir spennende Ä gÄ tilbake Ä se om de fortsetter Ä ta feil og snur i synet pÄ krona helt pÄ vendepunktet :slight_smile:

2 Likes

Liker logikken din :sunglasses:

Pris leder ofte vei.

1 Like

SĂ„ du tenker at vekst i lĂžnnsomheten fĂžlger etter aksjekursene snart?

1 Like

Markedet virker Ä tenke slik ihvertfall. Jeg tror pÄ et godt marked fremover, hjulpet av svakere dollar og stimulans fra sentralbanker. Til slutt blir det problemer, for hva skal sentralbankene gjÞre nÄr langrentene er kommet opp? NÄr inflasjonsforventningene er kommet opp?

1 Like

Begynner Ă„ bli krakknisse selv.

Ikke misforstÄ, jeg er langt fra krakknisse slik situasjonen er nÄ. Men om et Är, to Är, tre Är? Ja da ser kanskje bildet helt annerledes ut.

Valuta-ekspertene har spÄdd sterkere NOK i 6 Är og bommet hele veien oppover. PÄ 10,25 stakk ekspertene hodet frem i media og spÄdde svakere NOK, noe man sjeldent ser.
Og kraftig kronestyrkelse kom sÄ og si dagen etterpÄ. Euro 10,12 nÄ. Tror koden er knekt. Bare gjÞre det motsatte av det valuta-ekspertisen spÄr.