Ser du denne volumspiken? det er ofte sentralbanken som prĂžver Ă„ âjustereâ
Ja. Hva skrev jeg lenger oppe? Oljefondet sitt mÄl pÄ 10k milliarder NOK var et stort mÄl for mange. De ville oppnÄ mÄlet og sÄ styrke NOK igjen etterpÄ. De annonserte uvanlige store kronekjÞp og allikevel svekket NOK seg. SÄ kjÞpene har nok ventet til etter 10k festen.
Tja, det er engetlig ikke det helt store utslaget dette da. Svekker seg fortsatt om du ser pÄ den store trenden
det var et time chart og et dÄrlig eksempel
Trend blir ofte avsluttet av en uforklarlig spike opp, samt valutaeksperter spÄr nÄ svekkig for fÞrste gang i historien. SÄ nÄ tror jeg faktisk pÄ styrking. Tipper euro er nede pÄ 9,60 kroner sommeren 2020
Hva er det du egentlig vil frem til? Sentralbankene er jo en del av kalkylene i valuta. Skal ekspertene skylde pÄ sentralbanken hver gang de bommer?
Jeg prĂžver vel bare Ă„ si at det er ikke veldig lurt Ă„ prĂžve Ă„ vĂŠrer kontrĂŠr i valutamarkedet. FĂžlg trenden til det ikke er en trend lenger.
Valuta beveger seg for lite til at jeg skal begynne med det ogsÄ, men synes det svÊrt interessant at valuta-ekspertene bommer hele tiden. Jeg er 100% overbevist at de bommer nÄ ogsÄ nÄr de for fÞrste gang i historien omtrent spÄr NOK-svekkelse.
Euroen snart nede pÄ 9 tallet igjen. Helt utrolig hvor ubrukelige valuta-ekspertisen er! Har ikke ord.
Bare Ă„ gire investeringene det
GjĂžr det i aksje Ă„ krypto. Funker bra det ja
Eneste som kan sammenlignes er de som sitter og spÄr oljeprisen. Helt utrolig at man kan heve millionlÞnninger nÄr man tar sÄ konsekvent feil.
Konsekvent feil er like verdifullt som konsekvent riktig, bare motsatt
Hvis man kan endre forventningene litt i markedet sÄ noen kan posisjonere seg motsatt og tjene noen promiller ⊠sÄ blir det penger av det for belÞpene er enorme.
Sikkert en konspirasjonsteori. De tar nok bare konsekvent feil av tilfeldigheter selv om det er livet deres. De er nok ikke verdt lĂžnna overhodet, for noen
En annen tolkning: analytikere gÄr vel ut med meningen sin av en grunn. Og man legger mest merke til folk som tar feil fordi forventninger blir skapt og man legger merke til at forventninger brytes, ikke at de oppfylles.
Nja, de tar ikke feil hver eneste gang da - litt overdrivelse fra min side. SÄ risky Ä bette mot dem ogsÄ.
Det riktige er vel Ä si at det er helt vilkÄrlig om de har rett eller ikke. Blir som Ä kaste kron og mynt.
Slik sett er spÄdommene deres dobbelt verdilÞse. Man kan ikke bette hverken for eller mot.
Som jcp er inne pÄ, det er kanskje bedre om dere ser pÄ dette som tekniske analyser, det er sannsynligheter av utfall det er snakk om. Ikke bastante konklusjoner.
Leser du hele analysen og ikke bare sensasjonsjournalistens sammendrag, sÄ fÄr dere et nyansert bilde som sier noe om Ärsakssammenhenger. Det er faktisk en forutsettning Ä tenke selv, for det er ikke noen enkle svar Ä oppdrive.
Det andre er at det ofte er de alt for kortsiktige spÄdommene som kommer frem i media. Blir litt som R.Berntsen spÄr bÞrsÄpningene. Han spÄr det fÞrste kvarteret til timen. Og han treffer fordÞmt godt han, sÄ lenge forutsettningene er de samme kl 0900 som kl 0800 nÄr han satte seg ned og klattet ned en liten analyse. Om olja endra seg 1dollar i det tidsrommet sÄ ender det selvsagt grundig feil.
NÄr det gjelder kronekursen. Jeg skal ikke si at den er nÞyaktig 10,40 (EUR/NOK ) til jul. Men jeg kan godt vedde en hÞvding pÄ at EUR er nÊrmere 10,40 enn 10.00 til jul. (krona svekker seg til jul, og sÄnn bruker det Ä vÊre, vi er rimelig importkÄte pÄ den tiden, med litt svekket fastlandseksport og olje liggende flatt sÄ er det ganske sÄ bankers) I tillegg er krona en eksotisk valuta. Er det riskoff er det selg krone som gjelder. (sÄ ved handelsavtale, uten at trump driter i reiret kort tid etterpÄ) sÄ kan krone faktisk styrke seg igjen.
Akkurat nĂ„ styrker jo kronen seg fordi det ikke er riskoff. SĂ„ fortsetter det kan jo kronen styrke seg selv om âfundamentale grunnerâ sier noe annet, ettersom det hittil har gĂ„r ned masse pĂ„ frykt osv. Hele poenget med at ekspertene ikke skjĂžnte nedgangen er jo at det skjedde tross det fundamentale bildet de sĂ„.
Men denne riskoff greia pgr Trump/Kina deal varer vel ikke for alltid, sÄ nÄr det blir ny uro kan man vel forvente ny nedgang. Men akkurat nÄ er det ganske halleluja stemning i markedet.
Eneste grunnen til at jeg ikke er med pÄ Ä vÊre kontrÊr mot valutaenekspertene som helt klart er ubrukelige. Er fordi jeg tror ikke at uroen er over og at den heller blir verre enn man tror.
Problemet med kronen er jo at det ikke er mulig vite hvor mye som er priset inn. Aksjemarkedet har jo oversett uroen i verden i stor grad, men obligasjoner i USA feks viste jo lenge at uroen fortsatte selv om aksjene gikk opp. NÄ har egentlig de lange rentene i USA gÄtt opp ganske greit fra bunnen.
The steepening er ogsÄ greit igang, dvs 3mnd blir stadig lavere i forhold til de andre. Tidligere var jo det solid inversjon. NÄ ser det altsÄ ut som vi er pÄvei Ä utlÞse resesjon i lÞpet av kort tid.
De lange rentene kan/vil jo sikkert falle videre nÄr det virkelig blir kaos igjen, men da vil sannsynligvis de korte rentene endelig falle raskere. Powell vil nok nÄ holde igjen sÄ mye han kan, men markedet vil fÞr eller siden tvinge han til Ä kapitulere. Og nÄr det skjer vil ikke det hjelpe lenger, for det er ikke nok kutt/stimuli Ä se frem til. Pluss man vil da vite at det blir forsent for Ä faktisk rekke Ä stimulere Þkonomien tidsnok. At rentevÄpenet fungerer med lag er bredt akseptert. SÄ om vi allerede er i resesjon/arbeidsledigheten snur opp i USA feks, sÄ er jo det too late Ä gjÞre noe med det. Da vil det uansett vÊre en nedgangsperiode.
Men jeg ogsÄ tror fremdeles pÄ at kronen vil styrke seg etterhvert mot f.eks dollar, men vi er alt for tidlig i nedgangsperioden fÞr det kan skje. USA mÄ virkelig gÄ hardt ut pÄ pengetrykkingen pluss folk mÄ faktisk tro pÄ at det vil fungere og at Þkonomien i verden vil bli bedre. SÄ lenge folk frykter global resesjon vil kronen bli sett pÄ som for risky.
Ser ikke for meg Norge vil drive med noen kvantitative lettelser, sÄ FED vil jo gjÞre langt mer enn Norges Bank. Som sikkert fÞrst og fremst vil bare kutte til 0 samme som USA.
Negative i Norge tror jeg de vil avvente med fÞr det evt faktisk blir fullstendig krise, for man vet egentlig at negative renter ikke er bra for Þkonomien. Det Þdelegger jo bankene og gir mange andre konsekvenser, sÄ over tid blir det ikke bra. Det vet jo nÄ de mer oppegÄende sentralbankene. I USA er spesielt bankene livredde for negative renter og vil nok kjempe hardt imot.
Finnes det noen enkel mÄte Ä se gjennomsnitt historisk USDNOK kurs for hele Är?
Enkleste kilde jeg har funnet hittil er denne som gir kurs ved Ärsskiftet.
https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/784-historiske-valutakurser#euro