Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

tradingview, roll ur own?

1 Like

Hadde ikke slått meg engang, haha. Takk!

12 måneder glidende snitt USD NOK at your service!

2 Likes

hvordan jeg tenker å gjøre det på enklest mulige måte.
Sett opp en linechart. Custom timeframe 12mnd. Sett kilde til HLC/3
(eller enda enklere, gjør som sparegrisen og bruk en MA doh!)

Altså, det jeg tenkte å bruke det til var å vite mest mulig rett vekslingskurs i PHO nerdingen min, hvor jeg ønsker å vite USD beløp per kvartal. Da er det vel bare å sette 3 måneder glidende snitt da?

Vedder imot :slight_smile:

1 Like

Sånn, da er problemet løst.

Det er mange ganger i min fundamentalistiske tid at jeg så på regnskap og en liten sjekk av valuta hadde vært ok. Mulig dette kan ha nytte i andre sammenhenger også.

@Savepig Mulig du skal ta resultatet av denne indikatoren med en klype salt.
For å spare tid brukte jeg HLC/3, close enough tenkte jeg. veldig mange TA indikatorer bruker slike forenklinger som hlc3 hl2, close osv.

Denne løsningen har noen små svakheter, men “avvikene” jeg får når jeg driver å tester ut indikatoren og eyeballer effekten, de er for meg overraskende store.

Hva synes dere om følgende eksempel? Se spesielt på 1jan 2018 til 31des 2018

@Savepig du kan laste ned månedsgjennomsnitt her: https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=api

Nydelig, takk

I den utstrekning europeiske kjøpere må betale i euro for russisk olje og gass, kan virkningen i valutamarkedet bli en økning i etterspørselen etter euro og en tilsvarende nedgang for dollaren, med virkning for kursen.

Et kursfall på dollar i forhold til euro vil i dagens situasjon kunne være i USAs interesse, men neppe gunstig for EU.

image

2 Likes

Det var sinnsykt mye. Tenker en litt ekstrem tanke: hadde jeg nok penger skulle jeg kjørt stoplossraid.

Ingen fare her. Alt bare vel. Kjør på :crazy_face:

… hæ? 91% short? Hva er den prosenten av?

https://fintel.io/ss/us/spy

Short Volume 6,087,953
Market Volume 46,444,000
Short Volume Ratio 13%

Hehehe

2 Likes

De minner om noe :thinking: sp500 snudd på hodet

2 Likes

Skjønner ikke grafen her, de som listes opp her har jo ikke anbefalt å flytte penger fra S&P til obligasjoner? Så hvorfor starte en slik trade på et tidspunkt de som lager grafen mener at de har uttalt seg i media ang krakk.

Peter Schiff feks anbefaler jo gull/utenlandske aksjer og i hvertfall ikke statsobligasjoner i USA. Gundlauch var jo feks bear på statsobligasjoner i fjor på feil tidspunkt, dvs han trodde rentene skulle opp når de faktisk skulle ned pgr resesjon osv… så da er det spesielt å plassere han her.

Men et kjennetegn for mange krakk nisser er ihvertfall å heller ikke ha troen på statsobligasjoner i USA. Så det er tvilsomt de fleste her på listen anbefalte dette. Men kjenner igjen mange navn og mange er jo negative helt klart.
Men om man faktisk hadde vist til deres reelle tap ville det vært fint, men dette er jo bare kunstig laget. Ikke alle der driver porteføljer, så slike tall er da ikke offentlig. Men man kan jo ikke si at man er for å gå kun i obligasjoner bare fordi man er bear. Alternativet kunne jo vært norske aksjer? Plutselig ville de ikke sett så gale ut.
Noen krakknisser tror jo på evigvarende lave renter, men jeg tror de fleste er mest redd for et endescanario hvor det trykkes så sykt inflasjonen tar av pgr tilliten forsvinner.
De smarte skjønner jo at det på kort sikt ikke skjer så raskt, så derfor kan man eie 10 år statsobligasjoner uten å eie det hele veien. Mange har tjent heftig på statsobligasjoner pgr renten har falt så enormt mye.

Snakk med JP Morgan, som du ser er det de som har laget grafen.