âuten at vi vet helt hvorforâ
Lo godt av den jeg og. Skal litt til Ä finne bevis for at vÄr relativt hÞyere rente er negativt for kronekursen (da mÄ den impliserte risikoen vÊre skremmende hÞy)
Holder en knapp pĂ„ at det er pris pĂ„ âoljeâ aksjene som er cluet her og ikke nĂždvendigvis bare olje prisen
Det virker som det tryggeste er Ä gÄ motsatt vei av det ekspertene spÄr. Jeg er overbevist om at vi stÄr foran en kraftig kronestyrkelse nÄ, siden de nÄ snur helt pÄ toppen etter Ä ha bommet bemerkelsesverdig mye.
Blir som nybegynnere som kjÞper aksjer som nettopp har steget 200% . NÄr det gÄr nedover sÄ tenker de at det snart snur opp igjen, og sÄ ender opp med Ä selge seg ut helt nederst pÄ bunnen.
5.Nov lÄ den vel pÄ 10,16-10,18.
NĂ„ 10,12, sĂ„ det ser ut som denne ogsĂ„ kan legges i âskivebom-skuffenââŠ
Er allerede all inn i NOK
Den var nylig oppe i 10,18 3 og 10 desember. SÄ du mÄ innrÞmme det hovedsakelig er en sidelengs bevegelse. Ikke gÄtt forbi peaken i oktober pÄ 10,25. Men ikke langt i fra. Selvsagt ogsÄ vÊrt lavere da! Men det er jo ikke unormalt med konsolidering etter en slik oppgang.
SĂ„ jeg er ikke helt overbevist om at det enda er tid for Ă„ si den skal styrkes og ekspertene har feil.
Om jeg ikke husker feil fant jeg faktisk statistikk pÄ dette med valuta og eksperter. Som viste at ekspertene ikke tror sÄnn pÄ styrkelse som DNB Markets og e24 artikkelen fremstiller det.
Valuta-ekspertene har spÄdd styrking i mange Är. Det er bare Ä gÄ tilbake Ä se. Jeg sÄ en masteroppgave av en som hadde fÞrt en statistikk pÄ ekspertene. Man hadde stÞrre sjanse for Ä treffe med kron og mynt enn Ä hÞre pÄ ekspertene. Kron og mynt har man 50 % sjanse for Ä treffe, det har ogsÄ ekspertene nÄr de tipper opp eller ned.
Euroen var 10,18 nÄr DNB kom med spÄdommen om 10,40 fÞr jul. idag er den 10,12. Trenger vel ikke si sÄ mye mer en det.
AltsÄ, jeg er jo enig i at man IKKE skal hÞre pÄ ekspertene. Og de har selvsagt hatt feil lenge nÄ.
Jeg sier bare at det har ikke vÊrt sÊrlig styrkelse siden artikkelen. Pluss at det kanskje ikke er slik at ekspertene har blitt enige om styrkelse enda. DNB Markets er bare en . Statistikken jeg sÄ viste konsensus pÄ styrkelse. Det er nok derfor ikke kommet til et punkt hvor alle ekspertene er enige og dermed tar feil.
SÄ jeg er enig i at det er ikke dumt vÊre kontrÊr valutaeksperter. Men nÄ er du kontrÊr pgr en istedenfor konsensus.
Men jeg har ogsÄ tidligere sagt at jeg ikke nÞdvendigvis selv tÞrr vÊre kontrÊr enda, siden uroen i verden sÄ vidt har startet. Dersom oljeprisen skulle gÄ opp osv kan jo det bli bedre, men jeg tror det skal mye til nÄ. Oljeprisen kan gÄ opp midlertidig i noen mÄneder feks fremover fÞr det blir mer Äpenbart med slow down osv. Men det skal mye til for Ä fÄ vedvarende hÞy oljepris.
Selv et totalt krakk i shale oil i USA,som garantert vil komme. FÞrer ikke til langsiktig nedgang i produksjon, etterhvert kjÞper jo noen det pÄ konkurssalg billig og setter igang igjen svÊrt raskt.
NÄr det kommer til SSBs poeng om negative renter sÄ er vel det mer at nÄ et det bare blitt den nye normalen. SÄ man er ikke redd for det lenger, sÄ man ser vel mer objektivt pÄ tallene. Og selvsagt er norsk krone svÊrt risikabelt, den lille differansen i yield er ikke mye. Husk vi er ikke pÄ linje med de store landene her, vi har shit hole country/emerging market valuta. Ikke en trygg en, men vi har ikke nok rentedifferanse til Ä forsvare det.
Med Borisâ og De konservatives overlegne valgseier, ligger imidlertid det aller meste til rette for at Storbritannia kommer til Ă„ forlate EU innen 31. januar 2020.
Dette mÄ jo pÄvirke makro ganske drastisk.
Her har du hvor mye fed har og skal printe. Da snakker vi makro. Kanskje det er nok til Ă„ holde US flatt?
Ingen uttalelser fra kina om noen avtaler enda heller. Blir det mer bĂžnne kjĂžp?
MÄ huske pÄ at noen av tingene FED gjÞr er permanent i balansen. Men Ä stille likviditet hver dag er penger som kommer og gÄr, sÄ det er ikke egentlig nye permanente penger. Uansett har absolutt balansen deres Þkt raskere enn noen sinne siste tiden.
Gir sine ansatte 15 Þre i lÞnnstillegg og mener at i Norge sÄ mÄ man betale sin skatt med glede og stolthet.
Sjarmerende type⊠For ikke Ä snakke om miljÞbelÊringen fra den kanten, mens han selv cruiser jorden rundt pÄ privatfly.
Alle mÄ vÊre med Ä bidra! Bortsett fra han selv da Ellers har jeg sansen for han
Er nok nede pÄ 9-tallet i lÞpet av fÄ dager, sÄ jeg vil pÄstÄ at spÄdom 10,40 innen jul er ganske stor pÄ bom pÄ sÄ kort tid. Det er jo ikke akkurat krypto-svingninger her.
Men vi er kanskje blitt sÄ vandt med at de bommer, at om de sÄ bommer med et par kroner sÄ er det kanskje godt nok det ogsÄ
Den var pÄ 10,16 ish, nÄr artikkelen ble skrevet, den har vÊrt ganske nÊrme det siden da.
NÄ nÊrmer vi oss 10 blank og dermed ogsÄ 9. SÄ kronen har jo styrket seg noe, men ikke mye. De har jo ikke nÄdd mÄlet sitt nei, men de sier jo egentlig uansett bare at de tror pÄ en midlertidig topp pÄ 10,4 fÞr det raskt skal ned pÄ 10,2 og mot 10 over tid igjen.
Som nevnt sĂ„ var ikke poenget mitt egentlig rettet mot den artikkelen/utviklingen frem mot jul, siden det kun gjelder DNB Markets. Det jeg ville frem til var at det kanskje ikke er konsensus enda om at kronen skal bli sĂ„ mye svakere. Dermed kan man heller ikke si at den âmĂ„â styrke seg, siden man tenker at valutaeksperter tar feil. Da mĂ„ jo nesten man ha konsensus eller at svĂŠrt mange gĂ„r ut i media, nĂ„ er det ikke akkurat sĂ„ mange som gjĂžr det. Det er derfor ikke et sterkt nok signal for meg Ă„ si at nĂ„ er bunnen inne i kronen og det skal bare styrke seg herfra.
SĂ„ egentlig spĂ„r jo DNB sidelengs bevegelse herfra, ikke noe mer svekkelse (utenom midlertidig frem mot jul). Dvs de har ikke egentlig en sterk mening og derfor kan man ikke si at det kontrĂŠre og âkorrekteâ er styrkelse.
Men pÄ kort sikt kom de med et tydelig mÄl som de Äpenbart ikke ser ut til Ä treffe pÄ
Vet ikke hvor mye du har fulgt med pÄ valutaekspertene de siste Ärene, men konsensus har spÄdd styrking i mange Är og bommet hvert Är.
NĂ„ snur de fleste pĂ„ topp, ogsĂ„ f.eks. Magne Ăstnor tipper nĂ„ at kronen skal svekke seg og uttalte ogsĂ„ âvi skal ha en svak krone fremoverâ. Nesten med en sĂ„ stor selvtillit at man skulle tro at han hadde spĂ„dd dette.
Jeg driter egentlig i det, men jeg er overbevist om at de snur helt pĂ„ topp og tipper pĂ„ svak krone nĂ„r den nĂ„ âendeligâ styrkes. SĂ„ det blir jo litt komisk.
Blir det siste dag vi ser Euro over 10 kroner idag?
Hvordan skal ekspertene forklare seg denne gangen nÄ som de har snudd pÄ toppen?